Cookies

Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te weigeren. In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Oke

Veelgestelde vragen over internet, tv en bellen

Meer weten over internet, tv en/of bellen? Lees hieronder onze antwoorden op alle veelgestelde vragen volgens onze klantenservice. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons door te bellen, whatsappen of mailen.



Vergelijk internet-, tv- en internetabonnementen

Top 5 veelgestelde vragen

Met welke kosten moet ik rekening houden bij het afsluiten van een abonnement?

Bij het afsluiten van een abonnement dien je rekening te houden met een aantal kosten. Je rekening bestaat uit maandelijkse abonnements- en gebruikskosten. Bij het afsluiten van een abonnement kunnen eenmalige en maandelijkse kosten in rekening gebracht worden. Hieronder leggen we uit wat deze inhouden.

Eenmalige kosten

Dit zijn de kosten die de aanbieder rekent voor het activeren van het abonnement. Je moet hierbij denken aan de aansluitkosten, de eenmalige kosten voor de modem die je bij het abonnement kiest, eventuele kosten voor een installatie door een monteur en de verzendkosten van het startpakket en/of de modem.

Maandelijkse kosten

De maandelijkse kosten zijn de abonnementskosten die je maandelijks aan de provider betaalt. In de meeste gevallen worden deze maandelijks van je rekening afgeschreven die je op hebt gegeven bij je bestelling.

Optionele kosten

De optionele kosten zijn kosten voor extra diensten die je afsluit bij jouw abonnement. Bijvoorbeeld als je voor een bepaald zenderpakket kiest, of een extra TV ontvanger. Ook deze kosten zijn aangegeven bij de abonnementen op onze website. Alle kosten zijn terug te vinden na het doen van de postcode controle. Je komt dus niet voor verrassingen te staan.

Wat is sneller, ADSL of kabel?

Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. De reden hiervoor is dat deze internetverbindingen gebruikmaken van een verschillende technieken. DSL en kabelinternet zijn beide breedband verbindingen, maar verschillen wel van elkaar. Glasvezel is een nieuwe techniek.

Glasvezel

Met glasvezel haal je hogere internetsnelheden dan met DSL en de kabel. Sommige aanbieders bieden zelfs een internetsnelheid via glasvezel van 1 Gbps. Ook zijn de snelheden gelijk aan elkaar. Uploaden gaat dus even snel als downloaden. Het glasvezelnetwerk in Nederland is relatief nieuw, maar wordt steeds verder uitgerold. Hierdoor kunnen steeds meer Nederlandse huishoudens gebruikmaken van een glasvezelverbinding.

DSL

De snelheid van DSL (ADSL en VDSL) is afhankelijk van de afstand naar de wijkcentrale. Met DSL gebruik je je telefoonlijn om informatie over het internet te sturen en te ontvangen. Voor DSL heb je dus een telefoonaansluiting nodig.

Kabel

Bij kabelinternet kan het voorkomen dat de verbinding wordt gedeeld met andere gebruikers uit de omgeving. In principe hoeft dit geen bezwaar te zijn, maar als je veel zware gebruikers in je omgeving hebt beïnvloed dit de snelheid van de verbinding. Tegenwoordig maken steeds meer kabelaanbieders echter gebruik van een nieuwere techniek waardoor dit nadeel niet meer aanwezig is.

Ik heb al een abonnement, kan ik dat behouden of om laten zetten?

Dit kan. Om zonder signaalverlies over te stappen zijn er een paar spelregels waar je, je aan dient te houden. De overstapregels kunnen per provider verschillen.

Een paar regels gelden bij alle providers. Je bent zelf verantwoordelijk voor de financiële (contractuele) verplichtingen met je huidige provider. En, het is niet mogelijk om over te stappen naar dezelfde provider zonder signaalverlies.

Welke internetsnelheid past bij mij?

Niemand wordt blij van te langzaam internet. Maar welke internetverbinding precies bij je past? Dat hangt af van je persoonlijke situatie. Om het je te helpen bij het maken van een inschatting, zetten we hieronder op een rij wat past bij welke situatie.

Beperkt internetgebruik

Je woont alleen of met z'n tweeën. Internet gebruik je vooral om je e-mail te checken en af en toe wat te netflixen. Dit is prima mogelijk met een internetsnelheid van 20 Mbit/s. En, hoe lager de internetsnelheid, hoe goedkoper het abonnement.

Gemiddeld internetgebruik

Je hebt meerdere computers en/of tablets in huis en woont samen met je gezin. Gamen, bestanden downloaden en televisie kijken, gebeurt nogal eens tegelijkertijd. Dit kan gemakkelijk met een internetsnelheid rond de 50 Mbit/s.

Intensief internetgebruik

Meerdere mensen in huis gebruiken vaak tegelijk internet. Jullie streamen, gamen en netflixen in topkwaliteit. Smartphones staan altijd aan en jullie hebben misschien zelfs smarthome gadgets. Online zonder gedoe ben je zeker met 100 Mbit/s.

Welk abonnement past bij mij?

Je kunt bij ons verschillende pakketten vergelijken, afhankelijk van je wensen. In onze vergelijker kun je al je persoonlijke voorkeuren invullen, om zo het beste pakket te vinden. Bedenk van tevoren alvast wat jouw eisen zijn. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde internetsnelheid of specifieke tv-zenders ontvangen? En wil je een alles-in-1-pakket of juist alléén een internetpakket.

Om pakketten te kunnen vergelijken, hoef je alleen maar je postcode en huisnummer in te vullen. Op basis van die gegevens kijken wij welke deals op jouw adres beschikbaar zijn. En vervolgens gebruik jij onze filters om de juiste deal voor jouw situatie te vinden.

Overstappen of beëindigen

Ik heb al een abonnement, kan ik dat behouden of omzetten?

Dit kan. Om zonder signaalverlies over te stappen zijn er een paar spelregels waar je, je aan dient te houden. De overstapregels kunnen per provider verschillen.

Een paar regels gelden bij alle providers. Je bent zelf verantwoordelijk voor de financiële (contractuele) verplichtingen met je huidige provider. En, het is niet mogelijk om over te stappen naar dezelfde provider zonder signaalverlies.

Zijn de getoonde prijzen van de aangeboden telecomproducten inclusief btw?

De prijzen van alle aangeboden telecomproducten die we op Pricewise tonen, zijn inclusief btw.

Betaal ik bij Pricewise evenveel als bij de provider?

Alle prijzen en aanbiedingen die je op Pricewise vindt zijn exact gelijk aan, of zelfs nog lager dan de prijzen die de providers zelf hanteren. Als klant betaal je nooit meer dan dat je via de provider zelf zou betalen.

We kunnen je onze service gratis aanbieden, omdat we voor elk afgesloten abonnement een provisie van de provider ontvangen. Deze provisie is voor alle providers gelijk. We zullen je dus nooit een aanbieding tonen, omdat we daar meer geld mee verdienen.

Zijn er extra kosten aan verbonden als ik via Pricewise bestel?

Nee, wanneer je een abonnement afsluit via Pricewise zijn hier geen extra kosten aan verbonden. We kunnen je onze service gratis aanbieden, omdat we voor elk afgesloten abonnement een provisie van de provider ontvangen.

Kan ik overstappen met nummerbehoud?

Je kunt overstappen naar een nieuwe provider met behoud van je huidige telefoonnummer. Wel zo handig, want dat nummer kent iedereen al. Om ervoor te zorgen dat het omzetten goed gaat, moet je uiterlijk 10 werkdagen voordat het oude contract stopt doorgeven dat je je nummer wilt behouden.

Overigens gelden er wel twee uitzonderingen op de regel. Telefoonnummers zijn gebonden aan een netnummer, ook wel kengetal genoemd. Bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam en 050 voor Groningen. Verhuis je naar een andere regio? Dan krijg je sowieso een nieuw telefoonnummer, omdat het nummer gebonden is aan het regionummer. De andere uitzondering is als je meerdere telefoonnummers hebt. Je kunt bij je overstap maar één telefoonnummer meenemen. Je mag wel zelf kiezen welk nummer je behoudt.

Moet ik zelf mijn abonnement opzeggen?

We maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Daarom kun je bij ons gebruik maken van de overstapservice. Vul je gegevens in en geef aan of je wilt dat de nieuwe provider je abonnement opzegt. Overigens bieden niet alle providers een overstapservice aan. In dat geval vind je de optie niet terug op het aanvraagformulier. En ga je verhuizen? Dan moet je ook zelf je contract opzeggen.

Kan ik mijn aanvraag annuleren?

Voor vrijwel alle producten die je via het internet, de telefoon of de post koopt, geldt een zogenoemd wettelijke annuleringstermijn. Nadat je via Pricewise een abonnement voor telefonie, internet en/ of digitale tv hebt afgesloten, krijg je vaak op dezelfde dag een bevestiging van de koopovereenkomst in je e-mailbox. Zodra je deze bevestiging ontvangt, heb je 14 kalenderdagen wettelijke bedenktijd om dit nieuwe abonnement te accepteren of te weigeren.

Wanneer je het abonnement weigert, hoef je geen reden op te geven of boete te betalen. In je welkomstpakket staat aangegeven hoe je de overeenkomst kunt annuleren. Vaak is dit schriftelijk per post of per e-mail. Het abonnement voor telefonie, internet en/of digitale tv start pas na het verstrijken van de wettelijke bedenktijd. Als je je herroepingsrecht gebruikt, ontvang je gedane betalingen weer retour. Dit gebeurt uiterlijk binnen 14 dagen na de annulering.

Komt een monteur het installeren of moet ik dit zelf doen?

Je kunt je nieuwe abonnement laten aansluiten door een gekwalificeerde monteur. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden en niet alle providers bieden deze service.

Bij de meeste abonnementen op onze website kun je tijdens de aanvraag aangeven of je kiest voor het doe-het-zelf-pakket of voor een installatie door een monteur. Zodra de verbinding op wordt geleverd, komt de monteur bij je langs om het abonnement aan te sluiten.

Wat is de ingangsdatum van mijn abonnement?

Als je het abonnement gevonden hebt dat het beste bij jou past, vragen we je om je gegevens in te vullen. Je kunt hier ook aangeven wanneer je je nieuwe abonnement in wilt laten gaan. Vul zelf een datum in, of kies voor de optie ‘zo spoedig mogelijk’. Gemiddeld duurt het aansluiten van een nieuw abonnement ongeveer 4 weken vanaf de besteldatum.

Per wanneer kan ik overstappen?

Door te vergelijken zie je wat jij kunt besparen. Zo voorkom je dat je te veel betaalt. Check wel altijd eerst de contractvervaldatum van je huidige contract. Na de contractvervaldatum is je contract altijd maandelijks opzegbaar. Je kunt dan op elk moment overstappen. Is jouw contract nog niet verlopen maar wil je wel overstappen? Dan brengt je huidige provider mogelijk een opzegvergoeding in rekening.

Glasvezel internet

Wat is het verschil tussen glasvezel, kabel en DSL?

Glasvezel, kabel en DSL (ADSL en VDSL) zijn de drie vormen van breedbandinternet. Ook kun je tv-kijken en bellen via glasvezel, kabel of DSL. Elke vorm heeft z'n voor- en nadelen, dus dit hebben we voor je op een rijtje gezet. Zo weet je waar je precies tussen kiest.

Glasvezel

VoordelenNadelen
Snelheid tot 1 GbpsNog niet overal beschikbaar
Download- en uploadsnelheid even hoog; geen snelheidsverlies
Keuzevrijheid aanbieder

Kabel

VoordelenNadelen
Snelheid tot 300 MbVaak duurder dan DSL
Afstand naar wijkcentrale geen invloed op snelheidGeen keuzevrijheid

DSL

VoordelenNadelen
Bijna overal bereikbaar                                                                                                                            Afstand wijkcentrale heeft invloed op snelheid
Keuzevrijheid aanbiederHoge snelheid niet overal beschikbaar
Goedkope abonnementen
Is glasvezel overal in Nederland beschikbaar en hoe kan ik dat controleren?

Het aantal aansluitingen op het glasvezelnetwerk blijft groeien. Op dit moment zijn zo'n 3,7 miljoen huishoudens aangesloten. Dat komt neer op 46% van alle huishoudens in Nederland. En dit aantal blijft gestaag groeien. Naar schatting hebben in 2025 zo'n 7 miljoen huishoudens een aansluiting. Dat is 84% van alle Nederlandse huishoudens.

Wil je weten of jij glasvezel ontvangt op jouw adres? In onze vergelijkingstoolkun je dit checken. Als jouw huis toegang heeft tot het glasvezel-netwerk krijg je ook direct een overzicht met alle aanbieders

DSL (ADSL/VDSL) internet

Hoe kan ik de beschikbaarheid van ADSL controleren?

ADSL is zo goed als overal in heel Nederland te verkrijgen voor internet en bellen. Op een paar plekken in Nederland kun je het nog niet krijgen. Dit komt in dat geval door de (te) grote afstand tot de telefooncentrale.

Met een postcodecheck controleer je of je ADSL kunt bestellen. Je ziet dan automatisch welke providers ADSL op je adres leveren. Daarna sluit je direct via deze website een abonnement af.

Zijn de snelheden bij alle ADSL-abonnementen gegarandeerd?

Nee, niet bij alle ADSL-abonnementen is de snelheid gegarandeerd. Alleen bij de zware zakelijke pakketten geldt een Service Level Agreement. Hierin worden toezeggingen gedaan waarop je aanspraak kan maken.

Bij de particuliere abonnementen wordt geprobeerd om een zo goed mogelijke service te leveren. De kans bestaat helaas dat de snelheid van internet af en toe lager ligt. Bijvoorbeeld bij een storing van het netwerk.

Mijn buurman kan wel ADSL aanvragen en ik niet. Hoe kan dat?

ADSL kan soms maar tot een bepaalde afstand van de wijkcentrale worden geleverd. Anders wordt het internet-signaal te zwak. Zo kan het zijn dat je buurman nog net binnen het dekkingsgebied valt en jij er net buiten. Ook kan het gebeuren dat een stad of dorp is aangesloten op meerdere wijkcentrales.

Het komt zelfs voor dat de ene helft van een straat op centrale A zit, terwijl de andere helft van de straat op centrale B is aangesloten. Het is ook mogelijk dat delen van een wijk op glasvezel zijn aangesloten. En via het glasvezelnetwerk kan ADSL niet geleverd worden.

Wat heb ik allemaal nodig om ADSL te kunnen installeren?

De meeste onderdelen die nodig zijn voor het installeren van een ADSL-verbinding, levert de provider. Bij sommige aanbieders moet je wel zelf voor een splitter zorgen als je een abonnement zonder modem bestelt.

Hoe wordt een ADSL-verbinding bij mij aangesloten?

Het aansluiten van een ADSL-verbinding kan op verschillende manieren. Zo worden de meeste ADSL-abonnementen standaard geleverd met een doe-het-zelf-pakket. Hiermee sluit je zelf de breedbandverbinding thuis aan. Het doe-het-zelf-pakket bevat alle noodzakelijke onderdelen hiervoor en is voorzien van een duidelijke handleiding.

In het kort komt het erop neer dat je een klein kastje (de splitter) aansluit op de huidige telefoonaansluiting. Deze splitter wordt aangesloten op de telefoon en op de meegeleverde modem. De modem verbindt je tenslotte met de computer. Hierna hoef je alleen nog enkele instellingen op de computer te wijzigen en je kunt online met je ADSL-verbinding. Deze instellingen vind je in de handleiding die wordt meegeleverd bij de modem.

Kan iemand mijn ADSL-aansluiting voor mij installeren?

Je kunt de ADSL-verbinding laten aansluiten door een gekwalificeerde monteur. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden.

Bij de meeste ADSL-abonnementen op onze website kun je tijdens de aanvraag aangeven of je kiest voor het doe-het-zelf-pakket of voor een installatie door een monteur. Zodra de verbinding op wordt geleverd, komt de monteur bij je langs om het abonnement aan te sluiten.

ISDN

Kan ik mijn ISDN-lijn om laten zetten in een analoge lijn of vice versa?

Als je je telefoonlijn om wilt laten zetten van ISDN naar analoog - of vice versa - moet je dit doen voordat je een ADSL-abonnement aanvraagt.

Ik heb nu ISDN2. Is het verstandig om terug te gaan naar analoog?

Als je ISDN2 alleen gebruikt om bereikbaar te zijn tijdens het internetten, is ISDN2 bij ADSL overbodig. Met een analoge lijn kun je tijdens het internetten gewoon gebeld worden.

Wil je overstappen van ISDN2 naar analoog? Dan moet je eerst KPN bellen met het verzoek de huidige lijn om te zetten. Pas daarna bestel je ADSL. Let op: je kunt pas ADSL aanvragen als je huidige lijn analoog is.

Verhuizen

Wanneer moet ik een nieuw internet- en tv-pakket aanvragen als ik ga verhuizen?

Je wilt natuurlijk niet zonder internet en tv zitten als je bent verhuisd. Geef je verhuizing daarom vier weken van tevoren door. De provider doet meestal een week of twee over het omzetten van je diensten naar je nieuwe adres. Zo weet je zeker dat je straks zonder zorgen in kan loggen op het WiFi-netwerk van je nieuwe huis.

Stap je over naar een nieuw internet- en/of tv-pakket? Dan kun je je nieuwe contract een paar dagen voor je verhuizing aanvragen. Dit is namelijk sneller voor je geregeld. Geef aan vanaf welke datum je het nieuwe pakket in wilt laten gaan, dan komt het goed.

Mijn huidige contract loopt nog en ik ga verhuizen, wat nu?

Zolang je contract nog niet verloopt, kun je het niet ontbinden. Een verhuizing telt niet als geldige reden voor tussentijdse opzegging. Je bent daardoor verplicht om je abonnement mee te verhuizen. Kan jouw provider geen dienst leveren op je nieuwe adres? Dan betaal je een opzegvergoeding voor de maanden dat je contract nog zou lopen.

Kan ik mijn huidige pakket meenemen als ik ga verhuizen?

Wil je bij je huidige provider blijven? Geen probleem. Geef op tijd je verhuizing door, dan zorgt de provider ervoor dat jij in je nieuwe huis ook internet, tv en/of telefoon ontvangt. Het kost een provider meestal zo’n twee weken om alle diensten op te zetten, dus zorg dat je in ieder geval vier weken van tevoren je verhuizing doorgeeft.

Vaak krijg je wel de mogelijkheid om je abonnement aan te passen. Een mooi moment dus om je pakket aan te sluiten bij je wensen. Bijvoorbeeld omdat je meer of juist minder gebruikmaakt van internet dan voorheen. Omdat je een kleiner of groter televisiepakket wilt, of omdat je geen telefoonverbinding meer nodig hebt.

Krijg ik een boete als ik halverwege mijn huidige contract verhuis?

Als je huidige contract nog loopt, kun je niet zomaar overstappen naar een nieuw contract. Blijf je bij je huidige provider? Dan betaal je sowieso geen boete. Laat op tijd weten wanneer je verhuist en de provider regelt de overgang naar je nieuwe adres.

Wil je overstappen naar een andere provider? Dan bestaat de kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Sommige providers hanteren hiervoor het totaalbedrag dat ze bij je zouden hebben geïnd als je je contract niet op zou zeggen.

De regel heeft wel een uitzondering: verhuis je naar een plek waar je huidige provider geen diensten biedt? Dan mag je wel overstappen naar een andere provider. Vaak zijn providers dan een stukje coulanter. Neem in dat geval dus contact op met je provider. Wie weet valt er wat te regelen.

Kom ik niet zonder internet- en/of tv te zitten als ik ga verhuizen?

Zolang je op tijd doorgeeft aan je provider dat je gaat verhuizen, kom je niet zomaar zonder internet, tv en/of telefoon te zitten. Zorg wel dat je je verhuizing niet pas op het laatste moment meldt. De provider heeft een paar weken nodig om je aan te sluiten op je nieuwe adres. Vraag je een nieuw pakket aan? Als je de juiste startdatum doorgeeft tijdens je aanvraag, levert dat in de meeste gevallen ook geen problemen op.

Uiteraard krijg je nooit 100% zekerheid. Je loopt dus altijd het risico dat je een paar dagen zonder internet zit. Daarom biedt Pricewise ‘internetgarantie’. Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en gaat er iets mis tijdens de aanvraag? Dan sturen wij je een MiFi-router toe ter bruikleen. Zo kun je alsnog internetten terwijl je wacht op de provider.

Kan ik mijn telefoonnummer behouden als ik ga verhuizen?

Je kunt je telefoonnummer behouden als je binnen je huidige regionummer verhuist. Woon je bijvoorbeeld in de regio met netnummer 020 en blijf je binnen deze regio? Dan kun je je huidige nummer behouden. Maar verhuis je van 020 naar 010? Dan verander je ook van telefoonnummer. Ongeacht of je bij dezelfde provider blijft of niet. Telefoonnummers zijn namelijk gebonden aan regionummers.

Moet ik zelf mijn oude pakket opzeggen als ik ga verhuizen?

In de meeste gevallen geeft je nieuwe provider jouw overstap door aan de oude provider. Je hoeft in dat geval niet zelf je abonnement op te zeggen. Een aantal providers biedt deze overstapservice overigens niet, zoals Youfone en Caiway. In dat geval zeg je zelf je oude abonnement op bij de oude leverancier. Vergeet dit niet, anders betaal je straks dubbel voor je internet- en tv-kosten.

Wat moet ik met mijn decoder bij een verhuizing?

Blijf je na je verhuizing bij dezelfde provider en houd je hetzelfde tv-abonnement of iets van gelijke strekking? Dan verhuist de decoder van je provider met je mee. Stap je over naar een andere provider? In dat geval stuur je de decoder weer terug. Je ontvangt hiervoor instructies van de provider.

Is mijn gewenste nieuwe ingangsdatum altijd haalbaar?

Als jij ruim op tijd je verhuizing doorgeeft, is de kans klein dat je onverhoopt zonder internet zit in je nieuwe woning. Dit geldt ook als je een nieuw pakket aanvraagt. Houd er wel rekening mee dat je provider een paar weken nodig hebt om je huidige pakket om te zetten naar je nieuwe adres. Zorg daarom dat je in ieder geval vier weken voordat je verhuist, je dit doorgeeft.

Gaat er iets mis en heb je de eerste dagen geen internet- en/of tv op je nieuwe adres? Als je via Pricewise je pakket aanvraagt, kun je gebruikmaken van onze internetgarantie. Wij geven je een MiFi-router in bruikleen om de tijd te overbruggen.

Kan ik in mijn nieuwe huis dezelfde verbindingskwaliteit verwachten?

De kwaliteit en snelheid van je verbinding, hangt af van je nieuwe woonplek. Had je op je oude adres bijvoorbeeld glasvezel? De kans bestaat dat je nieuwe huis nog niet op het glasvezelnetwerk is aangesloten. En ook met DSL-internet verschilt de internetsnelheid per adres. Dit hangt namelijk af van de afstand tussen jouw woning en de wijkcentrale en de hoeveelheid woningen die deze internet-soort afnemen van deze centrale.

Ik emigreer, kan ik bij mijn huidige provider blijven?

Verhuis je naar het buitenland? In dat geval kun je het beste je internet- en/of tv-pakket opzeggen. Veel providers bieden geen dienste in het buitenland. Hierdoor gaan ze meer coulant om met de situatie en hoef je in veel gevallen geen opzegvergoeding te betalen.

Sommige providers - zoals T-Mobile - zijn wel actief in het buitenland. Daardoor kunnen ze je hun diensten blijven aanbieden, maar betaal je extra kosten voor het gebruik van je abonnement in het buitenland. Je kunt dan alsnog ervoor kiezen om je pakket op te zeggen. Maar overstappen naar een nieuw pakket in het land waar je naartoe verhuist kan vaak ook, mits de provider in dat land actief is uiteraard.

Overige vragen

Wat is het verschil tussen downstream en upstream?

Bij alle internet-abonnementen worden steeds twee verschillende snelheden weergegeven, de downstream-snelheid en de upstream-snelheid. Deze snelheden worden aangegeven in Kb/s of Kilobit per seconde.

De downstream-snelheid is de snelheid waarmee je gegevens van het internet afhaalt. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een webpagina bezoekt of een MP3-bestand aan het downloaden bent. Hoe hoger deze snelheid is hoe eerder het bestand vanaf het internet is binnengehaald.

De upstream-snelheid is de snelheid waarmee je gegevens naar het internet toezendt. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een e-mail verstuurt of een bestand op het internet wilt zetten.

De downstream-snelheid is hoger dan die van upstream. Voor particulier gebruik is dit ook meer dan voldoende. Alleen bij de zwaardere zakelijke (en dus ook duurdere) abonnementen kun je een hogere upstream-snelheid te kiezen.

Wat is het verschil tussen kilobits en kilobytes?

Bij het aangeven van de snelheden wordt gebruik gemaakt van verschillende notaties. Officieel wordt de snelheid van een internetverbinding altijd aangegeven in Kb/s, of Kilobit per seconde. Alle snelheden op Pricewise.nl geven we daarom ook als Kb/s aan..

De grootte van een bestand op de computer wordt aangegeven in KB (met een hoofdletter B) of Kilobyte. Als je een bestand van het internet downloadt, wordt altijd de hoeveelheid Kilobytes per seconde die worden binnengehaald berekent (KB/s). Om de snelheid van Kilobit (Kb/s) om te rekenen naar het aantal Kilobytes per seconde (KB/s), moet het eerste getal door 8 worden gedeeld.

Voorbeeld: als je een snelheid hebt van 512 Kb/s (512 Kilobit per seconde) moet je dit door 8 delen om het aantal Kilobytes per seconde uit te rekenen. In dit voorbeeld kun je met een snelheid van 512 Kb/s een bestand binnenhalen met maximaal 64 (512 gedeeld door 8) Kilobytes per seconde (KB/s).

Maakt het voor de snelheid nog uit welk type modem ik kies?

Nee, de modems die je bij de abonnementen kan bestellen, zijn geschikt voor de snelheid van dat type abonnement. Het maakt dus niet uit welk type modem je kiest bij je bestelling. Het is wel belangrijk dat de modem die je kiest, geschikt is voor eventuele aanvullende diensten. Denk aan digitale televisie of telefonie via internet. Of dit zo is, staat aangegeven bij de vermelde modems bij ieder abonnement.

Ik heb al een modem, kan ik die blijven gebruiken?

Om gebruik te kunnen maken van jouw ADSL-verbinding moet je beschikken over een goedgekeurd ADSL-modem. De meeste modems die (standaard) in een computer zitten, zijn modems die inbellen via een analoge of ISDN-telefoonlijn. Deze modems zijn helaas niet geschikt voor ADSL, omdat ze gebruikmaken van een andere techniek. In de meeste gevallen moet je dus een nieuwe modem aan te schaffen. Bij alle abonnementen levert de provider deze modems. Als je zelf voor een modem wilt zorgen die niet standaard wordt geleverd door één van de providers, bestaat er een kans dat je hier geen support op krijgt.

Wat betekent Fair Use Policy (FUP)?

Veel providers gebruiken de term FUP of "fair user policy". Dit houdt in dat je de ADSL-aansluiting mag gebruiken met een gemiddeld verbruik. Maar je mag geen extreem verkeer veroorzaken.

Iedereen mag onder best een paar keer een grote download doen (zoals een nieuwe Windows-update), zolang het maar niet structureel is. Als je dagelijks grote bestanden downloadt (bijvoorbeeld: MP3's, films en dergelijke) neemt de provider waarschijnlijk maatregelen. De ADSL-verbinding is hier niet voor bedoeld.

Wat is het verschil tussen fair use en onbeperkt dataverkeer?

Bij normaal gebruik merk je geen verschil tussen ‘fair use’ en ‘onbeperkt dataverkeer’. Je kunt in beide gevallen zoveel surfen, bellen en mailen als je wilt. Het onderscheid wordt pas belangrijk als je een zeer zware internetgebruiker bent. Dit is een rekbaar begrip en niet eenduidig uit te leggen.

Stel: je bent de hele dag online, chat veel, bekijkt regelmatig websites en checkt de hele dag door je e-mail. Ook download je zo nu en dan een bestand. Dit lijkt zwaar gebruik, maar dit valt nog onder de ‘fair use policy’ van veel providers. Het wordt een ander verhaal als je dag in dag uit grote bestanden downloadt, zoals films en muziekbestanden. Dit zien de providers wel als zwaar gebruik.

Samengevat: bij ‘fair use’ maak je gemiddeld gebruik van alle diensten en mogelijkheden op internet. De provider kijkt of je gedrag niet teveel afwijkt van het ‘gemiddelde’ internetgedrag van alle klanten. Twijfel je hieraan of weet je van jezelf dat je veel zult downloaden? Kies dan voor de zekerheid voor een abonnement met ‘onbeperkt dataverkeer’.

Heb je een andere vraag?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze Overstapcoaches. We helpen je graag verder.


Vergelijk internet-, tv- en telefoonabonnementen

PricewiseBe wise. Check your price.