Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Veelgestelde vragen over internet, tv en bellen

Meer weten over internet, tv en/of bellen? Lees hieronder onze antwoorden op alle veelgestelde vragen volgens onze klantenservice.



Vergelijk internet-, tv- en internetabonnementen

Top 5

Top 5 veelgestelde vragen

1. Kan ik mijn aanvraag annuleren?

Je ontvangt na de aanvraag van je nieuwe abonnement een bevestiging van de provider per e-mail. Zodra je de bevestiging binnen hebt, kun je binnen 14 dagen de aanvraag annuleren. Je leest in de bevestiging hoe je dit aanpakt.

Je hoeft geen reden op te geven voor je annulering. Vraag wel om een schriftelijke bevestiging van de annulering als bewijs. Dan heb je de annulering zwart-op-wit.

2. Wat is de ingangsdatum van mijn abonnement?

Als je overstapt naar een nieuwe provider en de overstapservice gebruikt, duurt het gemiddeld dertig dagen voordat de levering van je nieuwe provider begint. Regel je zelf je overstap? Geef dan aan op het aanvraagformulier wanneer je je nieuwe abonnement in wilt laten gaan. Je vult je gewenste datum in of kiest voor de optie ‘zo spoedig mogelijk’.

Als je je gewenste ingangsdatum opgeeft, betekent dit niet dat dit ook daadwerkelijk de startdatum is. Je hoort van de provider wanneer je nieuwe abonnement definitief ingaat.

Let op dat je startdatum niet vóór de einddatum van je huidige abonnement ligt. Levert je nieuwe provider namelijk over hetzelfde netwerk als je oude? Dan betaal je mogelijk een opzegboete.

3. Kan ik mijn nieuwe abonnement met spoed geleverd krijgen?

Het verschilt per provider wanneer je nieuwe abonnement ingaat. Heb je spoed, bijvoorbeeld omdat je bijna gaat verhuizen? Op de aanvraagpagina geef je dan aan dat je wilt dat de levering 'zo spoedig mogelijk' start. Je ziet dan direct staan wat de gemiddelde levertijd is van die provider. Ziggo hanteert een periode van drie dagen en is daarmee de snelste. Bij de andere providers moet je gemiddeld een dag of veertien wachten.

4. Kan ik overstappen met nummerbehoud?

Bij je vaste telefoonnummer kun je in bijna alle gevallen overstappen met nummerbehoud. Wel zo fijn, want iedereen kent dat nummer al. Er gelden twee uitzonderingen:

Je vaste telefoonnummer is gebonden aan de regio waar je woont via het netnummer (ook wel kengetal genoemd). Bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam en 050 voor Groningen. Verhuis je naar een andere regio? Dan krijg je hoe dan ook een nieuw telefoonnummer, omdat je telefoonnummer altijd met dat kengetal moet beginnen.

De andere uitzondering is als je meerdere telefoonnummers hebt. Bij verschillende providers kun je bij je overstap maar één telefoonnummer meenemen. Je mag wel zelf kiezen welk nummer je behoudt.

5. Moet ik zelf mijn abonnement opzeggen?

We maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Daarom kun je bij ons gebruikmaken van de overstapservice als je overstapt naar een nieuw abonnement. Bijna alle providers bieden deze service aan. Vul je gegevens in bij de aanvraag van je nieuwe abonnement en geef aan of je wilt dat de nieuwe provider je abonnement opzegt. Met de overstapservice weet je zeker dat je altijd je verbinding behoudt, omdat de contracten hiermee in elkaar overlopen. Zo loop je het minste risico op signaalverlies.

Overstappen of beëindigen

Kan ik overstappen met nummerbehoud?

Bij je vaste telefoonnummer kun je in bijna alle gevallen overstappen met nummerbehouden. Wel zo fijn, want iedereen kent dat nummer al. Er gelden wel twee uitzonderingen:

Je vaste telefoonnummer is gebonden aan de regio waar je woont via het netnummer (ook wel kengetal genoemd). Bijvoorbeeld 020 voor Amsterdam en 050 voor Groningen. Verhuis je naar een andere regio? Dan krijg je hoe dan ook een nieuw telefoonnummer, omdat je telefoonnummer altijd met dat kengetal moet beginnen.

De andere uitzondering is als je meerdere telefoonnummers hebt. Bij verschillende providers kun je bij je overstap maar één telefoonnummer meenemen. Je mag wel zelf kiezen welk nummer je behoudt.

Wat houdt de internetgarantie in?

Sowieso gaat je overstap naar een nieuwe internetprovider bijna altijd goed. Toch kan het gebeuren dat je zonder internet komt te zitten. Daarom bieden we de ‘internetgarantie’.

Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en kan de provider niet op tijd beginnen met internet leveren? Dan sturen wij je een MIFI-router toe ter bruikleen. Zo kun je alsnog internetten terwijl je wacht op levering van de provider.

Moet ik zelf mijn abonnement opzeggen?

We maken het je graag zo makkelijk mogelijk. Daarom kun je bij ons gebruikmaken van de overstapservice als je overstapt naar een nieuw abonnement. Bijna alle providers bieden deze service aan. Vul je gegevens in bij de aanvraag van je nieuwe abonnement en geef aan of je wilt dat de nieuwe provider je abonnement opzegt. Met de overstapservice weet je zeker dat je altijd je verbinding behoudt, omdat de contracten hiermee in elkaar overlopen. Zo loop je het minste risico op signaalverlies.

Kan ik mijn aanvraag annuleren?

Je ontvangt na de aanvraag van je nieuwe abonnement een bevestiging van de provider per e-mail. Zodra je de bevestiging binnen hebt, kun je binnen 14 dagen de aanvraag annuleren. Je leest in de bevestiging hoe je dit aanpakt.

Je hoeft geen reden op te geven voor je annulering. Vraag wel om een schriftelijke bevestiging van de annulering als bewijs. Dan heb je de annulering zwart-op-wit.

Per wanneer kan ik overstappen?

Meestal sluit je een contract af voor een jaar. Hierna wordt het contract maandelijks verlengd en kun je hem ook maandelijks opzeggen. Heb je jouw huidige contract al een tijd geleden afgesloten? Dan kun jij hem waarschijnlijk ook al maandelijks opzeggen. Je vindt de einddatum van je abonnement op je contract.

Verloopt jouw contract voorlopig nog niet, maar wil je wel overstappen naar een nieuw abonnement? Dan brengt je provider waarschijnlijk een opzegvergoeding in rekening.

Wat is de ingangsdatum van mijn abonnement?

Als je overstapt naar een nieuwe provider en de overstapservice gebruikt, duurt het gemiddeld dertig dagen voordat de levering van je nieuwe provider begint. Regel je zelf je overstap? Geef dan aan op het aanvraagformulier wanneer je je nieuwe abonnement in wilt laten gaan. Je vult je gewenste datum in of kiest voor de optie ‘zo spoedig mogelijk’.

Als je je gewenste ingangsdatum opgeeft, betekent dit niet dat dit ook daadwerkelijk de startdatum is. Je hoort van de provider wanneer je nieuwe abonnement definitief ingaat.

Let op dat je startdatum niet vóór de einddatum van je huidige abonnement ligt. Levert je nieuwe provider namelijk over hetzelfde netwerk als je oude? Dan betaal je mogelijk een opzegboete.

Komt een monteur het installeren of moet ik dit zelf doen?

Bij je aanvraag kies je voor de installatie van je abonnement tussen een doe-het-zelf-pakket en een monteur. Als je kiest voor de monteur, brengt dit wel vaak extra kosten met zich mee. Voor een glasvezelabonnement moet bijna altijd verplicht een monteur langskomen voor de aansluiting. Dat is in die gevallen meestal gratis.

Weet jij nu al dat je de boel wilt laten installeren door een monteur? Gebruik in het overzicht op onze website de filter 'monteur' bij 'Installatie & Levering'. Je ziet direct welke providers deze service bieden en welke kosten eraan verbonden zijn. Het staat er ook bij als de provider deze service gratis aanbiedt.

Kost het mij extra als ik een abonnement afsluit via Pricewise?

Nee, een abonnement afsluiten via Pricewise kost je niets extra's. Vaak vind je bij ons juist exclusieve deals en hoge kortingen die je bij de provider zelf niet eens krijgt. Je kunt gratis gebruikmaken van onze diensten, omdat we voor elk afgesloten abonnement een provisie ontvangen van de provider.

Glasvezel internet

Is glasvezel beschikbaar op mijn adres?

In onze vergelijkingstool check je of jij een glasvezelaansluiting hebt. In dat geval zie je ook direct een overzicht met alle providers die glasvezel aanbieden en de bijbehorende deals. Nog niet alle huishoudens zijn aangesloten op glasvezel, dus misschien heb jij ook nog geen aansluiting. In dat geval kies je een internetabonnement met een ander type internetverbinding.

Wat is het verschil tussen DSL, kabel en glasvezel?

Zowel DSL, kabel en glasvezel zijn vormen van breedbandinternet, maar onderling verschillen de snelheid en kwaliteit van de verbinding. Dit komt door de aanleg van het netwerk en het materiaal van de bedrading.

DSL komt binnen via de telefoonlijn en kan snel internet leveren. De snelheid hangt wel af van de afstand tussen je woning en de wijkcentrale. Vanuit de wijkcentrale ontvang je je internet, maar je verliest snelheid in je verbinding tijdens de transport ervan. Hoe verder weg je van de centrale woont, hoe trager je verbinding.

Kabelinternet ontvang je via de coaxkabel. De meeste huizen zijn hierop aangesloten, omdat je er ook kabel-tv mee ontvangt. Je kunt kabelinternet alleen krijgen in combinatie met een tv-abonnement. Ook heb je een kabelmodem nodig voor de verbinding tussen je computer en de kabel. Wel treedt er - in tegenstelling tot DSL - amper snelheidsverlies op.

Glasvezel is het nieuwste type internetverbinding en komt binnen via het glasvezelnetwerk. Nog niet alle huizen zijn hierop aangesloten, want de aanleg kost veel tijd en geld. Wel ontvang je hiermee de snelste internetverbinding en is deze ook het meest toekomstbestendig. De moeite waard dus om een glasvezel-abonnement af te sluiten, als je eenmaal aangesloten bent.

DSL-internet

Is DSL beschikbaar op mijn adres?

DSL-internet is inmiddels de standaard en kun je tegenwoordig in bijna elk huis ontvangen. Alleen als je heel afgelegen woont, bestaat de kans dat je geen DSL-internet kunt aanvragen. Je woont dan namelijk te ver van een wijkcentrale.

Wil je weten of jij op jouw adres DSL-internet ontvangt? Vul je postcode in in onze internetvergelijker. Dan zie je direct welk type verbinding je op jouw adres kunt krijgen en zie je direct een overzicht van alle beschikbare abonnementen.

Waarom is het internet sneller bij de buren dan bij mij?

Je ontvangt DSL-internet vanuit de wijkcentrale bij jou in de buurt. De snelheid van je internet hangt af van de afstand tussen jouw woning en de centrale. Hierdoor kan de verbinding aan de ene kant van de straat net wat sneller zijn dan bij jou thuis. Ook maakt iedereen in jouw omgeving - met DSL-internet - waarschijnlijk gebruik van dezelfde centrale. Hoe meer mensen tegelijkertijd online, hoe langzamer het internet.

Hoe wordt DSL-internet bij mij aangesloten?

Voor de installatie van een abonnement met DSL-internet kun je kiezen voor een doe-het-zelf-pakket met alle noodzakelijke onderdelen en een handleiding, of voor installatie door een monteur. Vaak brengt installatie door een monteur extra kosten met zich mee.

Verhuizen

Wanneer moet ik een nieuw internet- en tv-pakket aanvragen als ik ga verhuizen?

Je wilt natuurlijk niet zonder internet en tv zitten als je bent verhuisd. Geef je verhuizing daarom vier weken van tevoren door als je je huidige pakket behoudt. De provider heeft meestal een week of twee nodig om je diensten om te zetten naar je nieuwe adres. Zo weet je zeker dat je straks zonder zorgen in je nieuwe woning kan inloggen op het WiFi-netwerk.

Een verhuizing is een mooi moment om over te stappen naar een nieuw internet- en/of tv-pakket. Via onze website zie je direct welke pakketten beschikbaar zijn op je nieuwe adres en profiteer je van hoge kortingen en exclusieve aanbiedingen. Zo sluit je direct een abonnement af dat goed past bij je nieuwe situatie en het levert je een mooie besparing op.

Stap je over naar een nieuw internet- en/of tv-pakket? Vraag je nieuwe pakket dan minimaal twee weken voor de verhuisdatum aan. Providers hebben vaak even nodig om de levering van je nieuwe abonnement te regelen en zo weet je zeker dat je pakket op tijd ingaat.

Mijn huidige contract loopt nog en ik ga verhuizen, wat nu?

Zolang je contract nog niet verloopt, kun je het niet ontbinden. Een verhuizing telt niet als geldige reden voor tussentijdse opzegging. Je bent daardoor verplicht om je abonnement mee te verhuizen.Wil je toch je abonnement opzeggen? Dan rekent de provider een opzegvergoeding voor de maanden dat je contract nog zou lopen.

Overigens sluit je voor internet- en/of tv vaak een jaarcontract af en dit contract wordt na de looptijd automatisch omgezet naar een maandelijks opzegbaar contract. Heb jij jouw contract al een tijd geleden afgesloten? Grote kans dat jij dan ook maandelijks je contract kan opzeggen.

Uitzondering op de regel: verhuis je naar een plek waar je huidige provider geen diensten biedt? Dan mag je mogelijk wel overstappen naar een andere provider. Vaak zijn providers dan een stukje coulanter. Neem in dat geval contact op met je provider. Wie weet valt er wat te regelen.

Kan ik mijn huidige pakket meenemen als ik ga verhuizen?

Wil je bij je huidige provider blijven? Geen probleem. Geef op tijd je verhuizing door, dan zorgt de provider ervoor dat jij in je nieuwe huis ook internet, tv en/of telefoon ontvangt. Het kost een provider meestal zo'n twee weken om alle diensten op te zetten, dus zorg dat je in ieder geval vier weken van tevoren je verhuizing doorgeeft.

Vaak krijg je wel de mogelijkheid om je abonnement aan te passen. Misschien gebruik je meer of minder internet dan voorheen, of wil je een groter of kleiner televisiepakket. Vaak kun je dit op dit moment regelen met je provider.

Sowieso is een verhuizing een goed moment om je huidige abonnement eens tegen het licht te houden. Want door over te stappen naar een nieuwe provider, bespaar je mogelijk flink op je abonnementskosten. Als je via ons een nieuw pakket afsluit, profiteer je namelijk van exclusieve deals en hoge kortingen. De moeite waard dus om de verschillende providers te vergelijken via onze website.

Krijg ik een boete als ik halverwege mijn huidige contract verhuis?

Als je huidige contract nog loopt, kun je niet zomaar overstappen naar een nieuw contract. Blijf je bij je huidige provider? Dan betaal je sowieso geen boete. Laat op tijd weten wanneer je verhuist en de provider regelt de overgang naar je nieuwe adres.

Wil je overstappen naar een andere provider? Dan bestaat de kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Sommige providers hanteren hiervoor het totaalbedrag dat ze bij je zouden hebben geïnd als je je contract niet op zou zeggen.

Uitzondering op de regel: verhuis je naar een plek waar je huidige provider geen diensten biedt? Providers zijn dan vaak coulanter, waardoor je zonder opzegvergoeding kan overstappen naar een andere provider. Neem in die situatie dus contact op met je huidige provider. Wie weet valt er wat te regelen.

Kom ik niet zonder internet- en/of tv te zitten als ik ga verhuizen?

Zolang je op tijd aan je providers doorgeeft dat je gaat verhuizen, kom je niet zomaar zonder internet, tv en/of telefoon te zitten. Zorg wel dat je je verhuizing niet pas op het laatste moment meldt. De provider heeft een week of twee nodig om diensten om te zetten naar je nieuwe adres. Vraag je een nieuw pakket aan? Als je de juiste startdatum doorgeeft tijdens je aanvraag, levert dat in de meeste gevallen ook geen problemen op.

Vraag je via ons een nieuw internet- en/of tv-pakket aan en kan de provider niet op tijd beginnen met leveren? Dan sturen wij je een MiFi-router toe ter bruikleen. Zo kun je gewoon internetten terwijl je wacht op levering van de provider.

Kan ik mijn telefoonnummer behouden als ik ga verhuizen?

Je kunt je telefoonnummer behouden als je binnen je huidige regionummer verhuist. Woon je bijvoorbeeld in de regio met netnummer 020 en blijf je binnen deze regio? Dan kun je je huidige nummer behouden. Maar verhuis je van 020 naar 010? Dan verander je hoe dan ook van telefoonnummer. Ongeacht of je bij dezelfde provider blijft of niet. Telefoonnummers zijn namelijk gebonden aan regionummers.

Moet ik zelf mijn oude pakket opzeggen als ik ga verhuizen?

Als je verhuist, zeg je zelf je abonnement op bij je oude leverancier. Doe dit op tijd, anders betaal je straks dubbel voor je internet- en tv-kosten.

Wat moet ik met mijn decoder bij een verhuizing?

Blijf je na je verhuizing bij dezelfde provider en houd je hetzelfde abonnement? Dan verhuist de decoder van je provider met je mee. Stap je over naar een andere provider? Dan stuur je de decoder weer terug. Je ontvangt hiervoor instructies van de provider.

Is mijn gewenste nieuwe ingangsdatum altijd haalbaar?

Als jij ruim op tijd je verhuizing doorgeeft, is de kans klein dat je onverhoopt zonder internet zit in je nieuwe woning. Dit geldt ook als je een nieuw pakket aanvraagt. Houd er wel rekening mee dat je provider een paar weken nodig hebt om je huidige pakket om te zetten naar je nieuwe adres. Zorg daarom dat je de verhuizing vier weken van tevoren doorgeeft.

Gaat er iets mis en heb je de eerste dagen geen internet- en/of tv op je nieuwe adres? Als je via Pricewise je pakket aanvraagt, kun je gebruikmaken van onze internetgarantie. Wij sturen je een MiFi-router toe ter bruikleen om de tijd te overbruggen.

Kan ik in mijn nieuwe huis dezelfde verbindingskwaliteit verwachten?

De kwaliteit en snelheid van je verbinding, hangt af van het type verbinding die je ontvangt op nieuwe woonplek. Nieuwbouwwoningen zijn altijd voorzien van glasvezel, maar bij oudere woningen geldt dit niet. In een oudere woning ontvang je internet mogelijk nog via DSL of COAX.

Bij met DSL-internet verschilt de internetsnelheid ook nog per adres. Dit hangt namelijk af van de afstand tussen jouw woning en de wijkcentrale, en de hoeveelheid woningen die deze type internet afnemen van deze centrale.

Ik emigreer, kan ik bij mijn huidige provider blijven?

Als je emigreet, kun je het beste je internet- en/of tv-pakket opzeggen. Veel providers bieden geen diensten in het buitenland. Hierdoor gaan ze coulanter om met de situatie en hoef je in veel gevallen geen opzegvergoeding te betalen.

Sommige providers - zoals T-Mobile - zijn wel actief in het buitenland. Daardoor kunnen ze je hun diensten blijven aanbieden, maar betaal je extra kosten voor het gebruik van je abonnement in het buitenland. Je kunt dan alsnog ervoor kiezen om je pakket op te zeggen. Maar overstappen naar een nieuw pakket in het land waar je naartoe verhuist kan vaak ook, mits de provider in dat land actief is uiteraard.

Snelheid en gebruik

Wat betekent Fair Use Policy (FUP)?

Veel providers gebruiken de term FUP of 'fair use policy'. Dit houdt in dat je 'onbeperkt' internet kan gebruiken, zolang je verbruik maar niet uit de hand loopt. Gebruik je extreem veel internet? Dan kan de provider maatregelen nemen, zoals je internettoegang blokkeren. Overigens komt dit in de praktijk vrijwel nooit voor. Je kunt dus - tegelijk met de rest van de leden van je huishouden - zorgeloos series streamen en gamen in hoge beeldkwaliteit.

Kan ik onbeperkt gebruikmaken van data?

In principe kun je onbeperkt gebruik maken van het internet. Wel hanteren internetproviders de 'fair use policy'. In dat geval kijkt de provider of je verbruik niet teveel afwijkt van het 'gemiddelde' internetgedrag. Het is dus niet de bedoeling dat je het internet helemaal leegtrekt.

Gebruik je extreem veel internet? Dan kan de provider maatregelen nemen, zoals je internettoegang blokkeren. Overigens komt dit in de praktijk vrijwel nooit voor. Je kunt dus - tegelijk met de rest van de leden van je huishouden - zorgeloos series streamen en gamen in hoge beeldkwaliteit.

Wat is het verschil tussen Megabits en Megabytes?

De snelheid van het internet wordt altijd aangegeven als Mb/s, of Megabit per seconde. Dit gaat om de up- en downloadsnelheid van de internetverbinding. Dus de snelheid waarmee je gegevens van het internet haalt of ze er juist op zet.

De grootte van een computerbestand - zoals een foto of document - geven we aan met MB of Megabyte. Download je een bestand? Dan wordt altijd de hoeveelheid Megabytes per seconde berekend die worden binnengehaald (MB/s).

Wat is het verschil tussen downstream en upstream?

Bij alle internet-abonnementen staat zowel de upload- als downloadsnelheid. Dit geven we weer in Mb/s en geeft aan hoe snel jouw internetverbinding is. De downloadsnelheid ligt altijd hoger dan de uploadsnelheid.

Downloadsnelheid geeft aan hoe snel je gegevens van het internet afhaalt. Bijvoorbeeld een webpagina laden of een film downloaden. Hoe hoger de snelheid, hoe sneller je internet het bestand binnenhaalt of de webpagina laadt. Uploadsnelheid gaat over de snelheid waarmee je gegevens naar het internet toestuurt. Bijvoorbeeld als je een mailtje stuurt of een bestand uploadt.

Heb je een andere vraag?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze Overstapcoaches. We helpen je graag verder.


Vergelijk internet-, tv- en telefoonabonnementen

Pricewise