Veelgestelde energievragen

Meer weten over energie? Lees hieronder onze antwoorden op alle veelgestelde vragen volgens onze klantenservice. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op via 088-99 99 000 (lokaal tarief).



Energie vergelijken

Top 10 veelgestelde vragen

  1. Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?
  2. Wat moet ik doen om over te stappen?
  3. Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
  4. Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt?
  5. Kan ik mijn overstap annuleren?
  6. Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?
  7. Hoe wordt mijn maandelijkse voorschotbedrag bepaald?
  8. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?
  9. Wat moet ik invullen als verbruik in de vergelijker als ik teruglever?
  10. Wat als ik geen bevestiging krijg van mijn nieuwe leverancier?

Overstappen

  1. Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?
  2. Kost het geld om over te stappen?
  3. Wat moet ik doen om over te stappen?
  4. Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
  5. Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik overstap?
  6. Wat moet ik doen als de meterstanden op mijn jaar/eindafrekening niet kloppen?
  7. Moet ik mijn meter aanpassen als ik overstap?
  8. Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt?
  9. Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?
  10. Kan ik mijn overstap annuleren?
  11. Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?
  12. Wat is stadsverwarming?
  13. Kan ik overstappen als ik stadsverwarming heb?

Energierekening en energietarieven

  1. Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
  2. Wat is een jaarafrekening?
  3. Wat is een eindafrekening?
  4. Hoe wordt mijn voorschotbedrag bepaald?

Energiecontract

  1. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?
  2. Hoe weet mijn nieuwe energieleverancier wanneer mijn contract afloopt?
  3. Wat is het Contract Einde Register (CER)?
  4. Moet ik als ZZP'er een zakelijk energiecontract afsluiten?
  5. Mag een energieleverancier mijn contract stilzwijgend verlengen?

Verhuizen en energie

  1. Wanneer moet ik mijn energiecontract regelen als ik ga verhuizen?
  2. Moet ik mijn energiecontract opzeggen als ik ga verhuizen?
  3. Kan ik mijn energiecontract meenemen als ik ga verhuizen?
  4. Kan ik een boete krijgen als ik tijdens mijn energiecontract ga verhuizen?
  5. Welk verbruik moet ik opgeven in de energievergelijker voor mijn nieuwe adres?

Energiemeter

  1. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?
  2. Kan ik beter een enkele meter of een dubbele meter hebben?
  3. Kan ik van enkel- naar dubbeltarief, of andersom?
  4. Wat is een slimme meter?

Groene stroom

  1. Wat is groene stroom?
  2. Wat is groen gas?
  3. Welke energieleveranciers hebben groene stroom?
  4. Moet ik voor groene stroom meer betalen?

Zonnepanelen en elektriciteit terugleveren

  1. Wat houdt elektriciteit terugleveren in?
  2. Wat levert elektriciteit terugleveren mij op?
  3. Waar meld ik me aan als ik elektriciteit wil terugleveren?
  4. Is mijn energiemeter geschikt voor het terugleveren van elektriciteit?
  5. Kan ik elektriciteit terugleveren met een dubbele meter?
  6. Wat is salderen?
  7. Wat moet ik invullen als verbruik in de vergelijker als ik teruglever?

Problemen en klachten

  1. Welke rechten heb ik als energieconsument?
  2. Waar kan ik terecht als mijn energieleverancier mijn klacht niet goed afhandelt?
  3. Wat als ik geen bevestiging krijg van mijn nieuwe leverancier?
  4. Wie moet ik bellen bij een gas- of stroomstoring?
  5. Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-66 99 000 (lokaal tarief). We helpen je graag verder.


Energie vergelijken