Cookies

Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te weigeren. In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Oke

Veelgestelde energievragen

Meer weten over energie of de overstap via onze energievergelijker? Lees hieronder onze antwoorden op alle veelgestelde vragen volgens onze klantenservice. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.



Top 10 veelgestelde vragen

1. Hoe berekent de energieleverancier mijn voorschotbedrag?

Je nieuwe energieleverancier stelt na je overstap het termijnbedrag vast op basis van de voorwaarden van je contract, zoals de prijs per kWh en m3. Eventuele cashbacks nemen ze meestal niet mee in de berekening, dit ontvang je pas op je jaarnota. Ook kan de leverancier het energieverbruik op jouw adres van de afgelopen jaren meenemen in de berekening.

Het maandbedrag dat je ziet staan in ons overzicht is een schatting. We weten niet wat jouw definitieve termijnbedrag wordt. Hier gaat je energieleverancier over. Heb je na een jaar meer betaald dan wat je daadwerkelijk aan energie hebt verbruikt? Dan verrekent de leverancier dit op je jaarafrekening en krijg je geld terug. Je betaalt dus nooit meer dan wat je werkelijk verbruikt.

2. Wanneer kan ik overstappen naar een nieuw energiecontract?

Je kunt altijd overstappen naar een nieuw energiecontract. Het hangt alleen af van het type contract dat je hebt of je een opzegvergoeding moet betalen of niet.

Heeft jouw contract een vaste looptijd met een vaste einddatum? Dan kun je vanaf twee maanden voordat je contract verloopt een nieuw energiecontract aanvragen. Ligt de einddatum van jouw contract verder in de toekomst, maar stap je wel over naar een nieuw contract? Dan betaal je bij de meeste energieleveranciers een opzegvergoeding. Ook loop je dan de cashback mis.

Op de resultatenpagina vind je bij elke energieleverancier - onder 'tarieven & meer info' - welke overstaptermijn de leverancier precies hanteert.

3. Wanneer ontvang ik de cashback?

In de praktijk verrekent de energieleverancier de cashback aan het eind van het jaar op de jaarafrekening met de kosten voor je jaarverbruik.

Veel energieleveranciers geven je een cashback - ook wel welkomstpremie genoemd - als je naar hen overstapt. In onze vergelijking hebben we deze korting al verrekend met de jaarkosten. De maand- en jaarkosten die je ziet, zijn dus inclusief de cashback.

4. Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?

Je betaalt bij veel energieleveranciers een opzegvergoeding als je jouw huidige energiecontract voortijdig verbreekt. Ook loop je de cashback mis die je anders in de meeste gevallen aan het eind van de looptijd van je contract krijgt. Check dus wanneer het contract afloopt, voordat je overstapt.

Is de einddatum binnen nu en twee maanden? Dan kun je sowieso kosteloos overstappen. Zonder opzegvergoeding dus. Dit geldt ook als je contract al verlopen is en je nu een variabel contract hebt.

5. Wat gebeurt er aan het einde van de looptijd met mijn energiecontract?

Zodra je vaste contract afloopt, verandert het automatisch in een contract voor onbepaalde tijd. Dit houdt in dat je het contract vanaf dat moment kunt opzeggen wanneer jij dat wilt, met een opzegtermijn van maximaal een maand. Bij een contract voor onbepaalde tijd betaal je een variabel tarief. Je maandelijkse voorschotbedrag kan daardoor tussentijds wijzigen. Wil je de zekerheid van een vast bedrag? Stap dan aan het eind van je contract over naar een nieuw contract.

6. Hoelang duurt het voordat ik ben overgestapt?

Hoelang de overstap naar een nieuw energiecontract duurt, hangt af van het soort energiecontract dat je hebt. Bij een contract zonder einddatum of een contract dat al verlopen is, kun je zelf je gewenste startdatum opgeven. Je nieuwe energieleverancier geeft vervolgens de definitieve startdatum aan je door. Je vindt de definitieve startdatum in de bevestiging van de leverancier.

Heb je een contract met een vaste einddatum? Dan kun je vanaf een bepaald moment het contract boetevrij laten overnemen door de nieuwe leverancier. In de meeste gevallen is dit vanaf twee maanden voor de einddatum van je huidige contract. Overigens moet je zelf bij je aanvraag invullen wanneer je contract afloopt. De leverancier kan dit sinds 2020 niet meer voor je uitzoeken.

Ligt je huidige einddatum te ver in de toekomst? Dan bestaat de kans dat je nieuwe energiecontract per direct ingaat. In dat geval brengt je oude energieleverancier een opzegvergoeding in rekening voor contractbreuk. Kijk daarom goed naar je einddatum en de maximale overstaptermijn die je nieuwe energieleverancier hanteert.

7. Waarom kan Pricewise niet direct mijn precieze voorschotbedrag berekenen?

Het maandbedrag dat je ziet staan in ons overzicht is een schatting, gebaseerd op het door jou ingevulde verbruik. We weten niet wat jouw definitieve termijnbedrag wordt. Hier gaat je energieleverancier over.

Je nieuwe energieleverancier stelt na je overstap het termijnbedrag op basis van de voorwaarden van je contract, zoals de prijs per kWh en m3. Eventuele cashbacks nemen ze meestal niet mee in de berekening, dit ontvang je pas op je jaarnota. Ook kan de leverancier het energieverbuik op jouw adres van de afgelopen jaren meenemen in de berekening.

Heb je na een jaar meer betaald dan wat je daadwerkelijk aan energie hebt verbruikt? Dan verrekent de leverancier dit op je jaarafrekening en krijg je geld terug. Je betaalt dus nooit meer dan wat je werkelijk verbruikt.

8. Moet ik zelf mijn oude energiecontract zelf opzeggen?

Je hoeft in de meeste gevallen niet zelf je energiecontract op te zeggen bij je huidige energieleverancier. Dit regelt je nieuwe leverancier voor je.

Energieleveranciers kunnen tegenwoordig niet meer zien wanneer je huidige contract afloopt. Geef daarom bij je overstap aan wat je einddatum van je contract is. Zo zorg je ervoor dat je op het juiste moment over gaat naar het nieuwe contract en zit je bij een overstap nooit zonder energie.

Check ook altijd de bevestiging van de leverancier. Hierin staat de geplande startdatum. Klopt deze niet? Neem hierover dan contact op met de leverancier.

9. Hoe weet mijn nieuwe energieleverancier wanneer mijn contract afloopt?

Zodra je een nieuw energiecontract aanvraagt, geef je zelf aan wanneer je oude contract afloopt. Dit doe je op het aanvraagformulier. Je nieuwe energieleverancier houdt deze informatie vervolgens aan bij het verwerken van jouw aanvraag.

10. Kan ik mijn overstap annuleren?

Je kunt een overstap annuleren. Wil jij de overstap naar een nieuw energiecontract annuleren? Wij kunnen dat helaas niet voor je doen. Je moet hiervoor bij de energieleverancier zijn.

Je ontvangt binnen twee weken een bevestiging van je nieuwe energieleverancier. Hierin lees je hoe je de aanvraag annuleert. Je hebt altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, dus zorg ervoor dat je de aanvraag binnen deze periode annuleert. Vraag de leverancier ook om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Dan heb je deze zwart op wit.

Goed om te weten: bij zakelijke energiecontracten geldt meestal géén bedenktijd.

Overstappen energie

Hoe werkt het overstappen naar een nieuw energiecontract?

Via onze website stap je snel en eenvoudig over naar een nieuw energiecontract.

  1. Vul je adres- en verbruiksgegevens in. Op basis van deze informatie tonen we je de best passende energiedeals. Weet jij jouw huidige verbruik niet? Dan maken we een schatting voor je.
  2. Vergelijk een groot aantal energieleveranciers op basis van prijs en jouw wensen en kies het energiecontract - in bijna alle gevallen mét cashback - dat bij jou past. Je kunt bijvoorbeeld filteren op het type tarief of de looptijd. Of alleen energieleveranciers vergelijken die groene energie uit Nederland leveren.
  3. Vul je gegevens in en bevestig de aanvraag. Let hierbij wel goed op de einddatum van je energiecontract. Anders stap je misschien te vroeg over en bestaat de kans dat je huidige leverancier een opzegvergoeding rekent.
Hoelang duurt het voordat ik ben overgestapt?

Hoelang de overstap naar een nieuw energiecontract duurt, hangt af van het soort energiecontract dat je hebt. Bij een contract zonder einddatum of een contract dat al verlopen is, duurt de overstap gemiddeld zo'n drie tot zes weken.

Heb je een contract met een vaste einddatum? Dan kun je vanaf een bepaald moment het contract boetevrij laten overnemen door de nieuwe leverancier. In de meeste gevallen is dit vanaf twee maanden voor de einddatum van je huidige contract. Overigens moet je zelf bij je aanvraag invullen wanneer je contract afloopt. De leverancier kan dit sinds 2020 niet meer voor je uitzoeken.

Als je huidige einddatum te ver in de toekomst ligt, gaat je nieuwe energiecontract mogelijk per direct in. In dat geval brengt je oude leverancier een opzegvergoeding in rekening voor contractbreuk. Kijk daarom goed naar je einddatum en de maximale overstaptermijn die je nieuwe energieleverancier hanteert.

Wanneer kan ik overstappen naar een nieuw energiecontract?

Je kunt altijd overstappen naar een nieuw energiecontract. Het hangt alleen af van het type contract dat je hebt of je een opzegvergoeding moet betalen of niet.

Heeft jouw contract een vaste looptijd met een vaste einddatum? Dan kun je vanaf twee maanden voordat je contract verloopt een nieuw energiecontract aanvragen. Ligt de einddatum van jouw contract verder in de toekomst, maar stap je wel over naar een nieuw contract? Dan betaal je bij de meeste energieleveranciers een opzegvergoeding. Ook loop je dan de cashback mis.

Op de resultatenpagina vind je bij elke energieleverancier - onder 'tarieven & meer info' - welke overstaptermijn de leverancier precies hanteert.

Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?

Je betaalt bij veel energieleveranciers een opzegvergoeding als je jouw huidige energiecontract voortijdig verbreekt. Check dus wanneer het contract afloopt, voordat je overstapt.

Is de einddatum binnen nu en twee maanden? Dan kun je sowieso overstappen zonder opzegvergoeding. Dit geldt ook als je contract al verlopen is en je nu een variabel contract hebt.

Kost overstappen geld?

De service die wij bieden, is voor overstappers geheel gratis. Dit geldt zowel voor het vergelijken van de energiedeals als het overstappen naar een nieuw energiecontract. Wij brengen dus geen kosten in rekening voor het gebruik van onze diensten.

Overigens geldt er één uitzondering op gratis overstappen. Het kost je namelijk wel geld als je voortijdig je energiecontract opzegt en je energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengt. Ook loop je mogelijk de cashback mis. Check dus goed wanneer je energiecontract afloopt, voordat je via ons een nieuwe aanvraagt.

Ik heb blok- of stadsverwarming. Kan ik alsnog overstappen?

Heb je blok- of stadsverwarming? Dan heb je meestal geen gasaansluiting, maar ook in dat geval kun je overstappen naar een nieuw contract. Je sluit dan alleen een energiecontract af voor de levering van stroom. Om via ons de juiste energiedeals te vinden, vink je 'ik heb geen gas' aan als je je verbruik invult.

Heb je stadsverwarming in combinatie met kookgas (voor je gasfornuis)? In dat geval kun je uiteraard wel overstappen voor zowel stroom- als gas. Ook als je op jaarbasis maar heel weinig gas gebruikt.

Moet ik zelf mijn oude energiecontract opzeggen?

Je hoeft in de meeste gevallen niet zelf je energiecontract op te zeggen bij je huidige energieleverancier. Dit regelt je nieuwe leverancier voor je. Je zegt alleen zelf je energiecontract zelf op als je verhuist en je je huidige contract niet overzet naar je nieuwe woning.

Wanneer ontvang ik de cashback?

In de praktijk verrekent de energieleverancier de cashback aan het eind van het jaar op de jaarafrekening met de kosten voor je jaarverbruik.

Veel energieleveranciers geven je een cashback - ook wel welkomstpremie genoemd - als je naar hen overstapt. In onze vergelijking hebben we deze korting al verrekend met de jaarkosten. De maand- en jaarkosten die je ziet, zijn dus inclusief de cashback.

Kan ik mijn overstap annuleren?

Je kunt een overstap annuleren. Wil jij de overstap naar een nieuw energiecontract annuleren? Wij kunnen dat helaas niet voor je doen. Je moet hiervoor bij de energieleverancier zijn.

Je ontvangt binnen twee weken een bevestiging van je nieuwe energieleverancier. Hierin lees je hoe je de aanvraag annuleert. Je hebt altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, dus zorg ervoor dat je de aanvraag binnen deze periode annuleert. Vraag de leverancier ook om een schriftelijke bevestiging van de annulering. Dan heb je deze zwart op wit.

Goed om te weten: bij zakelijke energiecontracten geldt meestal géén bedenktijd.

Moet ik een andere meter als ik overstap?

Nee, je hoeft geen andere energiemeter te nemen als je overstapt naar een ander energiecontract. De nieuwe leverancier gebruikt dezelfde meter en aansluiting. Wel zijn er een aantal leveranciers die een slimme meter vereisen als je een contract wilt afsluiten. In dat geval kun je twee dingen doen; een energiecontract kiezen waarbij een slimme meter niet nodig is óf een slimme meter laten installeren.

Kan ik tijdens m'n overstap zonder energie komen te zitten?

Als je overstapt, kom je geen moment zonder stroom te zitten. De overstap zelf is slechts een administratieve handeling. De nieuwe energieleverancier geeft de overstap namelijk door aan je huidige leverancier. Zo ga je soepel over van het ene naar het andere energiecontract.

Je netbeheerder levert daadwerkelijk het stroom en gas. De energieleverancier geeft door aan de netbeheerder dat je overstapt, zodat je aangesloten blijft op het net. Ga je verhuizen en ligt de startdatum van je energiecontract verder in de toekomst? Je ontvangt dan alsnog gewoon stroom en gas. De netbeheerder blijft normaal gesproken leveren op dat adres, ongeacht of je contract al loopt of niet.

Bij wie moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik overstap?

Bij een overstap laat je aan je nieuwe energieleverancier weten wat de actuele meterstand is. Je leest daarvoor de meterstanden af en geeft deze door aan de leverancier. Dit doe je overigens alleen bij alle niet-slimme meters. Een slimme meter leest de energieleverancier zelf uit. Je moet hier wel toestemming voor geven.

Je nieuwe leverancier heeft de meterstanden nodig om de beginstand van je energiemeter te bepalen en je maandelijkse voorschotbedrag te berekenen. Regel het doorgeven van de meterstand daarom op tijd. De nieuwe leverancier speelt de meterstand ook door naar je oude leverancier. Op basis van de meterstanden ontvang je de eindafrekening van je oude leverancier. Als je de meterstanden te laat of niet doorgeeft, maakt de leverancier een schatting van de meterstand. De eindafrekening valt hierdoor mogelijk hoger uit dan je verwacht.

Tip: maak een foto van je meterstanden en kopieer het formulier waarop je de standen invult. Zo kun je de eindafrekening controleren en makkelijker bezwaar maken als de berekening niet klopt. Doe dit voor de zekerheid ook als je de leverancier toestemming geeft om de standen zelf uit te lezen.

Energierekening en energietarieven

Hoe is mijn energierekening opgebouwd?

Een energierekening bestaat uit allerlei onderdelen. Je ziet hierop onder andere de leveringskosten, netwerkkosten en belastingen. Zo'n energierekening is niet altijd even duidelijk. We hebben daarom voor je op een rij gezet wat je precies op een energierekening ziet staan.

Wat staat er op de jaarafrekening?

Leveranciers mogen zelf de vorm van hun jaarafrekening bepalen. Wel vind je bepaalde onderdelen op elke afrekening terug. Denk aan:

  • leveringskosten;
  • netwerkkosten;
  • belastingen;
  • je verbruik;
  • de periode waarop de jaarafrekening betrekking heeft;
  • de begin en eindstand van je meter;
  • eventuele cashback.

In de meeste gevallen krijg je bij de jaarafrekening een bijlage met daarop een uitgebreide toelichting van je energiekosten Ook staat hier je verbruik en de energietarieven op.

Wat is een eindafrekening?

Als je overstapt naar een andere energieleverancier of gaat verhuizen, krijg je van je (oude) leverancier een eindafrekening - ook wel bekend als eindnota - voor de geleverde energie. Je ontvangt de eindafrekening binnen twee maanden na het opzeggen van je energiecontract (per 1 september 2021 verandert dit naar binnen zes weken). Op de eindafrekening energie zie je hoeveel energie je na de ontvangst jaarafrekening nog hebt verbruikt. Ook staat erop of je nog moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt.

Hoe berekent de energieleverancier mijn voorschotbedrag?

Je nieuwe energieleverancier stelt na je overstap het termijnbedrag vast op basis van de voorwaarden van je contract, zoals de prijs per kWh en m3. Eventuele cashbacks worden vaak niet meegerekend in je termijnbedrag. Je ontvangt deze pas op je jaarnota. Ook neemt de leverancier het energieverbruik op jouw adres van de afgelopen jaren vaak mee in de berekening.

Het maandbedrag dat je ziet staan in ons overzicht is een schatting. We weten niet wat jouw definitieve termijnbedrag wordt. Hier gaat je energieleverancier over. Heb je na een jaar meer betaald dan wat je daadwerkelijk aan energie hebt verbruikt? Dan verrekent de leverancier dit op je jaarafrekening en krijg je geld terug. Je betaalt dus nooit meer dan wat je werkelijk verbruikt.

Energiecontract

Wat gebeurt er aan het einde van de looptijd met mijn energiecontract?

Zodra je vaste contract afloopt, verandert het automatisch in een contract voor onbepaalde tijd. Dit houdt in dat je het contract vanaf dat moment kunt opzeggen wanneer jij dat wilt, met een opzegtermijn van maximaal een maand. Bij een contract voor onbepaalde tijd betaal je een variabel tarief. Je maandelijkse voorschotbedrag kan daardoor tussentijds wijzigen. Wil je de zekerheid van een vast bedrag? Stap dan aan het eind van je contract over naar een nieuw contract.

Hoe weet mijn nieuwe energieleverancier wanneer mijn contract afloopt?

Zodra je een nieuw energiecontract aanvraagt, geef je zelf aan wanneer je oude contract afloopt. Dit doe je op het aanvraagformulier. Je nieuwe energieleverancier houdt deze informatie vervolgens aan bij het verwerken van jouw aanvraag.

Mag een energieleverancier mijn contract stilzwijgend verlengen?

Sinds 1 december 2011 mogen energieleveranciers je vaste contract niet meer stilzwijgend voor een bepaalde periode verlengen. Dit is bepaald volgens de Wet Van Dam. Je contract voor energie wordt na afloop omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Deze mag je opzeggen wanneer jij dat wilt, met inachtneming van een opzegtermijn van dertig dagen.

Verhuizen en energie

Wanneer moet ik een nieuw energiecontract aanvragen als ik ga verhuizen?

Je hebt twee opties bij een verhuizing. Of je stapt over naar een nieuw energiecontract, of je neemt je huidige contract mee naar je nieuwe huis.

Neem je je huidige contract mee naar de nieuwe woning? Geef dit dan uiterlijk twee weken voor de verhuizing door aan de leverancier. Die zorgt er vervolgens voor dat de levering ingaat op de door jou gekozen startdatum.

Wil je een nieuw energiecontract? Bij ons kun je al zes maanden voor de verhuisdatum een nieuw contract aanvragen. Geef hierbij de dag van de sleuteloverdracht aan als ingangsdatum van je nieuwe energiecontract. Het verschilt per leverancier hoeveel weken van tevoren dit kan.

Binnen twee weken na de aanvraag ontvang je van de leverancier een bevestiging. Hierin staat de definitieve ingangsdatum. Ligt die ná de verhuisdatum? Geen zorgen. In dat geval ontvang je normaal gesproken gewoon energie van de netbeheerder. Noteer wel de meterstanden op de dag van de sleuteloverdracht. Dan kun je die doorgeven als de leverancier erom vraagt.

Welk verbruik moet ik opgeven in de energievergelijker voor mijn nieuwe adres?

Je weet voor je nieuwe woning natuurlijk nog niet wat je verbruikt. Daarom kun je bij ons een schatting van je verbruik maken. Je vult onder andere in uit hoeveel personen je huishouden bestaat en of je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt. Wij berekenen vervolgens het gemiddelde energieverbruik.

In ons overzicht zie je vervolgens de energiedeals die het best passen bij de gemaakte schatting. De kans bestaat dat dit uiteindelijk niet overeenkomt met jouw daadwerkelijke verbruik op het adres. Je nieuwe energieleverancier berekent uiteindelijk je daadwerkelijke maandelijkse voorschotbedrag.

Moet ik mijn energiecontract opzeggen als ik ga verhuizen?

Je moet zelf je energiecontract opzeggen bij je energieleverancier als je gaat verhuizen en je je huidige contract niet mee wilt nemen naar het nieuwe adres. Houd er rekening mee dat de leverancier een maximale opzegtermijn van dertig dagen mag hanteren. En vergeet ook niet je laatste meterstanden door te geven. Die heeft de leverancier nodig om je eindafrekening op te maken.

Kan ik mijn energiecontract meenemen als ik ga verhuizen?

Je kunt je energiecontract overzetten naar je nieuwe woning. Geef dit minimaal twee weken voordat je verhuist door aan je energieleverancier. Noteer ook de meterstanden van beide woningen; die van je oude adres op de dag van de sleuteloverdracht en die van het nieuwe adres de dag dat je de sleutel woning krijgt. Tegenwoordig mag je voor een korte periode twee adressen op één energiecontract hebben. In de meeste gevallen kan dit voor maximaal negentig dagen.

Moet ik een opzegvergoeding betalen als ik tijdens de looptijd van mijn contract verhuis?

Energieleveranciers zien een verhuizing niet als een geldige reden om kosteloos je contract voortijdig op te zeggen. Neem jij je huidige contract niet mee naar je nieuwe woning en zeg je hem dus voortijdig op? Dan mogen energielevernaciers een opzegvergoeding in rekening brengen. De hoogte van devergoeding hangt af van de looptijd van je contract en van de producten (stroom en/of gas) die je afneemt.

Energiemeter

Wat is het verschil tussen een enkele en een dubbele meter?

Tot voor kort kon je met een dubbele meter gebruikmaken van het piek- en daltarief (ook wel dag- en nachttarief genoemd). Dat hield in dat je ’s nachts voor elektriciteit iets minder betaalt dan het standaardtarief en overdag iets meer. Per 1 juli 2021 werd het tf-signaal uitgezet. Dit signaal zorgde voor de switch tussen het piek- en daltarief. Daardoor betaal je nu met een dubbele meter hetzelfde standaard tarief als bij een enkele meter. De enkele en dubbele meter verschillen dus niet meer van elkaar.

Wil je toch gebruikmaken van het dubbeltarief? Dan heb je een slimme meter nodig. Netbeheerders installeren bij steeds meer huishoudens een slimme meter. Als jij hem nog niet hebt, ben je waarschijnlijk binnenkort aan de beurt.

Waarom is het dubbeltarief alleen mogelijk met een slimme meter?

Het TF-signaal maakte het mogelijk om op je oude, analoge meter te switchen tussen het dag- en nachttarief. Per 1 juli 2021 stopte dit signaal en ging iedereen automatisch over op een standaardtarief. Een slimme meter is niet afhankelijk van het tf-signaal, waardoor je hiermee nog wel gebruik kunt maken van een dag- en nachttarief.

Wat is een slimme meter?

De slimme meter is een digitale meter die je stroom- en gasverbruik bijhoudt en doorgeeft aan de netbeheerder. De netbeheerder geeft het verbruik vervolgens door aan de energieleverancier, die deze gegevens elke twee maanden via een kosten-verbruiksoverzicht naar jou communiceert. Ook krijg je via de slimme meter meer inzicht in je energieverbruik. Dit doe je via een energieverbruiksmanager, zoals een speciale app waarmee je het energieverbruik per dag kunt zien.

Groene stroom

Wat is groene stroom?

Groene stroom wordt opgewekt via natuurlijke energiebronnen. Dus denk aan de zon, wind en waterkracht.

Wat is groen gas?

Groen gas is gas gemaakt uit organisch materiaal (biomassa) en opgewerkt tot dezelfde kwaliteit als aardgas. Zo kan het aangeboden worden op het net. Groen gas maken is erg duur en daardoor weinig beschikbaar. Wel kun je steeds vaker mixproducten krijgen. Deze bestaan uit een bepaalde percentage groen gas, aangevuld met grijs gas. Ook bieden veel energieleveranciers CO2-gecompenseerd aardgas aan. Hierbij compenseren ze je gasverbruik door te investeren in duurzame projecten.

Welke energieleveranciers leveren groene stroom?

De meeste energieleveranciers bieden inmiddels groene stroom aan. In onze vergelijker zie je per energiecontract van de leverancier wat voor stroom je krijgt en waar dit vandaan komt. Deze informatie vind je bij de energiedeal onder 'Productdetails'. Je kunt ook bijvoorbeeld het overzicht filteren op 'groene stroom', zodat je zeker weet dat je alleen energiedeals met groene stroom vergelijkt.

Moet ik voor groene stroom meer betalen?

Nee, je betaalt voor groene stroom niet meer dan voor ‘gewone’ grijze stroom. Vaak is groene stroom zelfs goedkoper.

Zonnepanelen en elektriciteit terugleveren

Wat houdt elektriciteit terugleveren in?

Met zonnepanelen wek je natuurlijk elektriciteit op. In de eerste plaats gebruik je deze vervolgens zelf. Maar je hebt niet altijd alle zonne-energie nodig die je zelf opwekt. Deze energie lever je dan terug aan het elektriciteitsnet. Je levert dus zelf een bijdrage aan de elektriciteit, die de leverancier aan anderen levert.

Wil je elektriciteit gaan terugleveren? Dan moet je je zonnepanelen aanmelden bij de netbeheerder. Die registreert namelijk alle aansluitingen, ook die voor het terugleveren van stroom.

Wat levert elektriciteit terugleveren mij op?

Met zelf elektriciteit opwekken, bespaar je sowieso op je elektriciteitskosten. Je hoeft die stroom tenslotte niet meer af te nemen van je energieleverancier.

Wek je meer elektriciteit op dan je gebruikt? Dan lever je deze terug aan het elektriciteitsnetwerk. De leverancier geeft je hiervoor een vergoeding. De hoogte hiervan verschilt per leverancier, maar is vaak exact het kale tarief. Soms ligt het iets hoger. In de meeste gevallen verrekent de leverancier deze vergoeding met je energiekosten. Dit zie je terug op je jaarafrekening.

Waar meld ik me aan als ik elektriciteit wil terugleveren?

Je meldt jezelf aan op www.energieleveren.nl als je energie wilt terugleveren. De netbeheerder heeft deze registratie nodig, om je aansluiting op het elektriciteitsnetwerk te wijzigen omdat je anders niet kunt terugleveren.

Is mijn energiemeter geschikt voor het terugleveren van elektriciteit?

Niet elke energiemeter is helemaal geschikt voor elektriciteit terugleveren. En zonder de juiste meter ontvang je geen terugleververgoeding. Wil je erachter komen of je meter geschikt is? Neem dan contact op met je netbeheerder.

Transparantie en betrouwbaarheid

Wat is het verdienmodel van Pricewise?

We hebben met veel energieleveranciers een commerciële samenwerking. We ontvangen een vaste vergoeding als je via ons een energiecontract afsluit. Deze vergoeding is voor alle leveranciers hetzelfde. Je zult nooit een energieleverancier op een hoge positie zien omdat wij daar meer mee verdienen.

Zijn de vergelijkingen van Pricewise betrouwbaar?

We ontvangen een vaste vergoeding als je via ons een energiecontract afsluit. Deze vergoeding is voor alle leveranciers hetzelfde. Je zult nooit een energieleverancier op een hoge positie zien omdat wij daar meer mee verdienen.

Wij sorteren standaard de beste deals die je via ons kunt aanvragen op basis van de laagste jaarkosten. Die doen we aan de hand van je ingevoerde verbruiksgegevens. Wil je een andere indeling van het overzicht? Gebruik dan de verschillende filters. Jij weet tenslotte het beste wat je wel wilt voor een energiecontract en wat niet. Ondertussen zorgen we ervoor dat alle product-data actueel en volledig is. Zo weet jij zeker dat de deals die je ziet ook echt beschikbaar zijn.

Problemen en klachten

Wat als ik geen bevestiging ontvang van mijn nieuwe leverancier?

Binnen uiterlijk 14 dagen ontvang je een bevestiging van je energieleverancier. Meestal krijg je deze via de e-mail, maar sommige energieleveranciers sturen de bevestiging nog via de post.

Heb je na deze periode nog niets ontvangen? Neem dan contact op met de energieleverancier. Mogelijk is de bevestiging in je postvak voor ongewenste e-mail terechtgekomen. Laat het aan ons weten als de energieleverancier geen aanvraag van je heeft ontvangen. Dan zoeken wij samen met de leverancier uit wat er is gebeurd.

Ik heb een klacht over mijn energieleverancier. Waar kan ik terecht?

Een klacht over je energieleverancier dien je in bij de leverancier zelf. Hoe je dit aanpakt, vind je in de algemene voorwaarden van de leverancier.

In de klacht vermeld je waar je klacht over gaat, welke oplossing je wilt en wanneer je een reactie verwacht van de leverancier. Hoe vollediger de informatie, hoe beter de klacht afgehandeld kan worden. Vermeld dus ook als het kan je contactgegevens, klantnummer en de eventuele facturen en/of kosten. Zodra je de klacht hebt ingediend, ontvang je een bevestiging van de leverancier. Het verwerken van je klacht kan even duren.

Waar kan ik terecht als mijn leverancier klachten niet goed afhandelt?

Als je niet tevreden bent over de afhandeling van je klacht door je energieleverancier, kun je naar naar de Geschillencommissie stappen. Op de website van de Geschillencommissie lees je hoe je dit aanpakt.

Krijg ik nog energie als mijn energieleverancier failliet gaat?

Je gaat automatisch over naar een plaatsvervangende energieleverancier als je huidige leverancier failliet gaat. Dit is wettelijk bepaald. Je komt dus nooit zonder stroom of gas te zitten. Vervolgens bepaal je zelf of je bij de vervangende leverancier blijft of dat je overstapt naar een andere partij.

Kunnen wij iets voor je betekenen?

Staat je vraag hier niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice. We helpen je graag verder.

PricewiseBe wise. Check your price.