Heb je bij een andere provider een beter mobiel-abonnement gevonden of een goedkoper internetabonnement gespot? Dan hoef je alleen nog even je oude abonnement op te zeggen. Maar dat is vaak veel lastiger dan gedacht. Geen duidelijke knop op de website, lange wachttijden aan de telefoon of verwarrende instructies. Klinkt dat bekend? Je bent niet de enige. Veel consumenten lopen tegen opzegdrempels aan.
Wat zijn opzegdrempels? | Telecomabonnement opzeggen: onze tips |
Waarom zijn die drempels een probleem? | Wat kun je doen als het niet lukt? |
Wanneer mag je opzeggen? |
Wat zijn opzegdrempels?
Opzegdrempels zijn allerlei hindernissen die het moeilijk maken om je telecomabonnement (internet, tv en/of bellen) op te zeggen. Er is bijvoorbeeld geen opzegknop te vinden op de website, je kunt alleen telefonisch opzeggen, er zijn lange wachttijden of je wordt van het kastje naar de muur gestuurd.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dit niet oké en doet nu onderzoek naar deze opzegdrempels. Volgens de wet moet opzeggen net zo makkelijk zijn als afsluiten. Bovendien moet je altijd op dezelfde manier kunnen opzeggen als hoe je je abonnement hebt afgesloten. Dus heb je je abonnement online afgesloten? Dan moet je het ook online kunnen opzeggen, zonder gedoe.
Waarom zijn die drempels een probleem?
Als het lastig is om je telecomabonnement op te zeggen, kost het je niet alleen veel tijd, maar misschien ook geld. Stel: je hebt al een nieuw abonnement afgesloten, maar het lukt je niet om het oude op tijd op te zeggen, dan betaal je dus dubbele kosten. En dat terwijl overstappen juist bedoeld is om te besparen.

Wanneer mag je opzeggen?
Je mag je telecomabonnement altijd opzeggen zodra de vaste looptijd van het contract voorbij is. Meestal is die looptijd 1 of 2 jaar. Daarna heb je een opzegtermijn van maximaal 1 maand en die gaat meteen in op de dag dat je opzegt. Zeg je eerder op, dus tijdens de looptijd van je contract, dan kan de provider kosten rekenen. Bijvoorbeeld voor de resterende maanden van je contract of voor een telefoon die je bij het abonnement hebt gekregen. Dit wordt ook wel eens een ‘opzegvergoeding’ of ‘opzegboete’ genoemd.
Zeg je niet op na de afgesproken periode? Dan verlengt je provider je abonnement meestal automatisch. Je contract loopt dan gewoon door, maar zonder vaste einddatum. Vanaf dat moment kun je op elk moment opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. Dat betekent dat je abonnement nog maar één maand doorloopt vanaf het moment dat jij het opzegt.
Ga je verhuizen en kun je de diensten (zoals je telecomabonnement) niet meenemen naar je nieuwe adres? Dan hebben sommige providers een verhuisregeling waarmee je kosteloos kunt opzeggen. Check hiervoor altijd de voorwaarden van je contract, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Telecomabonnement opzeggen: onze tips
Wil je je abonnement opzeggen? Denk dan aan het volgende:
- Check hoe je je abonnement hebt afgesloten. Heb je dit online gedaan? Dan moet je ook online kunnen opzeggen. Bij een telefonische afsluiting moet je ook telefonisch kunnen opzeggen. Het mag natuurlijk ook op een andere manier dan hoe je het hebt afgesloten.
- Vraag altijd om een bevestiging. Laat de opzegging schriftelijk bevestigen, bijvoorbeeld per e-mail of per post. Zo heb je bewijs van je opzegging en weet je zeker dat alles goed is verwerkt.
- Ga altijd naar de website van je provider. Zo voorkom je dat je op websites terechtkomt van tussenpersonen die geld vragen voor het schrijven van een opzegbrief.
- Gebruik een overstapservice. Veel nieuwe aanbieders bieden een gratis overstapservice. Zij zeggen je oude abonnement voor je op. Wel zo handig – en je voorkomt dat je tijdelijk zonder internet, tv of telefoon zit.
- Zeg pas op als je een nieuwe aanbieder hebt gekozen. Vergelijk eerst verschillende abonnementen. Dan weet je zeker dat je het abonnement kiest dat het beste bij je past én dat je niet te veel betaalt. Daarna kun je met een gerust hart opzeggen.
Wat kun je doen als het niet lukt?
Lukt het écht niet om op te zeggen of werkt je provider niet mee? Dan kun je een klacht indienen. Eerst bij je provider zelf. Kom je er niet uit? Meld je klacht dan bij de ACM ConsuWijzer.
Laat een reactie achter