De energiemarkt zit ingewikkeld in elkaar. Zelfs voor energiebedrijven: de liberalisering in 2004 zorgde even voor een administratieve chaos. Gelukkig wordt de energiemarkt op 1 augustus voor iedereen eindelijk iets duidelijker.
Bij PrizeWize weten we hoe onduidelijk de energiemarkt is. Niet voor niets bieden we je onze energievergelijker aan om alsnog eenvoudig en snel de juiste keuze voor een energieleverancier te kunnen maken. Op 1 augustus 2013, bijna 10 jaar na de liberalisering van de energiemarkt, gaan er eindelijk maatregelen in die alles (een klein beetje) duidelijker maken voor de consument.
Energieleverancier verzamelt meterstanden
Vanaf 1 augustus is je netbeheerder niet langer verantwoordelijk voor het verzamelen van je meterstanden. Die taak neemt je energieleverancier over. Ook als je vragen hebt over je meterstanden, moet je voortaan bij je energieleverancier zijn. Op een 3-jarige controle van je fysieke meter na heb je voortaan dus weinig tot niets meer te maken met je netbeheerder. Dat is wel zo overzichtelijk.
Eén factuur voor energieverbruik en netbeheer
Een andere verandering is dat je niet langer 2 verschillende energierekeningen ontvangt, zoals dat voor 20% van de mensen nog het geval was. Ook voor deze maatregel geldt dat er meer verantwoordelijkheden bij je energieleverancier komen te liggen. Die brengt voortaan zowel de verbruikskosten als de netbeheerkosten in rekening. Alleen grootverbruikers krijgen nog aparte rekeningen.
Energieleverancier als belangrijkste aanspreekpunt
Daarnaast komen ook vrijwel alle overige contactmomenten die je voorheen met je netbeheerder had, uitsluitend bij je energieleverancier te liggen. Zo had je eerder een aparte aansluit- en transportovereenkomst met je netbeheerder. Vanaf 1 augustus biedt je energieleverancier die overeenkomst aan. Vanaf dan heb je alleen nog contact met je netbeheerder voor technische informatie over je meetinstallatie of bij storingen.
Langere wettelijke bedenktijd
Tot slot heb je vanaf 1 augustus recht op meer wettelijke bedenktijd nadat je de aanvraagbevestiging van je nieuwe energiecontract hebt ontvangen. In die tijd kun je de overstap voor energie annuleren. Voorheen kreeg je 7 werkdagen bedenktijd. Deze termijn wordt verlengd naar 14 dagen. Belangrijk om te weten: het gaat daarbij niet om 14 werkdagen maar om 14 kalenderdagen. De Nederlandse energiemarkt volgt hiermee de Europese regelgeving.
Wat kunnen we nog meer verwachten?
Het begin is er, maar ondanks de nieuwe maatregelen blijft de energiemarkt helaas ingewikkeld. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep energieleveranciers vorige maand daarom op om met voorstellen te komen voor meer transparantie en duidelijkheid. Met de bescheiden verbeteringen van 1 augustus zijn we er namelijk nog lang niet. Benieuwd naar de voorstellen die PrizeWize heeft bedacht? Lees dan onze 5 tips voor een duidelijkere energierekening.