Cookies

Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Vraag en antwoord: sim only

Databundel
Minstens 10 GB {{dataWrapper.data.filter.simonlydatalimit > 0 ? (dataWrapper.data.filter.simonlydatalimit > 40000 ? 'Onbeperkt data' : 'Minstens ' + dataWrapper.data.filter.simonlydatalimit/1000 + ' GB') : 'Geen voorkeur'}}
Belminuten
Minstens 120 minuten {{dataWrapper.data.filter.simonlyminutes > 0 ? (dataWrapper.data.filter.simonlyminutes > 500 ? 'Onbeperkt bellen' : 'Minstens ' + dataWrapper.data.filter.simonlyminutes + ' minuten'):'Geen voorkeur'}}
Nummerbehoud
Goed om te weten: je kan je nummer altijd behouden.

Wat is sim only? Dat is eigenlijk heel simpel. Een sim only-abonnement draait alleen om het abonnement zelf. Dat wil zeggen: de internet- en belbundel van het abonnement dat je kiest. Er zit geen telefoon bij. Hier betaal je dus ook niet voor. Zo houd je je maandelijkse kosten laag en ga je geen BKR-registratie aan. Je kunt je huidige telefoon gebruiken of een nieuw los toestel kopen. Meer weten over sim only? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.



Top 10 veelgestelde vragen

Hoeveel GB heb ik nodig?

Hoeveel GB je nodig hebt is afhankelijk van je verbruik. Gebruik je het internet op je telefoon zelden zonder wifi? Alleen om af en toe te whatsappen en te internetbankieren bijvoorbeeld? Dan heb je aan een kleine internetbundel tot 1 GB (1000 MB) voldoende. Ben je regelmatig online en kijk je ook af en toe video’s? Dan kun je het beste kiezen voor een databundel tot 10 GB. Ben je vaak online en kijk je veel video’s/televisie via je mobiel zonder wifi? Dan kun je het beste kiezen voor een abonnement vanaf 10 GB. Vind je het lastig inschatten? Check je verbruiksgegevens van afgelopen jaar bij je huidige provider en bedenk of je uitkwam met je databundel. En of je van plan bent om meer of minder te verbruiken natuurlijk. Ook kun je de datateller- of verbruiksapp op je telefoon eens bekijken. Dan kun je inzien waar je je mobiele data’s aan opmaakt.

Wat is het verschil tussen 4g en 5g?

5G is sneller dan 4G, kan meer apparaten tegelijk verbinden en reageert veel sneller, wat handig is voor gamen, videobellen of slimme apparaten.

Kan ik mijn mobiele nummer houden als ik overstap?

Als je overstapt kun je je mobiele telefoonnummer gewoon meenemen. Dat is geen probleem. Dit kun je aangeven in onze vergelijker. Als je nummerbehoud aan hebt gevraagd dan gaat je nieuwe abonnement in op de dag dat je huidige abonnement afloopt. De nieuwe provider zal je laten weten wanneer dit precies is.

Wat is een eSIM?

Een eSIM is een digitale simkaart die in je telefoon zit. Je hebt geen fysiek kaartje nodig. Je activeert hem via de instellingen met een QR-code van je provider. Zo kun je makkelijk van abonnement wisselen of meerdere nummers op één toestel gebruiken.

Waarom moet ik € 0,01 betalen?

Bij het afsluiten van je sim only-abonnement ga je een contract met een provider aan. We hebben afspraken met de providers over het checken van je gegevens. Je hoeft tegenwoordig geen documenten meer te uploaden. Een verificatie met een IBAN is voldoende. Je naam en IBAN waarmee je de betaling doet moeten overeenkomen met de gegevens die je invult bij je aanvraag.


De betaling is uiteraard veilig. We werken hiervoor samen met CM.com. CM.com voldoet aan de Europese wet- en regelgeving en houdt zich aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Zodra de betaling via je bank succesvol door CM.com is ontvangen, krijgen we je naam en IBAN door. Deze gegevens vergelijken we met de gegevens in je aanvraag.

Hoe en wanneer wordt mijn nieuwe simkaart opgestuurd?

Je nieuwe simkaart ontvang je in een envelop via de brievenbus. Zodra je je nieuwe sim only-abonnement hebt aangevraagd gaan we voor je aan de slag. We sturen je order door naar de provider en maken de envelop met alle informatie en simkaart voor je klaar. PostNL zal deze versturen. Je kunt je simkaart binnen ongeveer drie werkdagen verwachten (afhankelijk van de drukte bij PostNL). Heb je na vijf werkdagen nog niets binnen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Dan zoeken we het voor je uit.

Vanaf wanneer kan ik overstappen?

Je hoeft niet te wachten tot de einddatum van je contract om een nieuw mobiel abonnement te kiezen. Het maakt niet uit of je overstapt van provider of dat je bij je huidige provider een nieuw abonnement kiest. Je kunt (in bijna alle gevallen) 120 dagen van tevoren al een nieuw abonnement kiezen. Dit abonnement sluit dan naadloos aan op je huidige. Je telefoonnummer kun je gewoon houden en opzeggen wordt voor je geregeld. Check bij je huidige provider wat de exacte datum is waarop je vrij bent om voor iets nieuws te kiezen. Vaak kun je deze informatie in de online omgeving of app van je provider vinden.

Wat is sim only?

Een sim only-abonnement is een mobiel abonnement zonder telefoon. Je betaalt alleen voor bellen, sms’en en internet, en dat is vaak goedkoper dan een abonnement met toestel.

Is onbeperkt echt onbeperkt?

Nee, "onbeperkt" internet is niet altijd écht onbeperkt. Hoewel je bij de meeste providers in Nederland een onbeperkt internetabonnement kunt afsluiten, hebben ze vaak een fair use policy (FUP) of een daglimiet. Dit betekent dat er een limiet is aan de hoeveelheid data die je per dag kunt gebruiken voordat je internetsnelheid wordt verlaagd of je extra data moet aanschaffen. 

Wanneer kan ik overstappen van mobiel?

Vaak kun je al drie maanden vóór je huidige contract afloopt overstappen. Je nieuwe abonnement begint dan zodra de oude is afgelopen.

Afsluiten via Pricewise

Betaal ik bij Pricewise evenveel als bij de provider?

We nemen de prijzen van de providers over en zorgen ervoor dat deze altijd up-to-date zijn. Je betaalt bij ons niet meer dan bij de provider. Sterker nog, we doen ons best om regelmatig exclusieve deals te regelen. Dus met één druk op de knop sim only vergelijken en meteen afsluiten is zo gepiept en nog voordelig ook.

Hoe verdient Pricewise geld?

Met veel telefoonproviders hebben wij een samenwerking. We krijgen een vergoeding per afgesloten contract. De provider heeft een extra verkoopkanaal en jij kunt via Pricewise kosteloos vergelijken: win-win. Het overzicht wordt automatisch gerangschikt op basis van prijs en jouw opgegeven wensen. Alleen door iets aan de prijs te veranderen, kan een provider hoger komen te staan.

Hoe gaan jullie om met mijn gegevens?

Jouw privacy is belangrijk. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we omgaan met jouw gegevens.

Waar kan ik terecht voor hulp, een klacht of suggestie?

Ga naar ons contactformulier om je suggestie, klacht of opmerking met ons te delen. Geef aan of je een abonnement hebt, voor welke markt het geldt, en wat je wilt laten weten. We zijn altijd op zoek naar manieren om onze dienstverlening te verbeteren en waarderen jouw feedback enorm.

Overstappen

Welke providers vergelijken jullie?

We vergelijken zoveel mogelijk providers voor je. Zo krijg je een zo compleet mogelijk overzicht. Op onze pagina over telefoon providers zie je welke providers en wat de samenwerking precies inhoudt.

Ik heb mijn cashback nog niet ontvangen, wat kan ik nu doen?

De cashback wordt na 3 maanden na het ingaan van je abonnement uitgekeerd op het rekeningnummer dat je bij de aanvraag hebt opgegeven. Houd er rekening mee dat dit soms iets langer kan duren. Als je je cashback niet na de aangegeven tijd hebt ontvangen, controleer dan eerst of je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Mocht je de cashback na deze periode nog niet hebben ontvangen, neem dan contact met ons op via ons contactformulier om de status van je aanvraag te controleren. Voor cashbacks van Solcon adviseren wij om direct contact op te nemen met Solcon, gezien zij de betaling in orde maken. Heb je de cashback via een andere website aangevraagd, neem dan rechtstreeks contact op met die website.

Wanneer kan ik sim only verlengen?

Je kunt je sim only-abonnement meestal al vanaf drie maanden voor het einde van je contract verlengen. Zo voorkom je dat het abonnement automatisch wordt verlengd tegen mogelijk hogere tarieven.

Moet ik zelf mijn mobiele abonnement opzeggen?

Als je je mobiele telefoonnummer graag wilt houden, dan hoef je zelf je huidige abonnement niet op te zeggen. De nieuwe provider zal je huidige provider op de hoogte brengen. Zo kan je nieuwe provider het precies op het goede moment overnemen. Wil je je telefoonnummer niet behouden? Dan moet je wel zelf je huidige abonnement opzeggen.

Wanneer gaat mijn mobiele abonnement in?

Wanneer je contract is afgelopen, wordt je abonnement maandelijks opzegbaar. Je kunt er dan altijd voor kiezen om over te stappen naar een andere provider of naar een ander abonnement bij je huidige provider. Je hebt een maand opzegtermijn. Is je abonnement binnenkort afgelopen en wil je iets nieuws? Doe dit dan minimaal een maand van tevoren. Anders zit je nog een maand extra vast aan je huidige abonnement. Het nieuwe abonnement zal ingaan op de dag dat je huidige abonnement stopt. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Wil je je abonnement tijdens je contract beëindigen? Neem dan contact op met je huidige provider. Meestal kan dit wel, maar moet je de resterende kosten van je abonnement alsnog betalen en soms kun je je telefoonnummer niet meenemen. Ook heb je waarschijnlijk geen recht op je cashback.

Wat is een simkaart en welke heb ik nodig?

Simkaarten zijn er in alle soorten en maten. Op onze pagina over de simkaart leggen we uit welke simkaarten er zijn en welke je nodig hebt.

Wat gebeurt er als de verificatie van mijn sim only-abonnement niet goed is gegaan?

Als de verificatie van je Sim Only-abonnement niet succesvol is, bijvoorbeeld door een mislukte IBAN-check of ID-verificatie, ontvang je een e-mail. Je kunt een nieuwe order plaatsen zorg ervoor dat je bij de verificatie dezelfde IBAN gebruikt als het nummer dat je hebt opgegeven in het aanmeldformulier. De tenaamstelling moet ook volledig overeen komen. 

Ik heb nog geen orderbevestiging ontvangen, wat kan ik nu doen?

De bevestiging van Pricewise ontvang je altijd binnen een paar minuten. Controleer hiervoor zowel je inbox als je spamfolder. Mocht je de bevestiging nergens kunnen vinden, kan je contact met ons op te nemen via het contactformulier. Mocht je geen bevestiging hebben ontvangen van de provider, raden wij aan contact met hen op te nemen. Het kan enkele werkdagen duren voordat de order bij de leverancier verwerkt is en bekend is bij bijvoorbeeld hun klantenservice. Wacht daarom altijd minimaal 3 werkdagen voordat je contact opneemt met de leverancier.

Wat moet ik doen als ik geen simkaart heb ontvangen?

Heb je een bevestiging ontvangen? Mocht het antwoord ja zijn controleer dan je inbox, inclusief je spammap, om te zien of we geprobeerd hebben contact met je op te nemen. Als je geen bericht van ons hebt ontvangen, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Hoe kan ik mijn contract opzeggen?

Als je abonnement willen annuleren, kun je dit binnen de bedenktijd van 14 dagen doen. Na deze periode kun je je abonnement opzeggen volgens de voorwaarden van je provider, met een opzegtermijn van een maand. Het opzeggen verloopt vaak via de provider zelf, dus neem hiervoor contact op met je provider.

Na de aanvraag

Ik heb een abonnement aangevraagd, kan ik hier nog op terugkomen of wijzigingen doorgeven?

Nadat je de orderbevestiging hebt ontvangen, heb je nog 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dus je kunt altijd nog terugkomen op je besluit. Ook kun je nog wijzigingen doorgeven. Direct na je aanvraag kun je bij ons terecht. Maar zodra we je gegevens hebben doorgestuurd geef je wijzigingen bij de provider door. Je ontvangt van ons altijd een e-mail zodra je gegevens goed binnen zijn gekomen bij de provider. Vanaf dat moment kun je daar terecht.

Als ik inhoudelijke vragen heb over mijn abonnement, kan ik dan bij Pricewise terecht?

Laten we beginnen met dat je altijd bij ons terechtkunt en we je graag helpen. Maar voor inhoudelijke vragen over bijvoorbeeld je bereik of factuur kun je terecht bij je provider. Wij zijn de onafhankelijke adviseur, die je helpt om overzicht te krijgen en je helpt het beste te kiezen voor jouw situatie.

Kan ik het afleveradres van mijn simkaart wijzigen?

Vlak na je bestelling is het in sommige gevallen nog mogelijk om het afleveradres van je simkaart bij ons te wijzigen. We streven er echter naar om je bestelling zo snel mogelijk klaar te maken en te verzenden. Daarom is de kans groot dat de simkaart naar het adres wordt gestuurd dat je hebt opgegeven. Mocht je een verkeerd adres hebben doorgegeven, neem dan altijd even contact op met de provider zelf.

Waarom valt mijn eerste factuur hoger of lager uit dan ik had verwacht?

Een lagere factuur komt meestal door een niet complete maand. De factuurdatum van je provider valt meestal niet tegelijk met de ingangsdatum van jouw abonnement. Je betaalt dan dus maar een gedeelte van de maand. De volgende factuur ziet eruit zoals je verwacht. Een hogere factuur komt meestal door de eenmalige aansluitkosten. Aansluitkosten betaal je als je overstapt naar een nieuwe provider. De kosten worden gefactureerd in de eerste maand. De volgende factuur ziet eruit zoals je verwacht.

Kan ik mijn aanvraag nog annuleren of wijzigingen doorgeven?

Nadat je de orderbevestiging hebt ontvangen, heb je nog 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dus je kunt altijd nog terugkomen op je besluit. Ook kun je nog wijzigingen doorgeven. Direct na je aanvraag kun je bij ons terecht. Maar zodra we je gegevens hebben doorgestuurd geef je wijzigingen bij de provider door. Je ontvangt van ons altijd een e-mail zodra je gegevens goed binnen zijn gekomen bij de provider. Vanaf dat moment kun je daar terecht.

Abonnement afsluiten

Wat is het goedkoopste sim only abonnement?

Het goedkoopste sim only-abonnement verschilt per provider en moment. Door actuele aanbiedingen te vergelijken vind je de laagste prijs voor jouw gewenste bundel. Vergelijk bij Pricewise om direct de laagste prijs te zien.

Hoe sluit ik via Pricewise een sim only-abonnement af?

Een sim only-abonnement afsluiten bij Pricewise is een fluitje van een cent. In onze vergelijker vul je je wensen in en wij geven je een handig overzicht. Je kiest de deal die het best bij je past en vult je gegevens in. Het maakt niet uit of je een nieuwe provider kiest of dat je voor een nieuw abonnement gaat bij je huidige provider. Dit kan allebei gewoon via Pricewise. Je abonnementen sluiten naadloos op elkaar aan.

Je tekent je contract digitaal via iDeal of sms en jouw taak zit erop. Hierna ontvang je van ons je getekende contract. We sturen je gegevens door naar je nieuwe provider. De provider neemt contact met je op over de precieze startdatum en zaken als je mijnomgeving. Wij sturen zo snel mogelijk je nieuwe simkaart naar je op. Als je kiest voor een nieuw abonnement bij je huidige provider is dat niet nodig en kun je je huidige simkaart blijven gebruiken. Is je toestel geschikt voor eSIM? Dan heb je helemaal geen simkaart meer nodig. 

Welke gegevens heeft Pricewise van mij nodig?

Om een sim only-abonnement voor je te regelen hebben we het volgende van je nodig: wensen, zoals welke databundel je wilt en of je je nummer wilt behouden; NAW-gegevens; bank- en legitimatiegegevens; een digitale krabbe

Kan ik mijn nieuwe contract online tekenen? Moet ik hiervoor iets opsturen?

Tekenen kan heel gemakkelijk online en je hoeft hiervoor niets op te sturen. Als je kiest voor een nieuw abonnement bij je huidige provider, teken je met een SMS-verificatie. Kies je voor een nieuwe provider, dan teken je door € 0,01 te betalen via iDeal. Dit bedrag dient uitsluitend ter verificatie van je naam en IBAN. Je naam en IBAN moeten overeenkomen met de gegevens die je invult bij je aanvraag. Deze verificatie verloopt veilig via CM.com, dat voldoet aan de Europese wet- en regelgeving, inclusief de AVG.

Waarom moet ik € 0,01 betalen?

Bij het afsluiten van je sim only-abonnement ga je een contract met een provider aan. We hebben afspraken met de providers over het checken van je gegevens. Je hoeft tegenwoordig geen documenten meer te uploaden. Een verificatie met een IBAN is voldoende. Je naam en IBAN waarmee je de betaling doet moeten overeenkomen met de gegevens die je invult bij je aanvraag.


De betaling is uiteraard veilig. We werken hiervoor samen met CM.com. CM.com voldoet aan de Europese wet- en regelgeving en houdt zich aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Zodra de betaling via je bank succesvol door CM.com is ontvangen, krijgen we je naam en IBAN door. Deze gegevens vergelijken we met de gegevens in je aanvraag.

Wat gebeurt er met de € 0,01 die ik aan jullie betaal?

Je betaling gebruiken we enkel ter verificatie van je naam en IBAN. Dit verloopt via CM.com. We ontvangen je betaling van € 0,01 niet op onze rekening. Heb je een sim only-abonnement besteld, maar kan de bestelling niet verwerkt worden of heb je geannuleerd? Dan krijg je de betaling niet terug.

Welk sim only abonnement voor een kind?

Voor kinderen is een abonnement met een kleine databundel of belminuten vaak het meest geschikt. Zo beperk je de kosten. Via de instellingen of limieten kun je voorkomen dat ze buiten de bundel gaan. Hier kan je meer lezen over het afsluiten van een sim only abonnement voor je kind.

Onbeperkt internet

Wat kost onbeperkt internet?

De prijs hangt af van de provider en eventuele acties. Kijk op Pricewise voor de actuele tarieven.

Hoeveel gb is onbeperkt internet?

Bij “onbeperkt” internet kun je gemiddeld 5 tot 10 GB per dag gebruiken op volle snelheid. Daarna gaat de snelheid omlaag. Dit verschilt per provider.

Simkaart & E-sim

Waarom moet ik kiezen voor dual sim?

Een dual sim-telefoon kan twee simkaarten tegelijk gebruiken. Handig als je werk en privé gescheiden wilt houden, of als je in het buitenland een lokaal nummer wilt gebruiken zonder je eigen nummer te verliezen.

Wanneer moet ik mijn simkaart overzetten naar mijn nieuwe telefoon?

Je kunt de simkaart overzetten naar een nieuwe telefoon zodra je de nieuwe telefoon in je bezit hebt en deze klaar is voor gebruik. Het is belangrijk om de oude telefoon uit te zetten, de simkaart eruit te halen en deze in de nieuwe telefoon te plaatsen. Zorg er ook voor dat je een back-up van je gegevens maakt voordat je de simkaart overzet, zodat je geen belangrijke informatie verliest. 

Hoe werkt een eSIM in het buitenland?

Een eSIM werkt in het buitenland net zoals in Nederland, mits je telefoon en provider het ondersteunen. Je hoeft geen fysieke simkaart meer te wisselen en kunt je bestaande abonnement gewoon blijven gebruiken of een nieuw eSIM-abonnement afsluiten bij een buitenlandse provider. 

Hoe werkt een eSIM?

Je ontvangt een QR-code van je provider. Scan deze in de instellingen van je telefoon om je abonnement te activeren.

Is mijn telefoon geschikt voor 5g?

Controleer de specificaties van je telefoon in de handleiding of op de website van de fabrikant. Staat 5G bij de ondersteunde netwerken? Dan kan je telefoon 5G gebruiken. Je kunt ook op je telefoon kijken: ga naar Instellingen > Netwerk en internet > Mobiele netwerken. Zie je 5G staan? Dan ben je klaar voor 5G.

Wat is sim swapping?

Sim swapping is een vorm van fraude. Criminelen zetten je telefoonnummer over naar een andere simkaart om zo toegang te krijgen tot je accounts.

Onze expert

Bram Cornelisse

Bram Cornelisse

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door onze telecomexpert Bram Cornelisse. Bram is met zijn ervaring en kennis dé expert telecom. Hij helpt consumenten de beste keuzes te maken als het gaat om internet en sim only.

Bram is regelmatig te gast bij verschillende media om zijn kennis te delen. Zo heeft hij zijn expertise gedeeld bij o.a. De Telegraaf en Metro.

Ga naar de expertpagina

16.163

mensen vergeleken afgelopen maand

Gratis nummerbehoud

altijd eenvoudig overstappen

14 dagen

wettelijke bedenktijd

Vergelijk & bespaar!