Ga je op vakantie naar het buitenland? Vanaf 27 juli 2020 versoepelt Nederland de reisadviezen voor EU-landen naar kleurcode geel of groen. Nederland staat zelf wel nog steeds op (donker)rood, waardoor je te maken kan krijgen met extra maatregelen, zoals een verplichte PCR-test of twee weken in quarantaine bij aankomst in je vakantieland. Maar hoe zit het dan met de vergoeding binnen je reisverzekering?
Lees meerVerzekeringen
Niet op vakantie door het coronavirus: vergoeding vliegmaatschappijen, reisorganisaties en verzekeraars
Wil je een vakantie boeken of heb je er een op de planning staan? We snappen dat je je nog steeds zorgen maakt over waar je straks aan toe bent. Welke invloed heeft het coronavirus op de reis die je eventueel hebt geboekt? Wat moet je doen als je toch niet wilt gaan? Wat als je vastzit op je reisbestemming? En hoe zit het met medische kosten in het buitenland? We zochten het voor je uit.
Zomervakantie 2021: zo staan de zaken ervoor en dit is de vakantiebehoefte van Nederland
De zomervakantie overslaan vanwege corona? De helft van de Nederlanders vindt de zomervakantie toch echt belangrijk. Afgelopen december gaf zo’n 47% van de Nederlanders aan nog te wachten met het boeken van een vakantie door de coronapandemie, blijkt uit onderzoek van Panel Inzicht. In een recenter onderzoek van Hart van Nederland geeft maar liefst 77% aan nog geen vakantie geboekt te hebben. Wel is er goede hoop dat we dit jaar in vakantiebehoeften kunnen voorzien.Lees meer
Internetfraude neemt toe tijdens corona: kun je je hiertegen verzekeren?
Fraudeurs lijken optimaal gebruik te maken van de stijging van winkelen via het internet in Nederland. Zo zag de politie in 2020 een verdubbeling van het aantal meldingen van internetfraude via webwinkels in vergelijking met eerdere jaren. De meeste winkels zijn nog steeds gesloten en dus kopen consumenten massaal producten online. Maar liefst 42% van de Nederlanders geeft aan meer online te shoppen tijdens corona. Dit blijkt uit cijfers van Ipsos. Ook veilingsites als Marktplaats hebben te maken met topdrukte. Het gevolg is een stijging van het aantal potentiële slachtoffers van internetfraudeurs.Lees meer
Aansprakelijkheid kinderen: vanaf welke leeftijd is mijn kind zelf aansprakelijk?
“Mijn kind heeft iets stuk gemaakt, maar is niet aansprakelijk tot zijn of haar achttiende verjaardag, toch?” Dit zou je denken, maar dit klopt niet. Kinderen zijn in veel gevallen voor hun achttiende al aansprakelijk. Wist je dit niet? Dan ben jij niet de enige: slechts 7% van de Nederlanders weet vanaf welke leeftijd kinderen juridisch aansprakelijk zijn.
Coronarellen en vandalisme: welke schade is verzekerd?
De materiële schade door de coronarellen van de afgelopen dagen loopt op tot in de honderduizenden euro’s per dag. Niet al die schade is verzekerd. Fietsen vliegen door de lucht, auto’s en scooters worden in de fik gestoken of omvergeduwd, ruiten worden ingegooid en winkels geplunderd. In hoeverre de slachtoffers van coronavandalisme kunnen rekenen op schadevergoedingen is afhankelijk van de verzekeringen die ze hebben afgesloten. Wij zetten op een rij welke verzekeringen mogelijk uitkomst bieden bij de verschillende vormen van materiële schade.Lees meer
Wanneer biedt een rechtsbijstandverzekering uitkomst bij een arbeidsconflict?
In de eerste drie kwartalen van 2020 maakte 10% meer mensen aanspraak op hun rechtsbijstandpolis dan in dezelfde periode in 2019, zo meldde verzekeraar Interpolis. Specifieke claims over arbeidsconflicten namen zelfs toe met 36%. Daarnaast is op Google een groeiende interesse te zien. Per maand werd er in 2020 gemiddeld tweeduizend keer meer op ‘rechtsbijstandverzekering’ gezocht dan in 2019; met pieken in februari en september van 19.000 zoekopdrachten. Mogelijk speelt de coronacrisis hierin een rol. De crisis zorgt voor veel onzekerheid op de arbeidsmarkt – met tal van (nieuwe) arbeidsconflicten tot gevolg. Wanneer kan een rechtsbijstandverzekering uitkomst bieden in het geval van een arbeidsconflict?
Kijk welke rechtsbijstandverzekering het beste bij je past
Corona-conflicten tussen werkgever en werknemer
Een arbeidsconflict. Het kan altijd een keer gebeuren in je loopbaan. Maar in deze tijd ontstaan er geschillen die een jaar geleden nog absurd zouden klinken. Zoals “Mijn baas wil dat ik naar kantoor kom, maar ik vrees voor mijn gezondheid” of “Ondanks mijn verkoudheid word ik verwacht mijn dienst te draaien.” Bij dit soort conflicten is het goed om in gesprek te gaan – en te blijven – en afspraken op papier en via mail vast te leggen. Op die manier is er dossiervorming, mocht het tot een rechtszaak komen. Jezelf vanwege een conflict ziekmelden is een slecht idee. Dit kan gezien worden als werkweigering. Met een rechtsbijstandverzekering kun je bij een arbeidsconflict onder andere mediation vergoed krijgen. Een externe en onafhankelijke mediator probeert dan tot een oplossing te komen voor jou én je werkgever. In tegenstelling tot een advocaat, die enkel het belang van zijn cliënt dient.
Andere werkzaamheden moeten uitvoeren
In deze tijd kan een werkgever van je verlangen om ander werk te doen dan waarvoor je bent aangenomen. Bijvoorbeeld doordat er door de coronacrisis werk is weggevallen. Zonder een eenzijdig wijzigingsbeding in het contract mag dit niet zomaar. Wil de werkgever jou toch ander werk laten doen, dan moet er aan onderstaande punten worden voldaan:
1. er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden die de wijziging noodzakelijk maken;
2. de wijziging moet redelijk zijn;
3. het moet voor de werknemer redelijk zijn om akkoord te gaan.
Over deze punten kunnen de meningen uiteraard flink uiteenlopen. Door gebruik te maken van rechtsbijstand kun je advies inwinnen van een juridisch expert over de precieze rechten en plichten. Hierdoor sta je sterker als je bezwaar maakt tegen het wijzigingsvoorstel.
Dreigend ontslag: wat nu?
Door een oplopend conflict op het werk kan een arbeidsrelatie ernstig verstoord raken. Een werkgever kan hierdoor overgaan tot het starten van een ontslagprocedure via het UWV of de kantonrechter. Naast reguliere bedrijfseconomische ontslagen zijn er tijdens deze coronacrisis ook al ontslagen gevallen vanwege de coronamaatregelen. Zo oordeelde een rechter in België dat iemand terecht was ontslagen vanwege het niet dragen van een mondkapje.
Om een gang naar de rechter te voorkomen, biedt een werkgever vaak een vaststellingsovereenkomst aan. Met een dergelijke overeenkomst ga je akkoord met ‘ontslag’, met behoud van WW en een eenmalige transitievergoeding als tegemoetkoming. De transitievergoeding wordt mede gebaseerd op het aantal gewerkte jaren. Het is belangrijk om een vaststellingsovereenkomst juridisch goed door te laten nemen. Als het niet duidelijk is dat het initiatief van de werkgever uitgaat, kan het UWV het namelijk zien als zelf ontslag nemen. Het recht op WW vervalt dan. Daarnaast is de hoogte van de transitievergoeding belangrijk om te laten controleren. Met een rechtsbijstandverzekering kan het juridische advies hiervoor worden vergoed.
Wachttijd en gesubsidieerde rechtsbijstand
Bij het afsluiten van een rechtsbijstandverzekering geldt er een wachttijd op juridische hulp van drie tot zes maanden per verzekerde rubriek. Verzekeraars hanteren deze wachttijd om te voorkomen dat er uitgekeerd moet worden bij een conflict dat al loopt. Hierdoor is in de voorwaarden ook opgenomen dat bij voorziene geschillen de dekking niet geldt. Wat de gedekte kosten bij een rechtsbijstandverzekering zijn, verschilt per verzekeraar. Voor juridische bijstand bij arbeidsconflicten is het meestal nodig om een aanvullende module af te nemen, zoals werk en inkomen of arbeid.
Soms is het mogelijk om (deels) gratis rechtsbijstand te krijgen zonder een rechtsbijstandverzekering. Deze gesubsidieerde rechtsbijstand wordt een toevoeging genoemd. De Raad voor Rechtsbijstand bepaalt of je in aanmerking komt voor gesubsidieerde mediation of rechtsbijstand aan de hand van het conflict en het inkomen dat je geniet. Daarnaast kun je vaak gratis informatie en advies verkrijgen bij het Juridisch Loket, Consuwijzer en Sociaal Raadslieden.
Rechtsbijstandverzekering vergelijken
Toename coronaverbouwingen: wat te doen bij overlast en schade door de buren?
Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal burenruzies flink toegenomen. Het aantal verbouwingen nam in 2020 met 40% toe ten opzichte van 2019, meldt De Hypotheekshop aan het Parool. Dit heeft geleid tot een toename in het aantal meldingen van geluidsoverlast door buren. Daarnaast kan schade aan naastgelegen woningen door de toename in het aantal verbouwingen ook vaker voorkomen. Dat meer mensen last hebben van overlast door verbouwingen komt doordat thuiswerken de norm is.Lees meer
Aantal brandmeldingen in 2020 met 25% gestegen door corona
Het aantal brandmeldingen in Nederland is dit jaar met 25% gestegen. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn er tijdens de coronacrisis meer meldingen van kleine branden geweest bij de brandweer. Waar er normaal gesproken rond de 440 meldingen per maand zijn, ligt dit aantal in 2020 op 550 meldingen per maand. Een flinke toename dus. Hoe kan dit? En wat als er brandschade is, wordt dit dan door de verzekering gedekt? Wij vertellen je hoe het zit.Lees meer
Je vaste lasten duurzaam maken? Dat kan!
Kiezen voor een duurzame verzekeraar, energiemaatschappij of provider die net iets duurder is dan de niet, of minder, duurzame concurrent? Bijna de helft van de Nederlanders wil daar niet extra voor betalen. 75% van deze Nederlanders vindt dat de vaste lasten dan te hoog worden, dat blijkt uit onze Vaste Lasten Index. Van de Nederlanders die wel bereid zijn extra te betalen, is vooral de jongere generatie bereid om wat extra neer te leggen voor duurzame vaste lasten.Lees meer
Tuinspullen ’s nachts buiten laten: wat dekt de verzekering?
Sunny days are coming! De geur van de BBQ en de zon op je gezicht terwijl je comfortabel op je ligbedje ligt in de tuin of op het balkon. Hét ultieme vakantiegevoel. En na zo’n zomerse dag laat je de BBQ en tuinspullen in de tuin of op het balkon staan als het de volgende dag net zulk mooi weer wordt. Maar hoe zit het met je verzekering als je spullen buiten laat staan?
Lees meer
Reisverzekeraars sluiten corona uit als geldige reden voor annulering
Vanochtend sprak Hans de Kok, onze directeur, met een aantal media over de aangescherpte voorwaarden van reisverzekeraars met betrekking tot het coronavirus. Daar sprak hij over het feit dat corona geen onvoorziene gebeurtenis meer is en over de invloed daarvan op de dekking van jouw reisverzekering.Lees meer