Oldtimer-restauratie

Wil je een oldtimer kopen om te restaureren, doe dit dan vanuit passie. Dat is een onmisbaar aspect. De restauratie van een oldtimer gaat namelijk niet (altijd) zonder slag of stoot. Dat is niet erg als je weet wat je kunt verwachten en toewerkt naar een voor jou realistisch doel. Al zal het einddoel voor de meesten hetzelfde zijn; het toeren in die geweldige oldtimer die je (deels) zelf met bloed, zweet en tranen hebt opgeknapt. Zodra, of eigenlijk al voordat, je gaat klussen aan de oldtimer is het verstandig om te bepalen hoe het klussen (in grove lijnen) gaat verlopen. Kijk dus naar wat je onder handen wilt nemen. Het is belangrijk om je in te lezen, een klusruimte te zoeken die voldoet aan jouw eisen, te bedenken in welke volgorde je wilt gaan werken en of je de huidige techniek wilt behouden of dat je de auto wilt moderniseren.



Oldtimer-restauratie

Alle hoofdstukken van de Oldtimerguide:


Autoverzekeringen vergelijken

Inlezen in klussen

Belangrijk is om je goed in te lezen voordat je aan een klus, of aan de hele klus, begint. Zo weet je beter waar je mee bezig bent en wat je te wachten staat. Dat maakt het niet alleen leuker, maar zorgt ook voor een beter resultaat. Maak dus gebruik van kennis van anderen op het internet en in boeken, sluit je aan bij een Facebookgroep of lees (en/of deel) informatie op een fora en spreek met mensen die veel klussen, zoals garagehouders en ander oldtimerfanaten. Wees je er van bewust dat er tijdens het klussen een grote kans bestaat op wat tegenslag. Maar heb je passie voor de klus die je uitvoert en haal je daar veel voldoening uit? Dan neem je die tegenslagen (achteraf) waarschijnlijk zeker voor lief. Helemaal als het eindresultaat eindelijk daar is.

Kenteken schorsen of niet?

Ben je van plan om voor langere tijd aan de oldtimer te gaan klussen? Dan is de kans groot dat je in die periode niet de weg op zult gaan. Je kunt dan overwegen het kenteken te schorsen. Daarmee vervalt de wegenbelasting voor dit voertuig - mocht je die moeten betalen, want (sommige) oldtimers vanaf veertig jaar hebben hier vrijstelling van. Ook hoeft de wagen dan niet aan de apk-plicht te voldoen en kun je de autoverzekering/oldtimerverzekering stopzetten en, in sommige gevallen, opschorten. Hiermee bespaar je op de vaste lasten.

Klusruimte-zoeken-oldtimer

Klusruimte zoeken

Pas als je een auto (op het oog) hebt, kun je daadwerkelijk bepalen hoeveel ruimte je nodig gaat hebben om te klussen. Er zit nogal een verschil tussen de grootte van bijvoorbeeld een Citroën 2CV en een Ford Crestline. Zorg voor genoeg ruimte om te klussen. Een garage is vaak niet groot genoeg, want om prettig te kunnen werken aan de auto heb minimaal twee keer zo veel ruimte nodig als de grootte van de oldtimer. Heb je geen eigen ruimte, maar moet je deze huren? Dan betaal je hiervoor maandelijks vaste lasten. Moet je kiezen tussen een ruimte die goedkoper is maar niet heel ruim en een duurdere ruimte die zorgt voor meer gemak bij het klussen? Dan kan het verstandig zijn misschien niet in te leveren op ruimte.

Bepaal de werkvolgorde

Werk per onderdeel en doe niet van alles tegelijk. Focus je op één taak, dan voer je het werk zeer waarschijnlijk beter uit. Doe je meerdere dingen tegelijk, dan kost dit je meer tijd én rond je klussen minder snel af. En juist het afstrepen van taken kan voldoening geven. Hoe meer je tegelijk doet, hoe langer het duurt voordat een taak af is. Bepaal daarom welke taak je eerst gaat doen en zorg voor een zo logisch mogelijke volgorde. Begin je met de carrosserie, de motor, aandrijving, wielophanging, het interieur, het dashboard…? Denk voordat je gaat klussen na over de meest logische klusvolgorde en schrijf deze op.

Roestige oldtimer

Denk na over techniek oldtimer

Denk ook na of je de oldtimer qua techniek wilt houden zoals deze is, of dat je nieuwe onderdelen toe wilt voegen waarmee je de wagen wat moderner maakt. Doe je dit in extreme mate, dan creëer je misschien een zogenaamde restomod (samenvoeging van de Engelse woorden restauration en modification); een moderne of verbeterde versie van de oldtimer. Denk dus na over airco, een andere autoradio voor de oldtimer, nieuw binnenwerk, andere motor of zelfs het elektrisch maken van de oldtimer. Verander je veel aan de oldtimer? Dan moet je de autoverzekeraar hiervan op de hoogte stellen. Heb je een WA-verzekering, dan hoeft dit niet. Met een allrisk of WA + beperkt casco wel. Daarmee krijg je namelijk ook schade aan de eigen auto vergoed. Om die reden eist de verzekeraar vaak een taxatierapport.

Oldtimer-onderdelen kopen

Het is een sport voor hobbyisten om oldtimer-onderdelen te verzamelen tijdens het klusproces. Dit is gunstig met het oog op de uitgaven, omdat je niet alles in een keer hoeft te kopen. Dat kan schelen in de kosten, omdat je de tijd hebt om te zoeken naar goedkopere (maar even goede of zelfs betere) onderdelen. Ook scheelt het opslagruimte, omdat je niet alles in een keer kwijt hoeft. Ben je klaar met een onderdeel, dan zit dit waarschijnlijk op, in of aan de auto. In dat geval is er weer ruimte voor nieuwe onderdelen.

Let op bouwjaar en -maand

Heb je onderdelen nodig voor de oldtimer, let dan heel goed op het bouwjaar en de bouwmaand. Het komt voor dat onderdelen voor hetzelfde type auto door bouwjaar- en maand alsnog verschillen. Zoek dus niet alleen naar onderdelen voor een bepaald type, maar zoek iets specifieker naar onderdelen van een type uit een bepaalde periode.

Maak een lijst met oldtimer-onderdelen

Maak een lijst van de onderdelen die je nodig hebt. Onderdelen kun je kopen op onderdelenwebshops, bij dealers of via websites als Marktplaats en eBay. Je kunt kiezen voor nieuwe of gebruikte onderdelen. Wat heb jij nodig? Een oldtimer-autoradio, motorklep, carburateur, oldtimer-banden, velgen, bouten, moeren… schrijf alles wat je nodig hebt op en zoek op deze manier de beste onderdelen bij elkaar.

Klussen-oldtimer-onder-motorkap-gereedschap

Benodigd gereedschap

Ga je klussen aan een oldtimer, zorg er dan voor dat je goed gereedschap hebt. Probeer hierbij niet te bezuinigen op de kosten, of met name niet op kwaliteit. Je kunt gereedschap het best kopen bij een winkel die gespecialiseerd is in automaterialen en gereedschap. Bouten en moeren van oldtimers roesten vaak vast. Heb je geen kwalitatief goed gereedschap, dan is de kans groot dat de klus minder soepel verloopt met alle frustraties én beschadigingen aan de oldtimer van dien. En ga je de auto weer ‘in elkaar zetten’, zorg er dan ook voor dat je kwaliteitsmaterialen hebt. Bedenk vooraf voor welke klussen je gereedschap nodig hebt. Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde tools te lenen, als dat mogelijk is. Bij een doe-het-zelf-garage kun je vaak gereedschap lenen, je betaalt hier per uur voor een standplaats. Een aantal keer (of altijd) in zo’n garage klussen is ook een optie – hiervoor moet de auto natuurlijk wel de weg op kunnen. Wat betekent dat deze rijdend is, over een geldige apk beschikt en er een autoverzekering voor de oldtimer is afgesloten.

Gereedschap

Welk gereedschap heb je nodig?

Bedenk wat je nodig hebt aan gereedschap. Wil je alle apparatuur en gereedschap graag aanschaffen, maar heb je daar niet direct het geld voor? Dan kun je er ook voor kiezen om de spullen te kopen per onderdeel waaraan je klust. Welk gereedschap je nodig zult hebben, hangt heel erg af van de klussen die je gaat uitvoeren. Het volgende gereedschap kun je nodig hebben tijdens het klussen aan je oldtimer.

 
Gereedschap Soort klus/onderdeel auto
Acculader/accubooster Opladen van de accu. Kan levensduur accu verlengen en uitstel leveren van aanschaffen nieuwe accu. Handig na lang stilstaan van de wagen.
Automover/voertuigverplaatser Verplaatsen van auto in een garage of stalling zonder hulp van anderen nodig te hebben.
Bandenpomp Niet alleen handig tijdens het klussen, maar ook als je de weg al opgaat met de auto. Is de bandenspanning laag, dan kun je de banden thuis oppompen. Dit kan ook vaak bij een tankstation. 
Bouten/moeren Kunnen van pas komen tijdens klussen aan verschillende onderdelen van de oldtimer. 
Ducttape Gebruiken voor tijdelijke reparaties en noodreparaties.
Gereedschapskoffer/-wagen Nodig tijdens veel klussen aan de auto. Handige plek om al je gereedschap bij elkaar te bewaren. Zorg voor het juiste en kwaliteitsgereedschap. Denk aan inbussleutels, steeksleutels, schroevendraaiers, tangen, hamers en een doppenset. 
Hefbrug Klussen onder de oldtimer en aan het volledige oppervlak van de wagen (op de bovenkant na). Zorgt voor meer werkruimte dan met een autokrik en ass-steun.  
Krikset  Bestaande uit ass-steunen en autorkik. Onder auto werken; autokrik tilt de auto van de grond, assteunen houden auto langdurig omhoog en tillen het gewicht van voertuig.
Lasapparaat Roest verwijderen, dichtlassen en verbinden van constructies en plaatwerk door middel van lasverbindingen. 
Motortakel Wisselen van motor of versnellingsbak, of het sleutelen aan het motorblok terwijl deze uit de chassis is gelicht. 
Oprijblokken Werkzaamheden onder de auto wanneer je geen krik of hefbrug wilt/kunt gebruiken. 
Slangenklemmen Het aan elkaar koppelen van verschillende buizen. Slangen bevestig je hiermee strak om buizen en rondingen. 
Slijptol Gebruiken voor ontroesten, doorslijpen, afbramen, borstelen, polijsten en aanscherpen van oppervlakken. Handig om oppervlakken glad en schoon te maken voor volgende handeling, zoals met velgenlak en verf. 
Spatbordbeschermer Beschermen van carrosserie tijdens klussen onder motorkap.

Aanpassingen en invloed op oldtimerverzekering

Als je veel verandert aan een oldtimer, bestaat de kans dat je een taxatierapport bij de autoverzekeraar moet aanleveren. Dit omdat het zomaar zo kan zijn dat de auto meer waard is geworden, waardoor de verzekeraar ook een hoger bedrag zou moeten uitkeren bij schade. Bij het verhogen van het vermogen van de auto is zo’n taxatie dus al snel een belangrijk punt. Als verzekeringsnemer van een WA + beperktcascoverzekering of een allriskverzekering ben je vaak verplicht om een taxatierapport te overhandigen. Op deze manier kan de verzekeraar een realistische premie berekenen op basis van de nieuwwaarde van de oldtimer. Vaak moet je om de drie jaar een nieuw taxatierapport laten opstellen. Dit omdat de waarde van de auto kan veranderen. Voldoe je niet aan deze eis, dan krijg je bij een total-loss-verklaring slechts de dagwaarde vergoed in plaats van de nieuwwaarde. Sluit je slechts een WA-verzekering af voor de odltimer, dan hoef je geen taxatierapport te laten opstellen. Met deze verzekering krijg je namelijk alleen schade vergoed die je bij anderen veroorzaakt.

Oldtimer-taxatie

Ben je klaar met het opknappen van de oldtimer, is het tijd om de schorsing van het kenteken op te heffen en heb je dus ook weer een autoverzekering nodig? Of ga je de oldtimer verkopen en wil je weten hoeveel de wagen ongeveer waard is – of wil de koper dit graag weten? Dan is het handig om de oldtimer te laten taxeren. Na een oldtimer-taxatie krijg je de taxatiewaarde te weten in een onderbouwd taxatierapport. Sommige verzekeraars stellen het verplicht om het taxeren van de oldtimer te laten doen door een taxateur die erkend is door FEHAC.

Taxeren na opknappen

Tips klussen oldtimer

Naast de verschillende fases en alle belangrijke informatie over en rondom oldtimers, zijn er een aantal handigheidjes voor tijdens het klussen:

  1. Geef iets meer uit aan een auto in een betere staat. Vaak is het financieel verstandig om iets meer uit te geven aan een auto in een wat betere staat, omdat je deze kosten ‘terugverdient’ tijdens de restauratie. Je hoeft daardoor soms namelijk minder uit te geven tijdens het restaureren. Wil je juist graag klussen aan een auto waaraan je heel veel moet restaureren, dan hoef je hier uiteraard geen rekening mee te houden.
  2. Bedenk vooraf goed wat je aan de auto wilt aanpassen en wat je bijbehorende einddoel voor de auto is. Hier kun je je aanpak op afstemmen.
  3. Werk zo veel mogelijk deel voor deel; werk dus niet aan allerlei onderdelen tegelijk. Maak je overal een beginnetje aan zonder iets eerst af te ronden? Dan heb je minder vaak de voldoening van het afstrepen van een taak. En dat is juist iets wat je kan motiveren tijdens het restauratieproces. Daarnaast kun je je zo focussen op één onderdeel, waardoor je de taak waarschijnlijk ook beter uitvoert. Dit met een mooiere oldtimer en meer voldoening als resultaat.
  4. Wees realistisch. Denk niet dat je op dag één alles kunt en weet. Het opknappen van een oldtimer is vaak een leerproces. Dat maakt het opknappen van de oldtimer juist heel leuk, maar ook een uitdaging waarbij frustraties niet uitblijven.
  5. Wil je tussen het klussen door ook kunnen rijden in de oldtimer, houd je auto dan zo veel mogelijk rijdend als dat mogelijk is. Zo kun je tussen het klussen door van je auto genieten. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Hou je de auto rijdend en ga je de weg op? Dan kun je het kenteken niet schorsen, waardoor je de vaste lasten als de autoverzekering en eventueel wegenbelasting moet betalen. Ook moet er een geldige apk zijn.
  6. Bouw een netwerk op. Zo kun je voor vragen bij mensen terecht en heb je soms toegang tot onderdelen of andere benodigdheden die je normaal zou missen. Naast deze handige ingangen, is het ook gewoon heel gezellig om met mensen die dezelfde passie hebben te praten over de oldtimer.

Andere hoofdstukken Oldtimerguide


We hebben een pdf-variant van de Oldtimerguide. Daar mag je ook naar verwijzen.


Autoverzekeringen vergelijken

Pricewise Be wise. Check your price.