Veel elektrische rijders kiezen voor een laadpaal thuis. Inmiddels al ruim 100.000. Dat is niet voor niets: het is comfortabel én vaak voordeliger vergeleken met openbaar laden. Maar je betaalt voor een laadpaal thuis natuurlijk ook aanschaf- en installatiekosten. Daardoor vragen veel mensen zich af: ‘Is een laadpaal thuis rendabel?’ We vertellen je er alles over.
Investering in een laadpaal | Nadelen van een laadpaal aan huis |
Terugverdientijd | Is thuis laden rendabel voor jou? |
Wat heb je nodig voor een laadpaal thuis? |
Investering in een laadpaal
Een laadpaal inclusief installatie kost gemiddeld tussen de € 1.500 en € 2.500, afhankelijk van het type, eventuele aanpassingen in de meterkast en de lengte van de kabel. Ook is een slimme laadpaal bijvoorbeeld duurder. Een slimme laadpaal weet precies wanneer er zonne-energie beschikbaar is en laadt alleen als het voordelig is. Voor een slimme laadpaal betaal je € 2.500 tot € 4.000, inclusief de installatie.
Terugverdientijd
De terugverdientijd hangt af van hoeveel je rijdt en je energiekosten. Een voorbeeld: In 2023 reed de gemiddelde Nederlander 12.400 kilometer in het jaar (bron: CBS). Het stroomverbruik kwam dan neer op ongeveer 2.480 kWh per jaar. Bespaar je met thuis laden aan je eigen laadpaal € 0,30 per kWh ten opzichte van openbaar laden? Dan bespaar je € 744 op jaarbasis. Daarmee verdien je een laadpaal, afhankelijk van het type en de kosten al binnen enkele jaren terug.
In onderstaande infographic staat de rekensom en een rekenvoorbeeld.

Wat heb je nodig voor een laadpaal thuis?
Een laadpaal thuis is een investering, maar wel één die je veel vrijheid en besparing kan opleveren. Maar in veel gevallen is een thuislaadpunt of –plek niet mogelijk. We vertellen je wat je nodig hebt.
Je hebt een eigen parkeerplek of oprit nodig om een laadpaal te kunnen installeren. Zonder eigen grond is dit meestal niet toegestaan, omdat je dan geen kabels over openbaar terrein mag leggen. Daarnaast moet je meterkast voldoende capaciteit hebben. Voor sneller laden (bijvoorbeeld met 11 kW) is een 3-fasenaansluiting vereist. Dit type aansluiting kan meer stroom tegelijk leveren dan de standaard 1-faseaansluiting en maakt het mogelijk om je auto tot wel 50 tot 60 kilometer actieradius per uur op te laden. Heb je nog geen 3-fasenaansluiting in huis? Dan kun je die laten aanleggen door je netbeheerder. Dit brengt extra kosten met zich mee en het kan enkele weken duren voordat de aansluiting is gerealiseerd.
De installatie moet gebeuren door een erkende specialist. Dit gebeurt inclusief aardlekbeveiliging en load balancing om overbelasting te voorkomen. Aardlekbeveiliging zorgt ervoor dat de stroom wordt uitgeschakeld bij een lekstroom, terwijl load balancing het stroomverbruik verdeelt om overbelasting van je elektriciteitsnet te voorkomen.
Wil je slim laden? Dan kun je kiezen voor een slimme laadpaal. Die kan automatisch laden tijdens daluren of bij energieoverschot van zonnepanelen. Zo laad je niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer.
Nadelen van een laadpaal aan huis
Hoewel thuisladen vaak de voordeligste manier is om je elektrische auto op te laden, zijn er ook nadelen waar je rekening mee moet houden. De belangrijkste zijn: of je plek hebt en de eenmalige investering. Die investering verdien je in veel gevallen terug, maar alleen als je regelmatig thuis laadt. Een eigen laadpaal is niet voor iedereen even rendabel. Rijd je weinig kilometers of laad je je auto vooral op het werk of bij openbare laadpunten? Dan is het de vraag of je de investering wel terugverdient. In dat geval ben je mogelijk beter af met enkel openbaar laden, vooral als je toegang hebt tot voordelige laadpalen in de buurt.
Daarnaast is het lang niet voor iedereen mogelijk om een laadpaal te laten installeren. Woon je in een appartement of heb je geen eigen oprit of parkeerplaats? Dan kun je meestal geen laadpaal laten plaatsen op privéterrein. Laden aan huis is dan simpelweg geen optie, tenzij je samen met de VvE (vereniging van eigenaren) een gezamenlijke oplossing vindt, wat in de praktijk vaak complex is.
Een ander punt is dat oudere woningen soms een netverzwaring nodig hebben. Voor laden op 11 kW heb je een 3-fasenaansluiting nodig, terwijl veel oudere huizen zijn aangesloten op 1-fase. Het upgraden van je aansluiting moet via je netbeheerder geregeld worden en brengt extra kosten en wachttijd met zich mee.
Is thuis laden rendabel voor jou?
Een laadpaal aan huis heeft dus veel voordelen, maar het is belangrijk om vooraf goed te kijken of het past bij jouw woonsituatie, rijgedrag en budget.
Wil je een laadpaal thuis, maar weet je nog niet of het rendabel is voor jou? Kijk dan eerst goed naar je situatie. En vergelijk ook je energietarieven. De stroom die je gebruikt voor je auto maakt een groot deel uit van je totale verbruik. Een laag stroomtarief loont dus.
Vergelijk energiecontracten en bespaar slim op je laadsessies
Laat een reactie achter