Een huisje in de bergen of een camping op de Veluwe… Heerlijk en zo bereikbaar met de trouwe vierwieler. Ben je op autovakantie? Of gebruik je de auto meer tijdens de thuisvakantie? Grote kans dat de brandstofkosten er flink in hakken. Ai. Gelukkig is het niet te laat om alsnog te besparen op de brandstof. Of je nou begint aan een lange terugreis of een ritje naar de supermarkt maakt. Wij hebben een aantal handig tips waarmee je zo’n 10% bespaart op het brandstofverbruik. Hoe? Nou, stap in en we rijden er even doorheen.
1. Gas los en uitrollen
Ben jij iemand die hard rijdt, daardoor veel moet remmen en vervolgens het gaspedaal weer flink aantikt? Dan kun je behoorlijk besparen door vaker het gas los te laten en de auto uit te laten rollen, in plaats van altijd maar (hard) te remmen. Scheelt nogal aan brandstof. Dus eh… rustig aan. Bespaar je jezelf misschien ook stress en irritaties mee.
2. Ga niet door het centrum
Met het oog op veel remmen en optrekken: sla het centrum over en neem de provinciale wegen. Dat kan natuurlijk niet áltijd. Maar doet de mogelijkheid zich voor? Ga er dan voor. Om te benadrukken hoeveel brandstof je verbruikt in de stad even een voorbeeld: 100 kilometer afleggen door de stad – niet héél logisch – kost je bijna dubbel zoveel brandstof als 100 kilometer op een constante snelheid van 70 tot 90 kilometer per uur (de efficiëntste snelheden).
3. Schakel op tijd
Rijden met een laag toerental is van grote invloed op je brandstofverbruik. Rij in een zo hoog mogelijke versnelling waarbij de motor soepel loopt. Schakel zo snel mogelijk naar een hogere versnelling. De toerenteller vertelt je wanneer je dit moet doen – bij 2.000 tot 2.500 toeren. Werkt dit niet? Dan zeggen de geluiden die de motor kan gaan maken vast genoeg.
4. Hou je rustig, rustig, rustig
Haast, file, tijdgebrek. Balen. Kun je iets aan doen. Hoe harder je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt. Ga dus gewoon eerder weg als je altijd moet haasten. Kun je rustiger rijden, verbruik je minder brandstof én is je humeur (of gewoon het begin van je dag) misschien ook beter. Win-win, toch? Heb je de pech in de file te staan? Rij dan ná de file niet harder om tijd in te halen. Dat kost je meer brandstof en héél veel sneller zul je niet zijn.

5. Wees zuinig met airco
Met de warme dagen is de airco aanzetten heel verleidelijk. Maar dit is niet altijd een goed idee. De airconditioning kan voor zo’n 30% meer brandstofverbruik zorgen. Ramen opengooien levert weerstand op. Hierdoor kan het brandstofverbruik tot 20% hoger zijn. Had je misschien niet gedacht, hè? Wat is dan beter: airco of ramen open? Nou, er is een omslagpunt. Het schijnt dat je tot 80 kilometer per uur, de ramen het best open kunt houden. Dáárna is de airco zuiniger. Nóg beter is ramen dicht en airco uit – als het uit te houden is. Zet anders éérst de ramen even open. Om vervolgens de airco in te zetten als je op de snelweg bent
6. Let op gewicht en stroomlijn
Extra bagage of apparaten op de auto, zoals bijvoorbeeld een dakkoffer die je na de vakantie nog even op de auto laat zitten, zorgen voor minder goede stroomlijning én voor extra gewicht. Door de hogere weerstand verbruikt de auto meer brandstof. Gebruik je die extra bagage niet? Haal die dan even uit of van de auto af. De tank bijna leeg rijden is ook slim. Hierdoor is de auto lichter en gaat het brandstofverbruik omlaag. Gunstig! Een beetje ‘on the edge’ leven, kan in dit geval dus geen kwaad.
7. Let op de bandenspanning
De juiste bandenspanning is van groot belang. Je rijdt dan veiliger. Je hebt namelijk een kortere remweg en de auto heeft meer grip. De banden gaan hierdoor ook langer mee. En de auto verbruikt minder brandstof. Handig dus, om de spanning een paar keer per jaar te checken. Kan gewoon bij het tankstation.
8. Kies het juiste maatje
Ga je een auto aanschaffen, bedenk dan hoeveel ruimte je nodig hebt. Ten minste, als je op het brandstofverbruik wilt letten. Kleine auto’s gebruiken gemiddeld 15% minder brandstof dan een middenklasser. Dat komt doordat de auto minder weegt en de motor vaak kleiner is. Een grote wagen verbruikt juist 20% meer. Let op het energielabel. Kies je een auto met A-label? Dan rij je het zuinigst.
9. Pak ’t fietske
(Weer) in Nederland? Pak dan lekker de fiets. Het is misschien een open deur, maar fietsen in plaats van autorijden levert wel de grootste besparing op. Is nog gezond ook. Korte autoritjes zijn in verhouding ook duurder dan lange ritten. De motor moet dan namelijk nog warm worden en dan verbruik je meer brandstof. Kun je een stukje naar de supermarkt, werk of de sportschool af op de fiets? Doe dat dan vooral. Bespaar je zo’n € 0,10 per kilometer mee.

Als je dan toch aan het bezuinigen bent…
Waarom niet besparen op je autoverzekering? Door de autoverzekeringen te vergelijken vind je de verzekering die het beste bij jou past én kun je flink besparen.
Dit artikel is eerder geplaatst op 12 mei 2016, maar herschreven op 19 augustus 2020.
Ruim voor de rotonde of kruising de auto in vrij en daarna afremmen op de motor. In de vrije stand gebruikt de motor nog een basis van zijn brandstof, bij het afremmen op de motor nagenoeg niet. Bij een snelheid van 80 km/uur kan je ongeveer 400 meter voor het kruisingsvlak in z’n vrij. Op ongeveer 200 meter in z’n vier op de motor afremmen en ongeveer 100 meter in z’n 3. Geen schokkende auto en nauwelijks hinderlijk voor de auto’s om je heen. Je kan dan in z’n 3 de b.v. rotonde ronden met een snelheid van ongeveer 35 km/uur. Mede hierdoor red ik in mijn diesel (foute keuze) i.p.v. catalogus indicatie van 1 op 18 de 1 op 23.
En loodvrij benzine tanken dus euro98 je zal het merken aan de km wat je aflegd per tank en wat vooral belangrijk is dat het beter voor je motor is want er vormt dan geen roet deeltjes wat je uiteindelijk ook bespaart op technisch gebied.
2 vliegen 1 klap.
Hier heb ik wat aan! Hoe leuk is het om de uitdaging aan te gaan en op die manier zo goedkoop mogelijk te rijden 🙂
Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat je tips goed kan gebruiken!
Groetjes,
Maarten van Pricewise
De brandstofkeuze bij de aanschaf van een andere auto is zeker ook het overwegen waard! Sinds enige tijd rijd ik bi-fuel en heb er spijt van dat ik dit niet veel eerder heb gedaan! De nadelen van vroeger zijn door de betere techniek vrijwel allemaal ondervangen. Met zo’n € 0,48 per liter kost gas ong. slechts een derde van wat benzine kost. De tank is tegenwoordig mooi weggewerkt en er zijn voldoende tankstations met gas (met een app zo gevonden). Toegegeven: het verbruik ligt iets hoger, dus je moet wat vaker tanken (bij mij na zo’n 375 km tenzij ik doorrijd op benzine). Ook de wegenbelasting is hoger, maar bij mij slechts € 10,- per maand meer t.o.v. een benzine-uitvoering. Tot slot kan het onderhoud iets duurder uitvallen (vooral bij het kleppen stellen), maar uiteindelijk ben je per saldo veel goedkoper uit!
Ik mis bij de airco de tip om deze niet meer dan 5 graden lager te zetten dan de buitentemperatuur. Beter is nog deze IN STAPPEN LAGER TE ZETTEN, dus niet meteen op de gewenste temperatuur, maar in stappen van b.v. 2 of 3 graden lager dan de BINNENtemperatuur. Stel buiten 28°, binnen 34°. Eerst even ramen open, dan airco op 31°→28°→25°→23°. Hierdoor hoeft deze niet meteen op volle capaciteit te koelen.
een grotere auto is dan wel duurder in verbruik maar bijna altijd zeker in de wat minder courante merken een heel stuk goedkoper in aanschaf,je rijdt comfortabeler,veiliger, een kleine auto is als massa zeer gauw in elkaar gedrukt bij een aanrijding,
iedereen kijkt maar naar het verbruik,zo,n kleine auto verbruikt zeker weten minder wegen belasting ,,maak nu eens een som op jaar basis
een comfortabele middenklasser is zeker bij een wat minder lopend merk goedkoper !