de zomer zitten sportfans weer aan de buis gekluisterd als de nieuwe competities beginnen. Daarom heeft Pricewise de sportzenderpakketten die internetproviders bij hun TV-abonnement aanbieden weer eens onder de loep genomen. De prijsvergelijker kwam tot de conclusie dat de sportzenderpakketten van ESPN, Ziggo en Viaplay gemiddeld tussen de 12 en 37 procent in prijs gestegen zijn de afgelopen twee jaar. Dit is gemeten over de providers die de pakketten aanbieden, inclusief promoties.
Bram Cornelisse, Expert Telecom Pricewise: “Wie graag voetbal kijkt aankomend seizoen moet steeds dieper in de buidel tasten. In vergelijking met streamingsdiensten valt het misschien mee, maar met praktisch gelijke inhoud zijn de pakketten toch behoorlijk in prijs gestegen, zelfs als je de promoties in ogenschouw neemt.”
Prijzen flink gestegen
Inmiddels kost een ESPN Compleet abonnement gemiddeld 151 euro per jaar. Dat is 12 procent meer dan twee jaar geleden.
Een abonnement bij Ziggo Sport Totaal kostte in 2023 gemiddeld nog 156 euro per jaar. Inmiddels kost dit abonnement gemiddeld 175 euro per jaar. Dat is een stijging van 13 procent. Als je minder wilt bijbetalen, kun je (als klant) bij Ziggo zelf terecht, daar is Ziggo Sport als sportzender op kanaal 14 (met een veel minder breed scala) gratis.
In het tweede deel van 2024 nam Ziggo Sport de uitzendrechten voor de Champions League over. Mensen die voorheen via RTL keken, konden daardoor terecht bij Ziggo Sport. ESPN en Viaplay bieden geen Champions League aan.
Viaplay biedt de Duitse Bundesliga en Engelse Premier League als enige aan, naast onder andere F1 en darts. Bij ESPN zitten juist weer alleen de Nederlandse (voetbal) competities.
Bovenstaande sportzenderpakketten zijn meestal ook per dag of uitzending verkrijgbaar. De kosten voor een dagpas of uitzending lopen al gauw op tot 7,95 euro.
Productinhoudelijk zijn de pakketten niet slechter geworden, maar ook niet significant verbeterd.
Tabel prijzen tv-sportzenderpakketten bij providers inclusief promoties
Abonnement per jaar gemiddeld | 2023 | 2025 | Verschil |
ESPN Compleet | €139 | €151 | +12% |
Ziggo Sport Totaal | €156 | €175 | +13% |
Viaplay | €173 | €237 | +37% |
Minder tv-aansluitingen
ACM rapporteert in haar telecommonitor (kwartaal 1 over 2025) een totaal van 6,83 miljoen tv-aansluitingen in Nederland. Dit zijn mensen die via hun provider tv kijken met een abonnement. Netflix of soortelijke losse streamingpakketten vallen daar niet onder. In 2023 noteerde de ACM nog 7,21 miljoen tv-aansluitingen over hetzelfde kwartaal. Dat is een daling van bijna 400.000 TV-aansluitingen (5 procent). Ondanks een forse toename van tv-kijkers via glasvezel, is de totale daling fors en vooral terug te zien bij de Kabel (Ziggo) en DSL (overige) netwerken.
Wat verder opvalt is dat er een groot overschot is van vertrekkende gewone tv-abonnees. Dit aantal is bijna verdubbeld: van een vertrekoverschot van 56.000 in 2023 (kwartaal 1) naar 88.000 in 2025 (kwartaal 1).
Kijkend naar de inflatie, staat de CBS CPI index in juni 2023 op 125,83 en juni 2025 op 133,93. Ofwel een indexstijging van 8,1. De prijsstijging van de sportzenderpakketten ligt daar fors boven.
Laat een reactie achter