Je zit net lekker op de bank als je een e-mail krijgt van je bank. In de mail staat dat er verdachte transacties zijn en dat je nú moet inloggen. Het klinkt serieus… maar iets klopt er niet.
Grote kans dat je weleens te maken hebt gehad met spoofing. In deze blog lees je wat spoofing precies is, hoe het werkt, welke vormen er zijn en vooral: hoe je het herkent én voorkomt.
Wat is spoofing?
Spoofing betekent dat criminelen zich voordoen als iemand anders om je vertrouwen te winnen. Ze vervalsen of ‘spoofen’ een telefoonnummer, e-mailadres of website. Daardoor lijkt het alsof je bijvoorbeeld je bank aan de lijn hebt, een echte mail van de Belastingdienst ontvangt, of inlogt op de officiële website van je verzekeraar. In werkelijkheid praat je met een oplichter of zit je op een nepwebsite. Door deze truc vertrouw je de afzender sneller en geef je misschien onbewust je inlogcodes, pincode of zelfs geld aan de verkeerde persoon.
Verschillende vormen van spoofing
1. E-mailspoofing
Bij spoofing via mail ontvang je een bericht dat sprekend lijkt op een echte e-mail van bijvoorbeeld je bank, de Belastingdienst of je energieleverancier. De opmaak, het logo en soms zelfs de afzender lijken in orde. Maar in de spoofing mail staat vaak een link die je naar een nepwebsite leidt, waar je wordt gevraagd om in te loggen of persoonlijke gegevens in te vullen. Soms zit er ook een bestand bijgevoegd met malware: schadelijke software die ongemerkt op je computer of telefoon wordt geïnstalleerd. Daarmee kunnen criminelen bijvoorbeeld je wachtwoorden stelen, je computer overnemen of zelfs geld van je rekening halen.
2. Spoofing telefoon
Bij spoofing via de telefoon verschijnt een vals nummer op je scherm. De beller zegt bijvoorbeeld dat er fraude is met je rekening en dat je geld moet overmaken ‘naar een veilige rekening’.
Of je krijgt een telefoontje en hoort een automatisch bandje in een vreemde taal. Daarna volgt een keuzemenu waarin je wordt gevraagd een nummer in te toetsen. Uiteindelijk krijg je iemand aan de lijn die om persoonlijke gegevens vraagt of je probeert over te halen om software te installeren.
Het kan ook gebeuren dat je een gemist gesprek ziet van een buitenlands nummer dat je niet kent. Uit nieuwsgierigheid bel je terug, maar je wordt verbonden met een duur betaalnummer waardoor de kosten snel oplopen.
3. Websitespoofing
Bij websitespoofing maken oplichters een nepwebsite die sprekend lijkt op een echte, betrouwbare site zoals die van je bank, verzekeraar of een webwinkel. Het logo, de kleuren, lettertypes en zelfs de indeling zijn vaak exact nagemaakt, zodat jij geen argwaan krijgt. Het verschil zit meestal in de URL (het webadres). Daar kunnen subtiele aanpassingen in zitten, zoals het vervangen van de letter “o” door het cijfer nul of het toevoegen van extra woorden.
Je logt in, vult je gegevens in of doet een betaling en dat is precies wat de oplichter wil. Vanaf dat moment hebben ze toegang tot je echte account of je bankrekening. Vaak kom je op zo’n nepwebsite via een link in een e-mail of sms.

Spoofing voorkomen: 6 tips
- Geef nooit bank- of inloggegevens via telefoon, e-mail of website. Geen enkele bank of instantie vraagt hierom. Meld het bij de betreffende organisatie.
- Controleer altijd het webadres of telefoonnummer. Begint het adres met https://? Klopt het domein precies? Staan er geen spelfouten in de URL? Typ bij twijfel zelf het webadres in of zoek het officiële telefoonnummer op.
- Check de afzender en aanhef in e-mails. Wijkt het adres één letter of cijfer af, of staat er ‘Beste klant’ in plaats van je naam? Dan kan het nep zijn.
- Let op de toon en opmaak van e-mails en websites. Spelfouten of verkeerde logo’s zijn vaak signalen van spoofing.
- Druk zetten, bijvoorbeeld met zinnen als ‘doe het nu, anders..’ is ook een signaal van spoofing.
- Verbreek verdachte telefoongesprekken direct. Hang op, blokkeer het nummer en bel zelf het officiële nummer. Meld het bij je provider én de Fraudehelpdesk.
Mijn telefoonnummer wordt gebruikt voor spoofing: wat nu?
Als criminelen jouw nummer misbruiken, lijkt het voor anderen alsof jij hen belt. Gevolg: je kunt ineens tientallen boze of verwarde mensen aan de lijn krijgen die denken dat jij hen hebt lastiggevallen.
Neem direct contact op met je provider voor advies. Zij kunnen soms tijdelijke maatregelen nemen of onderzoeken waar het misbruik vandaan komt. Je kunt ook een ander nummer nemen. Dit is geen garantie dat het stopt, want spoofers kunnen ook nieuwe nummers misbruiken. Laat vrienden, familie en zakelijke relaties weten dat jouw nummer wordt misbruikt, zodat zij verdachte oproepen kunnen negeren.
Blijf spoofing een stap voor
Spoofing voorkomen begint met alertheid. Vertrouw je een bericht, telefoontje of website niet? Klik niet, hang op en neem zelf contact op met de organisatie via het officiële nummer of webadres. Zo geef je criminelen geen kans om met jouw geld of gegevens aan de haal te gaan.
En onthoud: hoe echt het ook lijkt, betrouwbare bedrijven en instanties zullen je nooit onder druk zetten om direct actie te ondernemen. Krijg je dat gevoel wél? Dan is dat het moment om extra op je hoede te zijn.
Laat een reactie achter