Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

VerzekeraarsInBeeld 2017

VerzekeraarsInBeeld, een initiatief van het Verbond van Verzekeraars, is een jaarlijks onderzoek naar de klantbediening van schade- en levensverzekeraars. Benieuwd of jouw verzekeraar dit jaar een goed cijfer heeft behaald? Wij hebben de beoordelingen van schadeverzekeraars voor je op een rij gezet. 


Slimme thermostaat
Veranderen van verzekeraar? Vergelijk alle autoverzekeringen

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar TNS, in opdracht van het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond vindt het belangrijk dat klanten goede informatie krijgen over het presteren van hun verzekeraar(s). De 48 deelnemende schade- en levensverzekeraars zijn beoordeeld op: vertrouwen, tevredenheid, klantgerichtheid, deskundigheid, duidelijkheid en klantcontact. Er zijn 11.000 klanten ondervraagd, die hun verzekeraar een cijfer hebben gegeven voor alle verschillende aspecten. Op basis van de gemiddelde cijfers is een ranglijst samengesteld. Daarnaast zijn er circa 5.000 klantenreviews verzameld.

Wij bekeken de resultaten van de 29 deelnemende schadeverzekeraars. Wil je bijvoorbeeld woonverzekeringen, reisverzekeringen of autoverzekeringen vergelijken? Dan kunnen deze klantcijfers erg handig zijn. 

De winnaar: ZLM Verzekeringen

De winnaar van de schadeverzekeraars is de Zeeuwse verzekeraar ZLM, met een 8,2 gemiddeld. Op de tweede plaats volgt VvAA met een 7,8. Nh1716 Verzekeringen en ANWB Verzekeren behaalden beide een 7,6, waarmee deze verzekeraars de gedeelde derde plek veroverden. Hieronder vind je de gemiddelde cijfers van alle deelnemende schadeverzekeraars:


Gebruik onderstaande code om de grafiek over te nemen:
 <div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/autoverzekering/autoverzekering-vergelijken/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: rgb(119, 119, 119); font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:750px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/59429780a1153"></iframe></a></div>

Zes aspecten van klantbediening

De deelnemende verzekeraars zijn beoordeeld op de volgende zes aspecten:
 

  • Vertrouwen - Hoeveel vertrouwen hebben klanten in hun verzekeraar?
  • Tevredenheid - Hoe tevreden zijn klanten over het algemeen met hun verzekeraar?
  • Klantgerichtheid - Komt de verzekeraar de gemaakte afspraken na? Staat de verzekeraar voor de klant klaar wanneer dit nodig is? Luistert de verzekeraar naar de klant? Biedt de verzekeraar alleen producten aan die ook echt bij de klant passen?
  • Deskundigheid - Maakt de verzekeraar verzekeringen gemakkelijk te begrijpen voor de klant? Heeft de verzekeraar kennis van zaken?
  • Duidelijkheid – Is de verzekeraar duidelijk over wat er gedekt is? Is de verzekeraar open en eerlijk? Is de informatie voor de klant gemakkelijk te vinden? Is de verzekeraar duidelijk in de communicatie? Wordt jargon uitgelegd?
  • Klantcontact - Hoe hebben klanten het contact met hun verzekeraar ervaren? Heeft de klant het gevoel dat zijn belangen goed zijn behartigd? Was het makkelijk om contact te leggen met de verzekeraar? Werd er snel en duidelijk geantwoord? Waren de procedures duidelijk? Werd hij serieus genomen bij een klacht?
Voor elk onderdeel kregen de verzekeraars een rapportcijfer, op basis hiervan is een gemiddelde score berekend. Voor de aspecten ‘deskundigheid’ en ‘contact’ kregen de verzekeraars doorgaans het hoogste cijfer. In de grafiek hieronder kun je per schadeverzekeraar de rapportcijfers voor alle zes aspecten vinden:


Gebruik onderstaande code om de grafiek over te nemen:
<div class="iframe-link" style="max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative"><a style="text-decoration: none;" href="https://www.pricewise.nl/autoverzekering/autoverzekering-vergelijken/"><span style="position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: rgb(119, 119, 119); font-family: inherit;">Onderzoek door: Pricewise.nl</span><iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:550px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/594297bf4b53d"></iframe></a></div>

Klanttevredenheid gestegen

Verzekeraars zijn in 2017 beter beoordeeld dan het jaar daarvoor. Van de 48 deelnemende verzekeraars, hebben 32 verzekeraars dit jaar een hoger cijfer gekregen. De grootste verbetering werd behaald op het onderdeel ‘klantgerichtheid’. Het valt op dat de verzekeraars die in 2016 onderaan de ranglijst stonden, dit jaar een inhaalslag hebben gemaakt.
 
Op VerzekeraarsInBeeld.nl vind je meer informatie over het onderzoek. Ook vind je hier de beoordelingen van de deelnemende levensverzekeraars.

Pricewise