De maand september stond opnieuw in het teken van prijsschommelingen op de olie- en brandstofmarkt. Zowel de prijzen voor benzine als voor diesel zijn in september gestegen ten opzichte van augustus. Geopolitieke spanningen en economische onzekerheden zorgden voor wisselende prijzen. Dit blijkt uit onze maandelijkse Barometer brandstof.
Benzine en diesel iets duurder
In september steeg de gemiddelde maandprijs van benzine (Euro 95) met 1,9% ten opzichte van augustus. Ook diesel werd duurder en steeg met gemiddeld 1,8%. De prijs van Brent olie (olie uit de Noordzee die een belangrijke maatstaf is voor de prijs van olie wereldwijd) ging, omgerekend naar euro’s, met gemiddeld 1,4% omhoog.
Wat is er veranderd in een jaar?
Vergeleken met september 2024 zijn de verschillen nog groter. Benzine is in een jaar tijd gemiddeld 3,2% duurder geworden, terwijl de prijs van diesel gemiddeld zelfs met 5,9% steeg. Opvallend is dat Brent olie gemiddeld (in euro’s) juist 2,1% goedkoper werd. Die daling is al een tijdje bezig en wordt versterkt door de zwakkere Amerikaanse dollar. Olie wordt in dollars verhandeld. Met een zwakkere dollar, betalen we minder voor de import van dezelfde hoeveelheid olie.
Wat betekent dit voor automobilisten?
Ook al daalt de olieprijs in dollars, Nederlandse automobilisten merken dit niet meteen. Dat komt doordat belastingen en accijnzen een groot deel van de prijs aan de pomp bepalen. Bovendien duurt het vaak even voordat oliemaatschappijen prijsdalingen hebben doorgevoerd. Automobilisten merken hier dus pas later iets van.
Wereldwijde druk op de markt
De wereldwijde markt voor olie en brandstof staat onder druk. Er is te veel olie, omdat landen zoals die in OPEC+ (de organisatie van olie-exporterende landen) meer zijn gaan produceren. Daardoor daalt de olieprijs. Tegelijkertijd remmen economische onzekerheden in China en de VS de vraag naar olie. Ook maken handelsproblemen tussen deze landen het nog lastiger.
Vooruitblik naar 2026
De olieprijs blijft voorlopig ongeveer gelijk, maar op de lange termijn is er kans op overaanbod. Er is dan meer aanbod dan vraag. Dat kan ervoor zorgen dat de prijs daalt. Toch is het lastig te zeggen wat dit betekent voor de prijs aan de pomp in Nederland, omdat belastingen en wereldwijde gebeurtenissen ook invloed hebben.






Geef een reactie