• Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Pricewise.nl Blog

Header Right

Ga naar pricewise.nl

  • Overzicht
  • Energie
  • Auto
  • Zorg
  • Internet
  • Wonen
  • Pers
social-media-corona

Persoonlijk contact digitaal vervangen tijdens coronamaatregelen: hoe doen we dat en werkt het?

2 november 2020, door Marlijn Pruim

Tijdens de coronapandemie leveren we in op persoonlijk samenzijn en zijn we meer aangewezen op digitaal contact. Denk aan sociale media en messaging-apps. Het gebruik hiervan neemt toe nu we elkaar minder kunnen ontmoeten. Hoe gebruikt Nederland sociale media en messaging-apps nu fysiek afspreken in mindere mate tot niet mogelijk is? Hoe belangrijk is persoonlijk contact en is digitaal contact een goed alternatief?

Toename gebruik sociale media en contact-apps in 2020

Voordat de coronamaatregelen in maart voor het eerst ingingen waren appen en chatten al de meestgebruikte contactvorm voor het dagelijks onderhouden van contact met familie en vrienden. Dat blijkt uit het Onderzoek sociale samenhang en welzijn van het CBS. De coronapandemie heeft gezorgd voor een wereldwijde stijging in socialmediagebruik en ander digitaal contact in 2020. In China nam het smartphonegebruik met 20% toe tijdens de grote lockdown. Amerika ziet ook een stijging in gebruik en voorspelt een toename van zeven minuten per dag op sociale media, zoals Facebook en Instagram, en vier minuten op contact-apps, zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Ook in Nederland is een dergelijke stijging te zien. Tijdens de intelligente lockdown nam het Instagramgebruik gemiddeld met 11% en het Facebookgebruik met 22% toe, volgens het onderzoek Mediabrands Marketing Sciences in mei.

Videobellen heeft volgens datzelfde onderzoek ook flink aan populariteit gewonnen; FaceTime, Skype, Teams en Zoom zagen in de eerste maand van de maatregelen allemaal een stijging van 11 tot 15% in gebruik. Naast alle sociale aspecten neemt ook het gebruik van nieuwssites en -apps (37%), dagbladen (20%), Netflix (29%) en YouTube (24%) toe. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar spelen veel vaker spellen op hun smartphone (40%) en livestreaming neemt toe. Al dit extra gebruik zorgt voor een stijging in dataverbruik van wifi en het mobiel-abonnement. Een toename die ook bleek uit ons eerdere onderzoek.


Sim only-abonnement vergelijken en aanpassen naar jouw dataverbruik?


Persoonlijk contact maakt het meest gelukkig

In tijden waarin we elkaar niet tot in mindere mate kunnen ontmoeten, zijn alle digitale media, smartphones en het internet meer dan ooit een uitkomst. Ondanks al die mogelijkheden, vervalt de contactvorm die het meest zorgt voor tevredenheid: persoonlijk contact. Oftewel, samen in een ruimte zijn. Ook dit blijkt uit het sociaalcontact-onderzoek van het CBS, gedaan over 2019. 95% van de mensen die hun familieleden dagelijks ontmoetten, was tevreden over dit contact. Van de familieleden die elkaar bijna nooit zagen, maar wel op een andere manier contact hadden, was 80% tevreden. Ook vriendencontact werd vooral gewaardeerd bij dagelijks persoonlijk contact; 87% van de vrienden die elkaar elke dag zagen was tevreden. Van de vrienden die bijna nooit afspraken maar wel op een andere manier contact hadden, was 70% tevreden.

Dagelijks contact vond vooral plaats door appen en chatten; 33,5% deed dit met vrienden en 31,6% met familie. Bellen stond op nummer twee; 11,1% belde vrienden en 16% familie dagelijks. Op de derde plek stond de hoeveelheid persoonlijk contact; 10,7% zag vrienden dagelijks, 7,5% de familie. Al met al waren Nederlanders in 2019 gemiddeld erg tevreden over het sociale contacten; 91,6% over het familiecontact, 96,3% over het contact met vrienden. Al gaf een deel aan wel vaker contact te willen. Cijfers over de tevredenheid over het sociale leven in 2020 zijn er nog niet.

Sociale media en messaging-apps als surrogaatcontact

De toename in het socialmediagebruik en ander digitaal contact zal de tevredenheid over het sociale leven veranderen. Waar sociale media in normale tijden een negatieve impact kunnen hebben op de frequentie waarin we werkelijk contact hebben, zijn deze media in tijden waarin we elkaar minder kunnen zien een alternatief om contact te hebben en onderhouden. Maar digitaal contact wint het wat betreft tevredenheid over het sociale leven niet van de daadwerkelijke ontmoeting en echt samenzijn. Sociale media en contact via messaging-apps is daarom meer een surrogaatcontact; het is een prima vervanger in geval van schaarste, maar nooit net zo goed als dat wat het vervangt.

Deel dit bericht met je vrienden:

TwitterFacebookWhatsAppLinkedIn
  • Bio
  • Latest Posts
Marlijn Pruim

Marlijn Pruim

On-page SEO Marketeer at Pricewise
Humor. Tikkeltje chaotisch. Basketbal. Als On-page SEO Marketeer houdt Marlijn niet alleen van teksten schrijven, ook het corrigeren ervan is een feest - of een slagveld.
Marlijn Pruim

Latest posts by Marlijn Pruim (see all)

  • 10 manieren om óók in de zomer meer energie te besparen - 24 mei 2022
  • 23 tips bij het kopen van een tweedehands auto - 29 april 2022
  • Een derde verzekert auto over en betaalt onnodig te veel - 30 maart 2022
  • Zo compenseert de Rijksoverheid de stijgende energiekosten - 17 maart 2022
  • Brandstofverbruik verlagen? Check deze 10 tips - 15 maart 2022

Categorie: Internet en tv

Reader Interactions

Deze artikelen kunnen we je aanraden:

Vier op de tien Nederlanders scrolt vaak op mobiele telefoon tijdens het tv-kijken
hele-dag-series-thuiswerkenHele dag series kijken tijdens werk? 15% doet dat weleens
meest-gezocht-op-google-2021-internetsensatiesInternetsensaties 2021: hiernaar googelden we in Nederland massaal
toename-schermtijd-sinds-coronaThuiswerker grijpt vaker naar scherm voor afleiding
vaste-telefonie-nederlandersHelft Nederlanders vindt vaste telefonie voor uitstervend ras

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Vergelijk & bespaar met de beste deals

Slaap je al jaren bij dezelfde energieleverancier of verzekeraar? Dan betaal je waarschijnlijk honderden euro’s te veel. Word wakker!
Nu besparen

Meest recente berichten

  • 10 manieren om óók in de zomer meer energie te besparen
  • Langzaam meer keuze in energiecontracten: overstappen of niet?
  • 68% minder overstappers in 2022 door zeer beperkt aanbod energiecontracten

Krijg een seintje als de prijzen dalen

Inschrijven nieuwsbrief

Bespaar tot € 200 op je internet en tv

Dat scheelt dus behoorlijk! Zonde om te laten liggen.
Nu besparen

Footer

Over ons

  • Over Pricewise
  • Onze zekerheden
  • Werken bij Pricewise
  • Vacatures
  • Pers

Klantenservice

  • Contact
  • Hoe werkt overstappen?
  • Verhuizen
  • Klanten over Pricewise

Vergelijken

  • Energie
  • Verzekeringen
  • Geld lenen
  • Internet, tv en bellen
  • Sim only
  • Private lease

© 2022 · Pricewise