Autoverzekeringen zijn de laatste jaren duurder geworden. Dat komt onder meer doordat auto’s zwaarder en ook groter uitvallen. De gemiddelde premie van autoverzekeringen is echter sneller toegenomen dan het gewicht van auto’s, blijkt uit een analyse van en op Pricewise.nl. Het zijn daarmee geen ‘kiloknallers’.
Personenauto’s zijn de afgelopen tien jaar ongeveer 100 kilo (ruim 8 procent) zwaarder geworden. Dit fenomeen heet ook wel auto-obesitas. De toename van het gewicht komt voor een groot deel door het groeiend aantal elektrische en plug-in-hybride auto’s. Die zijn door de grote batterijen een stuk zwaarder dan de auto’s die op benzine of diesel rijden. Inmiddels rijden in Nederland bijna 1 miljoen stekkerauto’s rond.
Prijziger, zwaarder en groter
Een hoger gewicht draagt bij aan meer of impactvollere schade bij ongelukken, waardoor het duurder is om de auto te verzekeren. Dat zegt Stefan de Gooijer, autoverzekeringsexpert bij Pricewise. De prijsvergelijker meldde eerder dat de premies van elektrische auto’s hoger liggen, onder andere vanwege hun hogere gewicht (accu’s) en de hogere aanschafwaarde. Elektrische auto’s zijn niet alleen prijziger, zwaarder en vaak groter, maar ook duurder om te verzekeren.
Premies stijgen twee keer zo snel dan het gewicht
Pricewise vergeleek de gemiddelde premies van klanten tussen 2021 en 2025 met het gewicht van auto’s in dezelfde periode. Daaruit blijkt dat de verhouding tussen premie en gewicht (‘premie per kilo’) elk jaar stijgt, van € 0,67/kg in 2021 naar € 0,82/kg in 2025. De premies stijgen in vier jaar twee keer zo snel (+22 procent) dan het gemiddelde gewicht van de auto’s (+11 procent). Dit bevestigt dat het gewicht niet de enige factor is die de premie bepaalt en dat premies ook op andere gronden stijgen of dalen.
Jaar |
Kg |
Premie/kg |
2021 |
1.150 |
€ 0,67 |
2022 |
1.158 |
€ 0,68 |
2023 |
1.180 |
€ 0,72 |
2024 |
1.243 |
€ 0,77 |
2025-1 |
1.276 |
€ 0,82 |
Woonplaats en schadevrije jaren
Het aantal schadevrije jaren speelt ook een grote rol bij de premies, al is dit in de cijfers van Pricewise tussen 2021 en 2025 een redelijk vaste constante. Ook de woonplaats van de automobilist maakt uit, meldde Pricewise eerder. Over het algemeen is een autoverzekering in de grote steden duurder dan in stadsperiferie of landelijke gemeenten. Dit komt doordat het risico op schade in centra van steden vaak hoger ligt.
Voorbeeld kilopremie
Ter illustratie bekeek Pricewise een 2021-verzekeringsaanvraag voor een Volkswagen Polo: de premie voor deze 988 kg zware auto bedroeg in 2021 bijna € 68, omgerekend € 0,07 per kilo. In 2025 ligt de kilopremie voor een nieuwere Volkswagen Polo met exact hetzelfde risicoprofiel op € 0,10. De auto zelf is met 1.041 kg zo’n 5 procent zwaarder geworden.
Er is ook sprake van auto-obesitas bij de omvang van nieuwe auto’s vergeleken met oudere modellen. Zo is de nieuwe Volkswagen Polo, het kleinere broertje van de Volkswagen Golf, inmiddels hoger, breder en langer dan de oorspronkelijke Golf. Dit is te zien op de website Carsized.com.
Autoverzekering geen kiloknaller
Stefan de Gooijer, verzekeringsexpert bij Pricewise: ”Voor een autoverzekering gaat de term kiloknallers helaas niet op, aangezien je per kilo auto de afgelopen jaren alleen maar meer verzekeringspremie bent gaan betalen. Dat auto’s steeds zwaarder worden komt hier nog eens bovenop, wat de premie van je autoverzekering fors omhoogstuwt. Vergelijk verschillende verzekeraars met elkaar om er zeker van te zijn dat je nog de best passende verzekering hebt voor jouw uitdijende bolide.”