In het buitenland is het al de norm en ook in Nederland komt het steeds meer op: streamingabonnementen met reclames tegen lagere kosten. Videoland, HBO Max en SkyShowtime zijn drie streamingdiensten die al een abonnementsvorm met reclames aanbieden in Nederland en ook Netflix en Disney+ hebben plannen om hier binnenkort mee te starten. Maar uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 63 procent van de Nederlanders helemaal geen abonnement met reclames zou afsluiten als daarmee de prijs omlaag gaat.
Lees meerPersberichten Telecom
Pricewise is regelmatig in het nieuws. Hier vind je al onze persberichten die gerelateerd zijn aan internet, tv en bellen.
Meeste Nederlanders kijken vaker streamingdiensten dan tv
De opmars van streamingdiensten zorgt ervoor dat het aantal mensen met tv-abonnementen ieder jaar een stukje verder daalt. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise in samenwerking met Panel Wizard blijkt dat 79 procent van de jongeren onder de 30 jaar meer televisiekijken via streamingdiensten dan via de vaste kanalen op televisie.
Lees meerNu ook op festivals bereik met 5G
Onlangs werd bekend dat Odido, KPN en VodafoneZiggo extra frequentieruimte hebben gewonnen bij de Nederlandse veiling van 5G-netwerken op de 3,5GHz-band. Dit betekent dat er meer capaciteit komt voor het maken van internetverbinding, waardoor snel bereik op drukke plekken nu daadwerkelijk mogelijk is. De providers voeren de nieuwe ruimte geleidelijk in.
Lees meerNederland duur voor internet naar Europese maatstaven
Internet in Nederland kost gemiddeld een stuk meer dan in onze buurlanden. Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise. Met een gemiddelde van 43 euro per maand voor 100 Mb betalen wij een stuk meer dan mensen uit Roemenië, Spanje en Frankrijk. Terwijl de kwaliteit van internet in sommige van die landen beter is dan dat van ons.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “De prijzen voor internet in Nederland zijn de afgelopen jaren licht gestegen en de klantperceptie over kwaliteit van het internet ook. De meest aangevraagde internetverbinding is in ons land nog steeds 100 Mb en daarvoor betalen we fors. Zeker in vergelijking met andere landen zien we dat Nederland aan de bovengrens zit.”
Lees meerGezinnen betalen maandelijks gemiddeld 66 euro aan internetkosten
Het internetgebruik van Nederlanders is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Volgens het CBS had bijna de gehele Nederlandse bevolking van twaalf jaar of ouder in 2022 thuis toegang tot internet (97 procent). Een groot deel (90 procent) was dagelijks online. Daarom zijn een thuisabonnement én mobiel internet (4G of 5G) bij veel mensen vaak niet meer weg te denken. Toch zijn de kosten voor deze aansluitingen gezamenlijk hoog. Volgens onderzoek van prijsvergelijker Pricewise geeft een huishouden, bestaand uit twee personen, gemiddeld 66 euro per maand uit aan internetkosten.
Hans de Kok, directeur Pricewise: “De kosten van abonnementen zijn voor iedereen gestegen het afgelopen jaar. Men heeft vaak veel verschillende terugkerende kostenposten die stil doorlopen en jaarlijks steeds een beetje stijgen in prijs. Alles bij elkaar kan dat flink schelen op jaarbasis. Het is daarom goed om vaste lasten altijd te blijven vergelijken.”
Lees meerStandaard internet duurder, sneller wordt goedkoper
We betalen steeds meer voor internet, maar wie stilzit betaalt het meeste. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt namelijk dat het standaard internet (100 Mb) de afgelopen jaren steeds duurder is geworden, terwijl sneller internet (1Gb) steeds goedkoper is geworden.
Lees meerMeerderheid Nederlanders belt onnodig buiten de bundel in het buitenland
Bellen of internetten over de grens kan kostbaar zijn. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 58 procent van de Nederlanders wel eens buiten hun tegoedbundel belt in het buitenland. De kosten lopen gauw op. Voor wie deze meivakantie buiten Europa reist, kan het slim zijn om een eSIM aan te schaffen. Dit is een tegoedbundel voor het land van verblijf en voorkomt daarmee hoge kosten.
Lees meerBijna helft Nederlanders checkt nooit of inboedelverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de inboedelzekering wordt door 45 procent na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meerEen op de drie Nederlanders checkt nooit of autoverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de aansprakelijkheidsverzekering wordt door de meerderheid (51 procent) na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meerNederlanders betalen teveel voor internet
De prijzen voor internet zijn vorig jaar flink gestegen, KPN verhoogde haar tarieven met maximaal 6,4 procent, Ziggo ging daaroverheen met een gemiddelde stijging van 8,5 procent en Odido met 8,6 procent. Hoewel je zou verwachten dat mensen als gevolg massaal zouden overstappen, was daar geen sprake van. Uit onderzoek van ACM (Autoriteit Consument en Markt) onder ruim 1.000 respondenten blijkt dat overstappen door vijftig procent van de Nederlanders als ‘gedoe’ wordt ervaren. Er wordt daardoor onvoldoende geprofiteerd van de kortingen die bij een nieuw abonnement worden geboden. De ACM raadt consumenten aan meer gebruik te maken van de mogelijkheden die de markt hen biedt.
Lees meerRelaxter op vakantie met eSIM
Voor wie deze voorjaarsvakantie buiten Europa op vakantie gaat, kan het slim zijn om een ‘embedded sim’ aan te schaffen. eSIM is de opvolger van de fysieke simkaart, maar dan digitaal. Met eSIM kun je op één toestel meerdere abonnementen gebruiken zodat je op vakantie gemakkelijk overschakelt naar een voordelige, lokale databundel. Hoewel eSIM zo’n acht jaar geleden al werd geïntroduceerd, is nog lang niet iedereen ermee bekend. Vorig jaar koos slechts 16 procent van de mensen bij een provider die eSIM aanbiedt, voor de digitale simkaart, zo blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
Lees meerHelft Nederlanders stelt aankoop uit voor Black Friday
Vrijdag 24 november is het Black Friday. De dag waarop winkels stunten met koopjes. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat de Nederlandse consument zijn aankopen uitstelt tot Black Friday, maar dat dit sterk verschilt per leeftijdscategorie. In de leeftijdscategorie 16 t/m 29 jaar stelt 60 procent hun aankopen uit, dit tegenover 43 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 t/m 39 jaar zijn zich ook zeer bewust van Black Friday, want 58 procent stelt hun aankopen uit.
Lees meer