Elektrisch rijden
Elektrisch rijden wordt steeds populairder en betaalbaarder in Nederland. Dat is ook niet gek: elektrisch rijden is goed voor het milieu, fiscaal aantrekkelijk en een elektrische auto vergt weinig onderhoud. Op deze pagina hebben we alle belangrijke informatie omtrent elektrisch rijden voor je op een rijtje gezet.
Vergelijk hier je autoverzekering
Kosten elektrisch rijden
De kosten voor elektrisch rijden zijn anders dan voor autorijden met een brandstofauto die draait op diesel, LPG (gas) of benzine. Een elektrische auto is duurder bij aanschaf, maar is over het algemeen goedkoper wat betreft de vaste en variabele lasten die komen kijken bij autorijden. Zo gelden er fiscale voordelen voor elektrische auto’s om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken.
Wat kost elektrisch rijden?
De brandstof voor een elektrische auto is elektriciteit, oftewel: stroom. Je hoeft dus niet te tanken, maar je laadt je auto op met energie via de daarvoor bedoelde laadpalen. Hoeveel je maandelijks betaalt voor het opladen van je auto ligt aan het energieverbruik van de auto, de kosten per kWh en waar je je auto oplaadt. Als je je auto thuis oplaadt, betaal je gewoon het normale stroomtarief per kWh uit jouw eigen energiecontract. Laad jij je auto op bij een publieke laadpaal, dan ben je gemiddeld al iets meer kwijt per kWh. De kosten voor snelladen langs de snelweg zijn het hoogst. Mede door de kosten voor de speciale laadpaal waarmee je een voertuig binnen een half uur volledig oplaadt in plaats van de reguliere laadtijd die tussen 6 en 12 uur ligt. Waar je je auto ook oplaadt, de kosten voor elektriciteit liggen aanzienlijk lager dan de kosten voor gas, benzine en diesel.
Fiscale voordelen elektrisch rijden 2023
Elektrisch rijden is duurzaam en daarom wil de Nederlandse overheid elektrisch rijden stimuleren. Voor elektrisch rijden gelden er daarom een aantal fiscale voordelen. Daarin wordt er wel gekeken naar het soort elektrische auto waarin jij rijdt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen volledig elektrische auto’s en plug-inhybride wagens, auto’s die zowel op elektriciteit rijden als op gas, diesel of benzine.
Lagere bijtelling
Als je een auto van de zaak ook privé gebruikt, betaal je hier belasting over. Ook wel bijtelling genoemd. Bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Voor volledig elektrische auto’s ligt dit percentage in 20203 op 16% en vanaf een nieuwwaarde van € 30.000,- is dit 22%. Voor auto’s die rijden op benzine, diesel of gas ligt dit percentage altijd op 22%.
Milieu- en investeringsaftrek
Rijd je als ondernemer elektrisch, dan mocht je in 2021 tot 13,5% van de aanschafprijs van een elektrische auto aftrekken van de winst. Over het overgebleven gedeelte betaalde je wel btw. Deze Milieu- en investeringsaftrek (MIA) is sinds 2022 alleen nog maar beschikbaar voor elektrische auto's met ingebouwde zonnepanelen. Rijd je als ondernemer in een elektrische auto met ingebouwde zonnepanelen? Dan mag je in 2023 tot 36% van de aanschafprijs aftrekken van de winst, over maximaal € 100.000.
Geen belasting personenwagens en motorrijwielen (bpm)
Als je een auto aanschaft, betaal je belasting. Deze belasting heet ook wel belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm). Hoeveel bpm je betaalt, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. Voor de aanschaf van een volledig elektrische auto betaal je geen bpm, voor een plug-inhybrideauto betaal je minder bpm dan voor een auto die rijdt op benzine, LPG of diesel.
Wegenbelasting elektrisch rijden
Voor een volledig elektrische auto betaal je sinds 2020 geen wegenbelasting. Voor een plug-inhybride betaal je 50% motorrijtuigenbelasting. Om elektrisch rijden nog meer te stimuleren, wil de overheid deze regel laten gelden tot 2024.
Subsidie elektrisch rijden
Vanaf 1 juli 2020 heeft de Rijksoverheid een subsidie voor 100% elektrische auto’s geïntroduceerd. Op die manier kunnen particulieren goedkoper elektrisch rijden. De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) geldt voor het leasen en kopen van nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s. De regeling geldt voor elektrische auto’s die zijn gekocht na 2 juni 2020. De subsidie is aan te vragen via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Voordelen elektrisch rijden
De voordelen van elektrisch rijden op een rijtje:
- Een elektrische auto is voordelig in gebruik. De kosten voor het tanken van benzine, diesel en gas liggen een stuk hoger dan de kosten voor elektriciteit.
- Elektrisch rijden zorgt voor een vermindering van de uitstoot van CO2 en is dus beter voor het milieu.
- Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig, het voertuig bestaat namelijk uit minder kwetsbare onderdelen.
- De overheid biedt een aantal fiscale voordelen aan om elektrisch rijden nog nog aantrekkelijker te maken: ontheffing van wegenbelasting en bpm en een lagere bijtelling bij zakelijk rijden.
- Elektrisch rijden zorgt voor minder geluidsoverlast; de auto is erg stil.
Nadelen elektrisch rijden
De nadelen van elektrisch rijden op een rijtje.
- De aanschaf van een elektrische wagen kost veel geld.
- Er zijn nog redelijk weinig laadpalen in Nederland.
- Het volledig opladen van een elektrisch voertuig duurt langer dan tanken.
- De premie van de autoverzekering is gemiddeld hoger.
- Je kunt minder ver rijden met een elektrische wagen.
- Het aantal schadeclaims en de schadelast van elektrische auto’s zijn hoog.
Elektrisch rijden toekomst
Volgens de overheid is elektrisch rijden de toekomst. Dit wordt bevestigd door een onderzoek van Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. In dit onderzoek komt naar voren dat maar liefst 31% van de Nederlandse automobilisten overweegt om binnen vijf jaar een elektrische auto te rijden. Elektrisch rijden wordt dus populairder en dit past precies in de doelen van het Klimaatakkoord. Elektrisch rijden is nog duurzamer als je de auto thuis oplaadt met duurzame energie. In onze energievergelijker kies je makkelijk en snel voor een groene energieleverancier. Je vergelijkt op prijs en kwaliteit.
Vergelijk hier je autoverzekering