United Consumers en PrizeWize, die energiecontracten aanbieden via hun websites, zeggen dat veel consumenten kiezen voor een meerjarig contract met een vaste prijs.
NIJMEGEN – Huishoudens stappen massaal over naar een goedkopere energieleverancier. Per maand kiezen nu circa 70.000 huishoudens voor een andere leverancier. In dezelfde periode vorig jaar lag dat cijfer op 40.000.
Dat zegt EnergieNed, branchevereniging van energiebedrijven. United Consumers en PrizeWize, die energiecontracten aanbieden via hun websites, zeggen dat veel consumenten kiezen voor een meerjarig contract met een vaste prijs. Energiebedrijven proberen de laatste maanden vooral dergelijke contracten te verkopen.
Als winnaar van de prijzenslag tussen de energieleveranciers noemt Hans de Kok, directeur van PrizeWize, NLE en EnergieDirect. ,,Maar ook aanbieders met een groen imago als Greenchoice en traditionele aanbieders als Nuon en RWE doen het goed.”
Premies, bonussen of speciale acties zijn voor veel consumenten aanleiding over te stappen naar een andere aanbieder. ”Alhoewel de energietarieven in juli gedaald zijn zagen we eind juni een stormloop op onze site,” aldus De Kok. ”Gemiddeld kunnen overstappers 300 tot 400 euro per jaar besparen. Vanaf een voordeel van 100 euro per jaar zijn klanten al bereid over te stappen.”
Directeur Paul Selms van United Consumers denkt dat tenminste één procent van de ruim tien procent die kiest voor een nieuwe leverancier, een ‘dubbele switcher’ is. Selms: ”Dat zijn klanten die overgestapt zijn naar een nieuwe aanbieder, over wie ze ontevreden zijn, zodat ze snel weer overstappen.” Sinds mensen in 2004 hun eigen energieleverancier konden kiezen is er nog nooit zoveel geswitcht als nu.
De toegenomen concurrentie tussen energiebedrijven leidt tot ontoelaatbare wervingspraktijken. Vanwege het aantal klachten dat de Consumentenbond de afgelopen maanden daarover heeft gekregen, heeft de bond gisteren een meldpunt ‘Oneerlijke werving energiebedrijven’ in het leven geroepen.
”Mensen krijgen meteen een contract in plaats van de informatiebrochure die is toegezegd, of ze worden onder druk gezet om meteen te beslissen over een aanbieding,” zegt de Consumentenbond.
Vorige week deed de Opta met de Consumentenautoriteit een inval bij de NEM, op verdenking van ongeoorloofde telefonische werving. De Consumentenbond wil de meldingen bundelen in een zwartboek. (HET PAROOL)
Bron: Parool