Bellen of internetten over de grens kan kostbaar zijn. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 58 procent van de Nederlanders wel eens buiten hun tegoedbundel belt in het buitenland. De kosten lopen gauw op. Voor wie deze meivakantie buiten Europa reist, kan het slim zijn om een eSIM aan te schaffen. Dit is een tegoedbundel voor het land van verblijf en voorkomt daarmee hoge kosten.
Lees meerPersberichten Telecom
Pricewise is regelmatig in het nieuws. Hier vind je al onze persberichten die gerelateerd zijn aan internet, tv en bellen.
Bijna helft Nederlanders checkt nooit of inboedelverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de inboedelzekering wordt door 45 procent na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meerEen op de drie Nederlanders checkt nooit of autoverzekering goedkoper kan
In deze periode doen veel mensen een voorjaarschoonmaak, maar daarbij wordt lang niet altijd aan de vaste lasten gedacht. Uit onderzoek van vergelijker Pricewise blijkt dat de zorgverzekering het vaakst wordt gecheckt op prijs, maar zelfs die wordt door een kwart van de Nederlanders nooit nagelopen. Telefoon en televisie abonnementen lopen vaak jarenlang ongezien door en ook de aansprakelijkheidsverzekering wordt door de meerderheid (51 procent) na afsluiten niet meer gecheckt op het beste aanbod. Van de mensen met een autoverzekering geeft 42 procent aan nooit te controleren of deze nog wel aansluit bij de huidige situatie. Een overstap kan een flinke besparing opleveren. Pricewise rekende uit dat een gemiddeld eenoudergezin tot wel 284 euro per maand kan besparen met een check van de vaste lasten.
Lees meerNederlanders betalen teveel voor internet
De prijzen voor internet zijn vorig jaar flink gestegen, KPN verhoogde haar tarieven met maximaal 6,4 procent, Ziggo ging daaroverheen met een gemiddelde stijging van 8,5 procent en Odido met 8,6 procent. Hoewel je zou verwachten dat mensen als gevolg massaal zouden overstappen, was daar geen sprake van. Uit onderzoek van ACM (Autoriteit Consument en Markt) onder ruim 1.000 respondenten blijkt dat overstappen door vijftig procent van de Nederlanders als ‘gedoe’ wordt ervaren. Er wordt daardoor onvoldoende geprofiteerd van de kortingen die bij een nieuw abonnement worden geboden. De ACM raadt consumenten aan meer gebruik te maken van de mogelijkheden die de markt hen biedt.
Lees meerRelaxter op vakantie met eSIM
Voor wie deze voorjaarsvakantie buiten Europa op vakantie gaat, kan het slim zijn om een ‘embedded sim’ aan te schaffen. eSIM is de opvolger van de fysieke simkaart, maar dan digitaal. Met eSIM kun je op één toestel meerdere abonnementen gebruiken zodat je op vakantie gemakkelijk overschakelt naar een voordelige, lokale databundel. Hoewel eSIM zo’n acht jaar geleden al werd geïntroduceerd, is nog lang niet iedereen ermee bekend. Vorig jaar koos slechts 16 procent van de mensen bij een provider die eSIM aanbiedt, voor de digitale simkaart, zo blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
Lees meerHelft Nederlanders stelt aankoop uit voor Black Friday
Vrijdag 24 november is het Black Friday. De dag waarop winkels stunten met koopjes. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat de Nederlandse consument zijn aankopen uitstelt tot Black Friday, maar dat dit sterk verschilt per leeftijdscategorie. In de leeftijdscategorie 16 t/m 29 jaar stelt 60 procent hun aankopen uit, dit tegenover 43 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. Nederlanders in de leeftijdscategorie 30 t/m 39 jaar zijn zich ook zeer bewust van Black Friday, want 58 procent stelt hun aankopen uit.
Lees meerPrijzen van smartphones verdubbeld
Sinds 2015 zijn de prijzen van merksmartphones bijna verdubbeld. Tegenwoordig kost een toestel van de populairste fabrikanten gemiddeld 800 euro, dat is 97 procent meer dan in 2015. Wanneer je naar alle merken in de markt kijkt is de gemiddelde prijs van een smartphone die in 2015 werd verkocht, in dezelfde periode met 51 procent gestegen. Dat blijkt uit een eigen marktanalyse van prijsvergelijker Pricewise.
Lees meer51 procent Nederlanders maakt buitenlandse kosten buiten databundel
Uit onderzoek van online vergelijker Pricewise blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders extra kosten maakt buiten hun databundel in het buitenland. Dat heeft hoofdzakelijk drie redenen. Meestal hanteren providers in andere EU-landen wél een datalimiet waarmee unlimited ineens limited wordt. Ook is het verschil tussen de EU en Europa voor veel mensen onduidelijk. Ten derde beseffen veel mensen niet dat als ze vanuit Nederland bellen of sms’en naar een buitenlands nummer, dit niet binnen hun bundel valt.
Lees meerOnline.nl maakt nieuwe telecomtarieven bekend
De nieuwe tarieven voor internet, bellen en televisie van Online.nl zijn bekend. De tarieven bij de drie meest afgesloten pakketen via Pricewise voor nieuwe klanten stijgen met gemiddeld 3,33 euro per maand. Dat is een meerprijs van 39,96 per jaar. De consumententarieven van de drie meest gebruikte internetpakketten voor huidige klanten van Online.nl blijven gelijk.
Lees meer53% huishoudens met glasvezelverbinding kiest 100Mbit/s
Het kabinet wil dat eind 2023 alle huishoudens in Nederland kunnen beschikken over een internetverbinding van tenminste 100 megabit per seconde (Mbit/s) en een grote meerderheid over 1 gigabit per seconde (Gbit/s). Uit analyse van vergelijkingssite Pricewise blijkt dat het overgrote deel van de huishoudens hier inmiddels over beschikt, maar dat de aansluiting in de praktijk nog niet massaal gebeurt en de keuze voor een hoge snelheid nog maar weinig wordt gemaakt.
Lees meer23% kan zich geen leven voorstellen zonder streamingdiensten
Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) kan zich geen leven voorstellen zonder hun favoriete series en films op streamingdiensten. Ondanks de kosten blijven streamingdiensten populair: meer dan de helft van Gen Z (53%) en Millennials (56%) kijkt liever naar een streamingdienst dan de traditionele televisie. Het gemiddelde onder Nederlanders ligt met 33% veel lager. Dit blijkt uit onderzoek van online consumentenadviseur Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. In tegenstelling tot het gemiddelde van Nederlanders (28%) geeft een groter gedeelte van deze jongere generaties (45%) hun geld liever uit aan streamingdiensten dan aan een tv-abonnement. Zij sluiten ook vaker alleen een internetabonnement af. Dit in tegenstelling tot de oudere generaties, Generatie X (58%) en Babyboomers (79%), die nog altijd gaan voor een alles-in-één-pakket.Lees meer
Afschaffing delen Netflix-account zorgt niet voor grote stijging nieuwe abonnees
Ook al zijn streamingdiensten populair: voor 53% van de Nederlanders is het een van de eerste dingen die zij laten gaan als ze moeten besparen. Dat is volgend jaar mogelijk ook te zien bij Netflix als de populairste streamingdienst delen buiten het huishouden onmogelijk maakt. Met ingang van het beleid dat in 2023 ingaat, moet de groep die nu meekijkt op een account van iemand buiten het huishouden waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe optie. Maar 15% van deze groep die nu (on)betaald meekijkt op een Netflix-account buiten het eigen huishouden is van plan volgend jaar een eigen abonnement af te sluiten. 34% van de meekijkers buiten het huishouden sluit geen eigen abonnement af bij de populairste streamingsdienst. 51% weet nog niet wat ze gaan doen. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise onder 1.000 Nederlanders, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Lees meer