Even snel een appje sturen, scrollen door Instagram of een video kijken: je mobiel gebruiken in de auto kan je niet alleen een boete van € 430 opleveren, maar ook grote gevolgen kan hebben voor je autoverzekering. In sommige gevallen draai je, als het misgaat, zelf op voor de schade. En die kosten kunnen flink oplopen. In deze blog lees je hoe dat zit en wat je beter wel, en niet, kunt doen als je onderweg bent.
Je telefoon gebruiken in de auto: wat mag en wat niet?
Volgens de wet mag je geen enkel mobiel apparaat vasthouden tijdens het rijden. Het gaat dus niet alleen om telefoons, maar ook om tablets, muziekspelers en navigatie-apparaten. En het maakt niet uit of je in de auto, op de scooter of op de fiets zit. Wil je deze gebruiken? Parkeer dan aan de kant van de weg en zet je motor uit.
Wat wél mag? Je telefoon in een houder gebruiken voor navigatie, handsfree bellen via Bluetooth of oortje of spraakbediening gebruiken.
Boete voor appen achter het stuur
Voor automobilisten is de boete voor het vasthouden van een mobiel apparaat tijdens het rijden € 430. Voor fietsers is dat € 170. En dat is exclusief administratiekosten.
Maar de kosten die je daadwerkelijk moet betalen, kunnen veel hoger zijn. Steeds meer verzekeraars hebben namelijk hun voorwaarden aangepast. Als jij schade veroorzaakt terwijl je je telefoon gebruikte, dan kunnen zij besluiten om geen schadevergoeding uit te keren.
Waarom keren verzekeraars niet altijd uit?
Gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden wordt gezien als roekeloos gedrag. En dat is belangrijk, want in de polisvoorwaarden van veel autoverzekeringen staat dat schade door opzet of roekeloosheid niet wordt vergoed.
Als er bewijs is dat jij op het moment van het ongeluk je telefoon vasthield of gebruikte – en dat dit het ongeluk mede veroorzaakte – dan mag de verzekeraar de schade op jou verhalen. Dit wordt ook wel regres genoemd. Jij betaalt dan alle kosten zelf.
Hoe ze dan kunnen bewijzen dat je je telefoon vasthield of gebruikte? Bijvoorbeeld met het proces-verbaal van de politie, getuigenverklaringen, telefoongegevens, dashcambeelden of verkeerscamera’s.

De kosten kunnen flink oplopen
De kosten kunnen snel oplopen. Materiële schade aan auto’s, verkeersborden of gebouwen kan al snel enkele duizenden euro’s kosten. Maar bij letselschade aan een ander, zoals medische kosten, inkomensverlies of revalidatie, lopen de bedragen nog veel verder op.
Wat gebeurt er met je schadevrije jaren?
Als je een ongeluk veroorzaakt, verlies je ook nog eens meerdere schadevrije jaren. Hierdoor stijgt je premie flink. Daarnaast kan de verzekeraar bij herhaaldelijk risicogedrag besluiten om je polis niet te verlengen. In dat geval kom je op een soort zwarte lijst, waardoor het lastig wordt om bij een andere verzekeraar nog een (betaalbare) autoverzekering af te sluiten.
Voorkom problemen, rij MONO
Zet je telefoon voor vertrek op ‘niet storen’ of vliegtuigstand, zodat je geen meldingen krijgt die je kunnen afleiden. Moet je toch bereikbaar zijn? Gebruik dan een telefoonhouder of CarPlay met spraakbediening, zodat je handen aan het stuur en je ogen op de weg blijven. Leg je telefoon het liefst buiten handbereik, in het dashboardkastje of je tas. Is er toch iets dat je moet regelen? Stop dan even op een veilige plek langs de weg.







Geef een reactie