Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te weigeren. In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons . Oke

Vraag en antwoord: sim only

Wat is sim only? Dat is eigenlijk heel simpel. Een sim only-abonnement draait alleen om het abonnement zelf. Dat wil zeggen: de internet- en belbundel van het abonnement dat je kiest. Er zit geen telefoon bij. Hier betaal je dus ook niet voor. Zo houd je je maandelijkse kosten laag en ga je geen BKR-registratie aan. Je kunt je huidige telefoon gebruiken of een nieuw los toestel kopen. Meer weten over sim only? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Maar je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Vergelijken

Hoeveel MB heb ik nodig?

Hoeveel MB je nodig hebt is afhankelijk van je verbruik. Gebruik je het internet op je telefoon zelden zonder wifi? Alleen om af en toe te whatsappen en te internetbankieren bijvoorbeeld? Dan heb je aan een kleine internetbundel tot 1 GB (1000 MB) voldoende. Ben je regelmatig online en kijk je ook af en toe video’s? Dan kun je het beste kiezen voor een databundel tot 10 GB. Ben je vaak online en kijk je veel video’s/televisie via je mobiel zonder wifi? Dan kun je het beste kiezen voor een abonnement vanaf 10 GB. Vind je het lastig inschatten? Check je verbruiksgegevens van afgelopen jaar bij je huidige provider en bedenk of je uitkwam met je databundel. En of je van plan bent om meer of minder te verbruiken natuurlijk. Ook kun je de datateller- of verbruiksapp op je telefoon eens bekijken. Dan kun je inzien waar je je mb’s aan opmaakt.

Wat is het verschil tussen 3G, 4G en 5G?

5G wordt uitgerold in Nederland en is alweer de 5e generatie van het mobiel internet. Elke generatie is een stukje sneller. We gebruiken het mobiele netwerk tenslotte steeds meer. Daarnaast heeft 5G nog een aantal voordelen: beter bereik en minder overbelasting van het netwerk. Maar op het moment gebruiken we in Nederland vooral 4G. Alles onder de 4G is langzaam aan het verdwijnen. Zo stopt Vodafone per januari 2020 met 3G en KPN vanaf januari 2022. We raden je aan om voor een telefoon te kiezen die minimaal 4G aankan. Dat is voor nu voldoende. Met een telefoon geschikt voor 5G ben je wel helemaal klaar voor de toekomst.

Is onbeperkt echt onbeperkt?

Telefoonproviders maken gebruik van hun eigen Fair Use Policy (FUP). Hierin staat hoeveel belminuten of data de provider onder ‘redelijk gebruik’ ziet. Dit kan bijvoorbeeld maximaal 5 GB per dag zijn of 40 GB per maand. Slim dus om van tevoren de FUP even te bekijken als je gaat voor onbeperkt bellen en/of onbeperkt internet. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan na urenlang streamen of bellen.

Welke providers vergelijken jullie?

We vergelijken zoveel mogelijk providers voor je. Zo krijg je een zo compleet mogelijk overzicht. Op onze pagina over telefoon providers zie je welke providers en wat de samenwerking precies inhoudt.

Afsluiten via Pricewise

Betaal ik bij Pricewise evenveel als bij de provider?

We nemen de prijzen van de providers over en zorgen ervoor dat deze altijd up-to-date zijn. Je betaalt bij ons niet meer dan bij de provider. Sterker nog, we doen ons best om regelmatig exclusieve deals te regelen. Dus met één druk op de knop sim only vergelijken en meteen afsluiten is zo gepiept en nog voordelig ook.

Hoe verdient Pricewise geld?

Met veel telefoonproviders hebben wij een samenwerking. We krijgen een vergoeding per afgesloten contract. De provider heeft een extra verkoopkanaal en jij kunt via Pricewise kosteloos vergelijken: win-win. Het overzicht wordt automatisch gerangschikt op basis van prijs en jouw opgegeven wensen. Alleen door iets aan de prijs te veranderen, kan een provider hoger komen te staan.

Hoe gaan jullie om met mijn gegevens?

Jouw privacy is belangrijk. In ons privacybeleid leggen we uit hoe we omgaan met jouw gegevens.

Waar kan ik terecht voor hulp, een klacht of suggestie?

We staan voor je klaar. Dus neem gerust contact met ons op.

Overstappen

Vanaf wanneer kan ik overstappen?

Je hoeft niet te wachten tot de einddatum van je contract om een nieuw mobiel abonnement te kiezen. Het maakt niet uit of je overstapt van provider of dat je bij je huidige provider een nieuw abonnement kiest. Je kunt (in bijna alle gevallen) 120 dagen van tevoren al een nieuw abonnement kiezen. Dit abonnement sluit dan naadloos aan op je huidige. Je telefoonnummer kun je gewoon houden en opzeggen wordt voor je geregeld. Check bij je huidige provider wat de exacte datum is waarop je vrij bent om voor iets nieuws te kiezen. Vaak kun je deze informatie in de online omgeving of app van je provider vinden.

Kan ik mijn mobiele nummer houden als ik overstap?

Als je overstapt kun je je mobiele telefoonnummer gewoon meenemen. Dat is geen probleem. Dit kun je aangeven in onze vergelijker. Als je nummerbehoud aan hebt gevraagd dan gaat je nieuwe abonnement in op de dag dat je huidige abonnement afloopt. De nieuwe provider zal je laten weten wanneer dit precies is.

Moet ik zelf mijn mobiele abonnement opzeggen?

Als je je mobiele telefoonnummer graag wilt houden, dan hoef je zelf je huidige abonnement niet op te zeggen. De nieuwe provider zal je huidige provider op de hoogte brengen. Zo kan je nieuwe provider het precies op het goede moment overnemen. Wil je je telefoonnummer niet behouden? Dan moet je wel zelf je huidige abonnement opzeggen.

Wanneer gaat mijn mobiele abonnement in?

Wanneer je contract is afgelopen, wordt je abonnement maandelijks opzegbaar. Je kunt er dan altijd voor kiezen om over te stappen naar een andere provider of naar een ander abonnement bij je huidige provider. Je hebt een maand opzegtermijn. Is je abonnement binnenkort afgelopen en wil je iets nieuws? Doe dit dan minimaal een maand van tevoren. Anders zit je nog een maand extra vast aan je huidige abonnement. Het nieuwe abonnement zal ingaan op de dag dat je huidige abonnement stopt. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Wil je je abonnement tijdens je contract beëindigen? Neem dan contact op met je huidige provider. Meestal kan dit wel, maar moet je de resterende kosten van je abonnement alsnog betalen en soms kun je je telefoonnummer niet meenemen.

Wat is een simkaart en welke heb ik nodig?

Simkaarten zijn er in alle soorten en maten. Op onze pagina over de simkaart leggen we uit welke simkaarten er zijn en welke je nodig hebt.

Wat is een eSIM?

Een eSIM is een digitale simkaart. Op onze eSIM pagina vertellen we er meer over.

Abonnement afsluiten

Hoe sluit ik via Pricewise een sim only-abonnement af?

Een sim only-abonnement afsluiten bij Pricewise is een fluitje van een cent. In onze vergelijker vul je je wensen in en wij geven je een handig overzicht. Je kiest de deal die het best bij je past en vult je gegevens in. Het maakt niet uit of je een nieuwe provider kiest of dat je voor een nieuw abonnement gaat bij je huidige provider. Dit kan allebei gewoon via Pricewise. Je abonnementen sluiten naadloos op elkaar aan.

Je tekent je contract digitaal via iDeal of sms en jouw taak zit erop. Hierna ontvang je van ons je getekende contract. We sturen je gegevens door naar je nieuwe provider. De provider neemt contact met je op over de precieze startdatum en zaken als je mijnomgeving. Wij sturen zo snel mogelijk je nieuwe simkaart naar je op. Als je kiest voor een nieuw abonnement bij je huidige provider is dat niet nodig en kun je je huidige simkaart blijven gebruiken. Is je toestel geschikt voor eSIM? Dan heb je helemaal geen simkaart meer nodig.

Een sim only-abonnement afsluiten bij Pricewise is een fluitje van een cent. In onze vergelijker vul je je wensen in en wij geven je een handig overzicht. Je kiest de deal die het best bij je past en vult je gegevens in. Het maakt niet uit of je een nieuwe provider kiest of dat je voor een nieuw abonnement gaat bij je huidige provider. Dit kan allebei gewoon via Pricewise. Je abonnementen sluiten naadloos op elkaar aan.

Welke gegevens heeft Pricewise van mij nodig?

Om een sim only-abonnement voor je te regelen hebben we het volgende van je nodig: wensen, zoals welke databundel je wilt en of je je nummer wilt behouden; NAW-gegevens; bank- en legitimatiegegevens; een digitale krabbel.

Kan ik mijn nieuwe contract online tekenen? Moet ik hiervoor iets opsturen?

Tekenen kan heel gemakkelijk online. Je hoeft hiervoor niets op te sturen. Kies je voor een nieuw abonnement bij je huidige provider? Dan teken je met een SMS-verificatie. Kies je voor een nieuwe provider, dan teken je door € 0,01 te betalen via iDeal. Dat is zo gebeurd dus.

Na de aanvraag

Ik heb een abonnement aangevraagd, kan ik hier nog op terugkomen of wijzigingen doorgeven?

Nadat je de orderbevestiging hebt ontvangen, heb je nog 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dus je kunt altijd nog terugkomen op je besluit. Ook kun je nog wijzigingen doorgeven. Direct na je aanvraag kun je bij ons terecht. Maar zodra we je gegevens hebben doorgestuurd geef je wijzigingen bij de provider door. Je ontvangt van ons altijd een e-mail zodra je gegevens goed binnen zijn gekomen bij de provider. Vanaf dat moment kun je daar terecht.

Als ik inhoudelijke vragen heb over mijn abonnement, kan ik dan bij Pricewise terecht?

Laten we beginnen met dat je altijd bij ons terechtkunt en we je graag helpen. Maar voor inhoudelijke vragen over bijvoorbeeld je bereik of factuur kun je terecht bij je provider. Wij zijn de onafhankelijke adviseur, die je helpt om overzicht te krijgen en je helpt het beste te kiezen voor jouw situatie.

Hoe en wanneer wordt mijn nieuwe simkaart opgestuurd?

Je nieuwe simkaart ontvang je in een envelop via de brievenbus. Zodra je je nieuwe sim only-abonnement hebt aangevraagd gaan we voor je aan de slag. We sturen je order door naar de provider en maken de envelop met alle informatie en simkaart voor je klaar. PostNL zal deze versturen. Je kunt je simkaart binnen ongeveer drie werkdagen verwachten (afhankelijk van de drukte bij PostNL). Heb je na vijf werkdagen nog niets binnen? Neem dan contact met ons op. Dan zoeken we het voor je uit.

Kan ik het afleveradres van mijn simkaart wijzigen?

Vlak na je bestelling kun je het afleveradres van je simkaart in sommige gevallen nog bij ons wijzigen. Maar we streven er natuurlijk wel naar om alles zo snel mogelijk voor je klaar te maken en op te sturen. Wacht dus niet te lang. Je kunt ons het best zo snel mogelijk bellen als je het afleveradres wilt wijzigen. Wij zien dan direct of we het adres nog voor je kunnen aanpassen.

Waarom valt mijn eerste factuur hoger of lager uit dan ik had verwacht?

Een lagere factuur komt meestal door een niet complete maand. De factuurdatum van je provider valt meestal niet tegelijk met de ingangsdatum van jouw abonnement. Je betaalt dan dus maar een gedeelte van de maand. De volgende factuur ziet eruit zoals je verwacht. Een hogere factuur komt meestal door de eenmalige aansluitkosten. Aansluitkosten betaal je als je overstapt naar een nieuwe provider. De kosten worden gefactureerd in de eerste maand. De volgende factuur ziet eruit zoals je verwacht.

PricewiseBe wise. Check your price.