Veelgestelde energievragen

Meer weten over energie of de overstap via onze energievergelijker? Lees hieronder onze antwoorden op alle veelgestelde vragen volgens onze klantenservice. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op via 088-66 99 000 (lokaal tarief).



Top 10 veelgestelde vragen

  1. Wanneer kan ik overstappen?
  2. Hoe hoog zijn de energiebelasting en opslag duurzame energie (ODE)?
  3. Wat zijn piek- en daluren en wanneer gaan deze uren in?
  4. Energiecontract opzeggen: moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
  5. Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt?
  6. Overstap energie annuleren: kan dat?
  7. Opzegvergoeding energie: krijg ik een boete als ik overstap?
  8. Voorschotbedrag: hoe berekent mijn leverancier dat?
  9. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?
  10. Wat moet ik invullen als verbruik in de vergelijker als ik teruglever?

Overstappen energie

  1. Hoe werkt het overstappen van energie?
  2. Hoe lang duurt het voordat ik ben overgestapt?
  3. Wanneer kan ik overstappen?
  4. Opzegvergoeding energie: krijg ik een boete als ik overstap?
  5. Overstapkosten energie: kost overstappen geld?
  6. Stadsverwarming: kan ik daarmee overstappen?
  7. Waarom kan ik geen einddatum aangeven op mijn aanvraagformulier?
  8. Energiecontract opzeggen: moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
  9. Verhuizen energie overstappen: hoe werkt dat?
  10. Welkomstkorting overstappen: hoe werkt zo'n korting?
  11. Overstappen energie met kado: is dat verstandig?
  12. Gas en stroom tijdens de overstap: kan ik zonder komen te zitten?
  13. Meterstanden doorgeven: bij wie doe ik dat bij een overstap?
  14. De meterstanden kloppen niet, wat moet ik doen?
  15. Moet ik een andere meter als ik overstap?
  16. Overstap energie annuleren: kan dat?

Energierekening en energietarieven

  1. Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
  2. Wat is een jaarafrekening?
  3. Wat is een eindafrekening?
  4. Voorschotbedrag: hoe berekent mijn leverancier dat?

Energiecontract

  1. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?
  2. Hoe weet mijn nieuwe energieleverancier wanneer mijn contract afloopt?
  3. Wat is het Contract Einde Register (CER)?
  4. Moet ik als ZZP'er een zakelijk energiecontract afsluiten?
  5. Mag een energieleverancier mijn contract stilzwijgend verlengen?

Verhuizen en energie

  1. Wanneer moet ik mijn energiecontract regelen als ik ga verhuizen?
  2. Moet ik mijn energiecontract opzeggen als ik ga verhuizen?
  3. Kan ik mijn energiecontract meenemen als ik ga verhuizen?
  4. Kan ik een boete krijgen als ik tijdens mijn energiecontract ga verhuizen?
  5. Welk verbruik moet ik opgeven in de energievergelijker voor mijn nieuwe adres?

Energiemeter

  1. Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?
  2. Kan ik beter een enkele meter of een dubbele meter hebben?
  3. Kan ik van enkel- naar dubbeltarief, of andersom?
  4. Wat is een slimme meter?

Groene stroom

  1. Wat is groene stroom?
  2. Wat is groen gas?
  3. Welke energieleveranciers hebben groene stroom?
  4. Moet ik voor groene stroom meer betalen?

Zonnepanelen en elektriciteit terugleveren

  1. Wat houdt elektriciteit terugleveren in?
  2. Wat levert elektriciteit terugleveren mij op?
  3. Waar meld ik me aan als ik elektriciteit wil terugleveren?
  4. Is mijn energiemeter geschikt voor het terugleveren van elektriciteit?
  5. Kan ik elektriciteit terugleveren met een dubbele meter?
  6. Wat is salderen?
  7. Wat moet ik invullen als verbruik in de vergelijker als ik teruglever?

Transparantie en betrouwbaarheid

  1. Zijn de vergelijkingen van Pricewise betrouwbaar?
  2. Waarom toont Pricewise geen top 3?
  3. Waar verdient Pricewise zijn geld aan?

Problemen en klachten

  1. Welke rechten heb ik als energieconsument?
  2. Waar kan ik terecht als mijn energieleverancier mijn klacht niet goed afhandelt?
  3. Wat als ik geen bevestiging krijg van mijn nieuwe leverancier?
  4. Wat moet ik doen bij een gas- of stroomstoring?
  5. Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-66 99 000 (lokaal tarief). We helpen je graag verder.