Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Oldtimerguide

Alle informatie die je nodig hebt voor, tijdens en na kopen en restaureren van de oldtimer

Een oldtimer kopen en restaureren is een (kinder)droom van velen. Daadwerkelijk tot actie overgaan, zorgt voor een traject van verdieping in de verschillende oldtimers, in de klussen die je moet uitvoeren, in hoe bedreven je zelf al bent, in de te verwachte kosten en in de regels rondom de vaste lasten als de wegenbelasting, apk en de oldtimerverzekering. Alle belangrijke aspecten om rekening mee te houden bij het uitkiezen van een oldtimer vind je in deze handige Oldtimerguide, die bestaat uit 8 belangrijke hoofdstukken.


Alle hoofdstukken van de Oldtimerguide:


Oldtimerguide

Algemene informatie oldtimer

Wat is een oldtimer precies, wat is een youngtimer en wat zijn populaire oldtimers? Daarover lees je hieronder meer. Wil je alles weten over het aankopen en restaureren, of van de apk, de wegenbelasting, de oldtimer-regeling en het verzekeren van de oldtimer? Daarover geven we informatie in de verschillende hoofdstukken die je hierboven kunt vinden.


Autoverzekeringen vergelijken

Wanneer is een auto een oldtimer?

Wanneer is een auto een oldtimer? De leeftijd van een wagen bepaalt dit. Sinds 2014 is de leeftijdsgrens veranderd. Voor dat jaar was een oldtimer een auto die ouder was dan 25 jaar. Tegenwoordig ligt de leeftijd waarop een auto een oldtimer is op dertig jaar. Auto’s onder de dertig zijn youngtimers. Voor de leeftijd kijk je naar de datum van ingebruikname en dus niet naar het moment waarop de auto van de band af kwam rollen.

Veel mensen duiden een oldtimer ook aan met de term 'klassieker'. Toch kan een klassieker een net iets andere lading hebben. Zo kan een klassieker ook een bijzondere uitvoering of een wagen met technische hoogstandjes zijn. Om die reden kan ook een moderne variant ook een klassieker zijn, terwijl deze dan geen oldtimer is.

Wat is een youngtimer?

Naast de oldtimer is er de youngtimer. Youngtimers zijn auto’s van tussen de vijftien en dertig jaar. Wil je liever een youngtimer aanschaffen en eventueel opknappen, probeer er dan een te vinden met weinig kilometers op de teller. Hiermee zal de wagen later misschien meer waard zijn, mocht dat een reden zijn om de auto te kopen. Niet alle youngtimers zullen vanaf de oldtimer-leeftijd nog veel waard zijn. Sommige merken, zoals Volvo, Volkswagen, BMW en Mercedes, verkeren vaak wel langere tijd in goede staat en kunnen waardevolle oldtimers worden.

Kenteken oldtimer: historisch of niet?

Als je een oldtimer hebt, dan kun je er in sommige gevallen voor kiezen om een origineel en historisch kenteken op te plaatsen. Dit is dan de donkerblauwe kentekenplaat. Je mag hier alleen mee rijden als de datum van de eerste toelating van voor 1 januari 1978 is; een oldtimer moet dus veertig jaar zijn. Daarnaast moet het kenteken bestaan uit twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters bestaan. Voldoet jouw auto aan de leeftijdsgrens en aan de eisen voor het kenteken, maar heb je wel een geel kentekenplaat? Dan kun je een verzoek indienen bij de RDW om het kenteken tegen betaling om te wisselen voor het historische kentekenbewijs. Voldoet het kenteken (nog) niet aan de eisen en bestaat deze dus niet uit twee groepen van twee cijfers en één groep van twee letters? Dan kun je alsnog een verzoek indienen bij de RDW om het kenteken om te wisselen. Je mag daarna dan alsnog een blauw kentekenplaat voeren. Om de omwisseling aan te vragen moet je een brief sturen naar de RDW.

Overzicht populaire oldtimers

Door de jaren heen zijn er tal van modellen uitgebracht door autofabrikanten. Sommige daarvan hebben zich ontpopt tot populaire oldtimers. Hieronder vind je er daar een aantal van. Als je kijkt naar deze plaatjes, weet je waar je het voor doet (ook als je even een tegenslag hebt tijdens het opknapproces.

Volkswagen Kever

Volkswagen Kever
De Volkswagen Kever is een populaire oldtimer. De auto werd tussen 1938 en 2003 geproduceerd. Deze Duitse auto is een van de bekendste auto’s aller tijden (ook filmster Herbie is een Kever), waarvan er in de productieperiode meer dan 21 miljoen op de markt zijn gekomen. Doordat het een veelvoorkomende oldtimer is, zijn er veel onderdelen te krijgen. De Kever is een goede wagen voor beginnende opknappers. Let wel op bij het zoeken en kopen van onderdelen, want door de jaren heen veranderde er het een en ander aan de onderdelen van de Kever. Zoals de achterruit, die in de jaren vijftig een stuk groter werd in de nieuwere uitvoering om deze vervolgens later nog eens te vergroten. Hierdoor moet je rekening houden met welke onderdelen jouw uitgave van de Volkswagen Kever nodig heeft.

Productieperiode: 1938-2003
Productieaantal: 21 miljoen
Nieuwe uitvoering: VW New Beetle

Fiat 500

Fiat 500
De eerste Fiat 500 rolde in 1957 van de band. De eerste variant van deze Fiat-oldtimer droeg de naam Fiat 500 Nuova, waarna nog tal van modellen zouden volgen. De verkoop van de Fiat 500 liep in het begin stroef door de karigheid van de auto. Het model werd iets aangepast, waardoor er een luxere variant ontstond (Fiat 500 Normale, later omgedoopt tot Economica) met een betere prijs-kwaliteitverhouding. Het resultaat was een flinke toename in populariteit van de Fiat 500.

Zo'n twintig jaar na de eerste productie, in 1975, rolde het laatste exemplaar van de Fiat 500 in 1975 van de band. In de productieperiode verschenen er in totaal 3,5 miljoen exemplaren. Deze varieerden per uitgave; zo hadden de eerste 500’s deuren met scharnieren aan de achterkant en een luxe roldak dat helemaal tot aan de achterkant van de auto open kon. Aan de latere modellen veranderde elke keer wel iets. Zoals het vermogen van de motor, de lengte (de 500 D is 21 centimeter langer), het sluiten van het open dak (500 Sport) en het aanpassen van de deuren (de 500 F kreeg normale deuren). Hou hier rekening mee als je een Fiat 500 gaat opknappen.

Productieperiode: 1957-1975
Productieaantal: 3,5 miljoen
Nieuwe uitvoering: Fiat 500 - retroversie

Mercedes 190SL

Mercedes 190SL
Mercedes heeft verschillende populaire oldtimers voortgebracht. De Mercedes-Benz 190SL (Sport Leicht) is er daar een van. Deze Mercedes-oldtimer, die ook wel de naam Mercedes-Benz W121 draagt, was een betaalbaar alternatief voor de Mercedes 300SL. De basis van de styling en constructie was hetzelfde, maar het onderstel en de motorisering waren anders. Beide modellen met flinke rondingen werden in 1963 vervangen door de hoekige 230SL. Van de 190SL rolden er 25.881 van de band. Geen hoog aantal, waardoor het lastiger kan zijn om onderdelen en de auto zelf te vinden. Helemaal omdat de meeste auto’s indertijd naar Amerika zijn geëxporteerd.

Productieperiode: 1955-1963
Productieaantal: bijna 26.000

Mercedes W123

Mercedes W123
De Mercedes-Benz W123 was direct populair toen deze in 1976 z’n entree maakte. Zelfs zo populair dat er een wachtrij was, waardoor mensen soms wel twee jaar op hun auto moesten wachten. Ondanks deze populariteit hield de productie van de Mercedes W123 slechts tien jaar aan. De productie van de sedanversie stopte in ’85 en die van het T-model ging door tot in 1986. In deze periode van tien jaar tijd zijn er van de W123 een aantal verschillende modellen op de markt verschenen, met een totaal van bijna 2,7 miljoen. Door het hoge aantal in productieaantal zijn er veel en makkelijk onderdelen te vinden en te krijgen van deze oldtimer.

Productieperiode: 1976-1985
Productieaantal: bijna 2,7 miljoen

Ford Mustang

Ford Mustang
In 1964 maakte de wereld kennis met de Amerikaanse Ford Mustang. Deze sportauto verdween vervolgens niet meer, de productie gaat nog altijd door en de Ford Mustang ontpopte zich tot de populairste sportauto van de wereld. Al verschijnt de Mustang ondertussen wel in een ander jasje en met een modernere technologie. Tussen ’64 en nu kwamen er acht verschillende modellen uit. Het laatste is de zesde generatie Ford Mustang. De productie van het eerste model, ook wel 1965 Mustang of model 64 ½ genoemd, liep tussen 1964 en 1966. Van 1967 tot en met 1973 kwam er een herontwerp uit. De Mustang III (een later model) is het langst gemaakt; namelijk van ’79 tot en met ’93. De Ford Mustang-oldtimer schittert vaak in films, zoals in meerdere James Bond-films, The Fast and the Furious en Knight Rider.

Productieperiode: 1964 - heden
Productieaantal: 150.000 (aantal in 2016)
Nieuwe uitvoering: zesde generatie Ford Mustang


Alle hoofdstukken van de Oldtimerguide:


Bekijk hier de pdf-variant van de Oldtimerguide.
Autoverzekeringen vergelijken

Pricewise