AMSTERDAM – De autopremie gaat met gemiddeld tientallen euro’s omhoog op jaarbasis. Dat voorspellen deskundigen in de verzekeringsmarkt. Mede door de barre winter eind vorig jaar hebben verzekeraars flink de portemonnee moeten trekken om de vele slip- en autoruitschades te vergoeden.
Over 2009 hebben schadeverzekeraars voor vele miljoenen verlies geleden op autoverzekeringen. Met de premiestijging lijkt de jarenlange prijzenoorlog op het gebied van autoverzekeringen een keerpunt te hebben bereikt.
Volgens deskundige Matthijs Mons, partner bij advieskantoor IG&H Consulting, zijn de premies de afgelopen jaren alleen maar blijven dalen, en hebben tal van financiële dienstverleners uiteindelijk onder de kostprijs autoverzekeringen aangeboden.
Zij voelden zich hiertoe gedwongen door de felle concurrentie in de autoverzekeringsmarkt.
Veel nieuwkomers, met name die de verzekeringen via internet verkopen, kwamen met zeer scherpe prijzen en de traditionele verzekeraars moesten dit voorbeeld wel volgen.
„Nu de schadelast ook nog eens hoger uitvalt dan voorgaande jaren, is het voor veel verzekeraars niet meer houdbaar om autoverzekeringen onder de kostprijs te blijven aanbieden. De kosten, schade en de provisie liggen in veel gevallen hoger dan de premie-inkomsten.
Verzekeringsmaatschappijen kunnen niet structureel in de rode cijfers blijven zitten en zullen de premie dan ook moeten ophogen. We signaleren de eerste bewegingen van het optrekken van de prijs al in de markt”, reageert Mons.
Hij voorziet een gemiddelde premiestijging van zo’n 3 tot 5 procent. Hoeveel dat concreet betekent, is onder andere afhankelijk van type auto, soort verzekering en het aantal schadevrije jaren.
Voor meer informatie: Vergelijk autoverzekeringen.