Smartphonefabrikanten brengen elk jaar nieuwe modellen uit. Ze zijn sneller, mooier en hebben meer functies dan het vorige model. Maar meteen die nieuwe smartphone kopen? Nee, Gen Z doet het pas als de batterij slecht wordt of het toestel traag is. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna de helft van Gen Z hun telefoon langer dan 2,5 jaar gebruikt. Slechts 1 op de 4 kiest automatisch elke twee jaar voor een nieuw toestel.
Batterijproblemen: de grootste boosdoener
Wat dan wél de reden is om over te stappen? De batterij. Die zorgt voor de meeste frustraties. Meer dan 70% van Gen Z noemt een slecht werkende batterij als reden om een nieuwe telefoon te kopen. Niet verrassend, want na twee jaar vertoont de batterij vaak kuren. Een trage smartphone en een kapot toestel volgen als tweede en derde reden.
Wat opvalt: als de telefoon traag wordt, wachten veel jongeren nog even. Meer dan de helft van de Gen Z’ers met een langzaam toestel houdt het toch nog 2,5 jaar vol en schaft dan een nieuw toestel aan. Dat is best indrukwekkend in een wereld waarin alles steeds sneller moet.
Nieuw design of meer functies? Geen prioriteit
En hoe zit het met al die nieuwe modellen en fancy designs? Die blijken minder belangrijk voor Gen Z. Slechts 18% noemt een nieuw uiterlijk als reden om te upgraden. Ook een betere camera of extra functies spelen een verrassende kleine rol. Slechts 22% verlangt naar een betere camera en voor maar 12% zijn extra functies doorslaggevend.
Bewuste keuzes
Gen Z kiest bewust: niet uit luxe, maar uit noodzaak. Ze laten zich minder leiden door marketing en meer door praktische overwegingen. Als de telefoon nog werkt, dan blijft Gen Z hem gewoon gebruiken. Pas als de batterij het begeeft of als het toestel echt minder goed werkt, kiest Gen Z voor een nieuwe.






Geef een reactie