Of ze met de auto naar haar werk gaat? Nee. Een rijbewijs heeft onze verzekeringscoach Suzanne namelijk niet. Ze gaat dus netjes met de tram óf met de fiets. Ondanks dat gebrek aan rijervaring beantwoordt Suzanne de hele dag vragen over autoverzekeringen. Daar weet ze namelijk héél véél van. Gelukkig, want daardoor kun jij met een gerust hart de weg op. Wel zo fijn, hè. Suzanne, wat voor vragen krijg je eigenlijk vooral?
Soms is hogere premie nodig
“Veel vragen gaan over het soort dekking van de autoverzekering,” vertelt Suzanne. “Welke je het best kunt kiezen, hangt af van je auto. Maar een WA-verzekering is in Nederland in ieder geval verplicht. Verder kun je kiezen voor een ruimere verzekering. Een all-risk verzekering, bijvoorbeeld, is geschikt voor nieuwe auto’s. Woon je in de Randstad en is je auto is al wat ouder, dan kun je ook kiezen voor WA + beperkt casco. Betaal je minder premie, maar dan ben je alsnog goed verzekerd tegen diefstal. Handig, in een stad als Amsterdam,” lacht Suzanne.
Verlengde nieuwwaarde
Suzanne heeft nog een goede tip voor mensen die net een nieuwe auto hebben gekocht. “Koop verlengde nieuwwaarde erbij. Dat kun je doen voor bijvoorbeeld een periode van twee jaar. Je krijgt dan in die periode niet de dagwaarde, maar de aanschafwaarde vergoed. Handig, als je in de eerste twee jaar schade rijdt.” Slim hoor, Suzanne.
Ruitschade en schuldschade
Nog even over die dekkingen: “Veel mensen vinden al die soorten dekkingen best ingewikkeld,” zegt Suzanne. Gelukkig zijn de verzekeringscoaches er aan de telefoon vaak vrij snel uit. “De meeste bellers kunnen makkelijk benoemen waar ze graag voor verzekerd willen zijn. Zoals een sterretje in de voorruit,” vertelt Suzanne. “Of schade door eigen schuld – bijvoorbeeld als ze een geschiedenis hebben van tegen paaltjes aan rijden!”
Benieuwd welke dekking het best bij jou past?
Je kunt Suzanne bellen, máár ook gewoon even zelf autoverzekeringen vergelijken
Ongeduldig in de garage
Net een nieuwe auto gekocht? Dan wil je natuurlijk snel de weg op. Logisch. Kilometers vreten en lekker sjezen in je nieuwe aanwinst. Telefoontjes van mensen die ongeduldig bij de garage staan te wachten tot ze op pad mogen, die krijgt Suzanne dus ook wel eens. “Ze willen dan graag weten of ze meteen verzekerd zijn. Als je bij ons een verzekering afsluit, krijg je na ongeveer een kwartiertje vaak al te horen of je voorlopige dekking hebt.” Dan kun jij lekker meteen de weg op met je nieuwe auto.
Bedenktijd
“Als je alle gegevens hebt, zoals het kenteken en de meldcode, kun je meteen al autoverzekeringen vergelijken en er een aanvragen. Wacht daar dus niet te lang mee. Je hebt gewoon 14 kalenderdagen bedenktijd,” zegt Suzanne. Gaat de koop niet door? Dan kun je de verzekering dus gewoon annuleren binnen die bedenktijd. Helaas geen man aan boord (van die nieuwe auto) – maar gelukkig ook geen man óverboord.
Schadevrije jaren voor tweede auto
“Schadevrije jaren zijn ook vaak onderwerp van gesprek op onze lijnen. Bijvoorbeeld als iemand een tweede auto koopt. Helaas kun je je schadevrije jaren in principe maar voor één auto tegelijkertijd gebruiken,” vertelt Suzanne. “Koop je er een tweede auto bij? Dan moet je voor die auto dus opnieuw beginnen met het verzamelen van schadevrije jaren.”
Bosje bloemen voor een jaar
“Ik had een keer een meneer met een bloemenzaak aan de lijn. Hij had nul schadevrije jaren,” vertelt Suzanne. “Als ik hem er een paar zou toekennen, zou hij een mooie bos bloemen naar me opsturen, zei hij.” Daar is Suzanne maar niet op in gegaan. “Dat zou toch echt verzekeringsfraude zijn,” lacht ze. We gaan er maar vanuit dat deze romanticus het niet écht meende.
Wil jij ook hulp van Suzanne of van een van onze andere verzekeringscoaches? Lees eerst even onze veelgestelde vragen door. Neem telefonisch, via de mail of WhatsApp contact met ons op.
Laat een reactie achter