• Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pricewise.nl Blog

Ga naar pricewise.nl

Website van het jaar
  • Energie
  • Autoverzekering
  • Internet en tv
  • Sim only
  • Lenen
  • Wonen
  • Blog

Prijsverhoging bij provider: de redenen en jouw rechten

10 mei 2021, door Redactie Pricewise

Jaarlijks verhogen veel providers de tarieven voor internet, tv en bellen. Deze wijziging geldt voor nieuwe contracten, maar ook voor bestaande klanten verandert meestal de prijs. Er bestaan allerlei redenen voor de prijsverhoging. Investeringen in het netwerk bijvoorbeeld, en hogere snelheden die worden aangeboden. Past jouw provider het tarief aan? Hier lees je wat dit inhoudt en wat het voor jou betekent.

Vergelijk internet- en tv-pakketten

Definitieve prijsverhoging bij providers

Provider KPN kondigde dit jaar als eerste een prijsverhoging aan. Per 1 juli 2021 stijgen de prijzen voor de vaste internetaansluitingen met maximaal € 1,50 per maand. Uitzondering hierbij is het 1Gbit/s-abonnement. De prijs hiervoor daalt juist met € 7,50 per maand.

Ook XS4ALL heeft een prijsverhoging aangekondigd die per 1 juli ingaat. Het goedkoopste (Internet Basic) abonnement stijgt met € 1,-. Het duurste pakket (Internet Pro) kost straks € 2,- per maand meer. 

Ziggo verhoogt vanaf 1 juli 2021 de tarieven met € 1,43 per maand. Dit komt neer op een verhoging van gemiddeld € 17,- per jaar. Deze verhoging is lager dan onze eerdere voorspelling. Daarnaast dalen de tarieven van de pakketten met Internet Giga juist in prijs, met maximaal € 5,50 per maand.

Naast deze aankomende prijsverhogingen, paste T-Mobile al in januari de prijzen. Dit gebeurde op basis van een inflatiecorrectie van 1,6%

Redenen jaarlijkse prijsverhoging

Providers geven als reden voor de prijsverhogingen vaak de investeringen die ze doen aan het netwerk. Zo noemt KPN bij de prijsverhoging als reden expliciet veiligheid en kwaliteitsverhoging van het netwerk. Ook Ziggo wijdt de prijsstijging aan de groei van datagebruik en de vraag naar veiliger internet. 

Daarnaast spelen de hoge kosten voor interactieve tv-content die de verschillende providers leveren vaak een rol. Net als het verbeteren van de klantenservice. Ook geven providers steeds meer geld uit aan acquisitie door de toenemende concurrentie op de telecommarkt. 

Wat zijn jouw rechten als consument bij een prijsverhoging? 

Het staat de provider vrij om de prijzen van een abonnement te wijzigen. Je hoort dan wel minimaal vier weken van tevoren een aankondiging te krijgen. Daarin staat wat er precies verandert.

De provider moet je er in de aankondiging ook op wijzen dat je door deze wijziging het recht hebt om kosteloos je abonnement op te zeggen. De wijziging is namelijk in strijd met het contract dat je ooit ondertekende. Je kunt dus zonder opzegboete overstappen. Ook als je nog binnen je contractduur zit.

Wat is een inflatiecorrectie en wat zijn dan je rechten? 

Er is een verschil tussen een prijsverhoging en een inflatiecorrectie. Waar KPN en XS4ALL de prijs verhogen, stegen de tarieven bij T-Mobile door een inflatiecorrectie. Als er sprake is van inflatie, stijgen de prijzen. En stijgen de prijzen? Dan heeft een bedrijf – in dit geval dus de provider – zelf ook meer kosten. Dit rekent ze door in de prijs die jij betaalt. Voila, een inflatiecorrectie.

Aan een prijsverhoging door inflatiecorrectie liggen geen andere redenen ten grondslag, zoals investeringen in het netwerk. Providers mogen maximaal één keer per jaar hun prijzen aanpassen aan de inflatie. Dat jouw provider nog geen correctie heeft doorgevoerd, betekent niet dat dit ook niet gaat gebeuren. Bij een inflatiecorrectie hoeft een provider je niet van tevoren op de hoogte brengen. Ook kun je hierbij niet kosteloos je abonnement opzeggen.

Overstappen naar een nieuwe provider

Verhoogt jouw provider de tarieven? Dan is dat voor jou een mooi moment om eens kritisch naar je huidige internet- en/of tv-abonnement te kijken. Misschien past het huidige pakket niet meer bij je wensen of ben je bij een andere provider met eenzelfde pakket voordeliger uit. Vergelijk daarom via Pricewise de verschillende providers en stap over naar een voor jou voordeliger en/of beter abonnement. Wij regelen voor jou de beste deals en hoogste kortingen. Zo weet je zeker dat je nooit te veel betaalt voor internet en tv.

Deel dit bericht met je vrienden: XFacebookWhatsAppLinkedIn
  • Bio
  • Latest Posts
Redactie Pricewise

Redactie Pricewise

Redactie Pricewise

Latest posts by Redactie Pricewise (see all)

  • 5 voordelen van sim only - 13 januari 2023
  • Helft Nederlanders bereid gezondheidsdata te delen in ruil voor korting zorgpremie - 30 december 2021
  • Helft aanvullend verzekerden gebruikt dekking niet - 17 december 2021
  • Kwart Formule 1-kijkers heroverweegt tv-abonnement - 10 december 2021
  • Zorgstelsel voor 11% Nederlanders ontoereikend - 26 november 2021

Categorie: Internet en tv

Lees Interacties

Deze artikelen kunnen we je aanraden:

thuiswerken-coronavirus-tipsThuiswerken: 5 tips voor een betere internetverbinding
GlasvezelGlasvezel: de voor- en nadelen op een rij
Goedkoopste internet- en tv-abonnement in april 2025
Overstappen van WhatsApp naar Signal: dit moet je weten
F1 kijken met VPN: zo werkt het

Reacties

  1. A. Nijboer

    1 juni 2021 om 12:52

    Lekker dan, ziggo belooft veel maar de service is naadje en veranderd helemaal niks. Heb al jaren last van uitval van de televisie. E35 storing. Moet je nazien of de kabel wel goed is aangesloten. Kwast natuurlijk, de kabel valt er niet zomaar uit. Nee, dat ligt aan de signaal-ontvanger, de Humax. Tot twee keer toe vervangen, maar de klacht is nog steeds hetzelfde, stekker er uit, stekker er in. Dan krijg je weer beeld. Blijf je in beweging nietwaar? Klacht bij ziggo deponeren? Heel gedoe, en je moet uitkijken een monteur te laten komen, want dat brengen ze schaamteloos in rekening ook al is de klacht gegrond,

    Beantwoorden
  2. Edwin

    31 mei 2021 om 18:14

    Bij ons in Twente valt bij veel gemeenten niet over te stappen naar een andere glasvezelaanbieder. Je zit vast aan Caiway en een andere aanbieder wordt niet toegelaten. Je moet de prijsverhoging dus slikken als je glasvezel wil. De rest vind ik geen alternatief

    Beantwoorden
  3. Jean-Paul van Netelenbroek

    10 mei 2021 om 14:29

    En jullie voorspelling voor Ziggo klopt ook al niet; alweer te hoog. Lekker de landelijke media en consument opzwepen met ontoereikende berekeningen…

    Beantwoorden

Laat een reactie achter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Vergelijken met Pricewise

Vergelijk & bespaar met de beste deals

Slaap je al jaren bij dezelfde energieleverancier of verzekeraar? Dan betaal je waarschijnlijk honderden euro’s te veel. Word wakker!
Nu besparen

Meest recente berichten

  • Goedkoopste energieleverancier mei 2025
  • Tanken tien procent goedkoper in één jaar
  • Noodfonds Energie verlengd: wat betekent dit voor jou?

Ontvang exclusieve deals

Lees meer over

Energie
Autoverzekering
Zorgverzekering
Internet en TV
Sim Only
Lenen
Wonen

Bespaar tot € 200 op je internet en tv

Dat scheelt dus behoorlijk! Zonde om te laten liggen.
Nu besparen

Lees meer over

Energie
Autoverzekering
Zorgverzekering
Internet en TV
Sim Only
Lenen
Wonen

Pricewise

Footer

Over ons

  • Over Pricewise
  • Onze zekerheden
  • Pers

Klantenservice

  • Contact
  • Hoe werkt overstappen?
  • Verhuizen
  • Klanten over Pricewise

Vergelijken

  • Energie
  • Verzekeringen
  • Geld lenen
  • Internet, tv en bellen
  • Sim only
  • Private lease

© 2025 · Pricewise