Pricewise heeft de afgelopen maand de brandstofprijzen weer bijgehouden. Wie regelmatig bij de pomp te vinden is, zal gemerkt hebben dat de prijzen opnieuw in beweging zijn. Er is gekeken naar de cijfers van Pricewise zelf, het CBS en de ontwikkelingen op de internationale olie- en valutamarkten. In deze blog lees je alles over de schommelende prijzen en hoe dit komt.
Benzine iets duurder, diesel en LPG goedkoper
Ten opzichte van juli steeg de prijs van benzine (Euro 95) met zo’n 0,5 procent. Voor dieselrijders was augustus positiever: hier daalde de prijs juist met 1,4 procent. Ook LPG werd wat voordeliger, met een daling van 0,8 procent. Toch dalen de grondstoffen harder: de Brentolieprijs ging met 3,1 procent omlaag.
Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Als we verder terugkijken, dan zijn de verschillen groter. Ten opzichte van augustus 2025 is benzine nu 2,5 procent goedkoper. Diesel bleef vrijwel gelijk, maar LPG is vergeleken met vorig jaar 3,5 procent duurder. Brentolie is het afgelopen jaar het hardst in prijs gedaald: bijna 20 procent goedkoper! Dit komt voornamelijk door accijnzen en de verhouding van de olieprijs met de totaalprijs van benzine.
De sterkere euro in verhouding tot de dollar speelt hierbij een grote rol. Omdat olie wereldwijd in dollars wordt afgerekend, dalen onze kosten als de euro in waarde stijgt. Dit effect zie je niet direct aan de pomp: prijsschommelingen van olie en de dollar werken met enkele weken vertraging door in de brandstofprijzen. Opvallend is dat dieselprijzen vaak sneller bewegen dan benzineprijzen, en stijgingen meestal sneller te zien zijn dan dalingen.
Wisselende markt: hoe zit dit?
Volgens Hans de Kok, directeur van Pricewise, laten de brandstofprijzen sinds 2024 een uiteenlopend beeld zien. Benzine is na de zomer van 2025 behoorlijk stabiel, diesel daalde hard in de tweede helft van 2024, maar beweegt dit jaar op en neer, en LPG blijft sinds mei 2025 vrij stabiel met lichte prijsstijgingen.
Een blik op de geopolitiek
De wereldmarkt staat nooit stil. Zo dreigt de Amerikaanse regering met secundaire sancties richting landen die Russische olie blijven aankopen (zoals India en China). Tegelijkertijd wordt de olieproductie door OPEC+ langzaam weer opgevoerd. Al deze ontwikkelingen hebben effect op de prijzen aan de pomp. Volgens Hans de Kok toont de situatie van deze maand vooral aan hoe gevoelig de markt is voor geopolitiek geweld. Gelukkig werkt de zwakkere dollar nu juist in ons voordeel.
Kabinet voorkomt accijnsklap
Tot slot besloot het kabinet eind augustus om de accijnskorting op benzine te verlengen tot einde 2026. Daarmee blijft het kwartje voorlopig in de zak van de automobilist. Zou dit niet gebeuren, dan zou benzine zomaar 25 cent per liter duurder kunnen worden. Aangezien een groot deel van Nederland rijdt op benzine, is dit een welkome beslissing.
Laat een reactie achter