Wie in oktober heeft getankt, zal waarschijnlijk niet duurder uit zijn geweest dan in september. En dat klopt! De brandstofprijzen zijn namelijk nauwelijks veranderd. Terwijl de internationale olieprijs (Brent olie) een duidelijke daling liet zien van ruim 5%, bleef het aan de Nederlandse pomp opvallend rustig. Dat blijkt uit onze nieuwste Barometer Brandstof. Hoe zit dat precies? Wij leggen het je uit.
Waarom daalt de pompprijs niet mee?
De prijs aan de pomp beweegt altijd wat trager mee met de olieprijs. Dat komt doordat factoren als belastingen, logistieke kosten en wisselkoersen een grote invloed hebben op wat je uiteindelijk per liter betaalt. Daardoor merk je een lagere olieprijs niet meteen aan de pomp. Op de korte termijn zullen de brandstofprijzen dan ook niet meteen veranderen. Pas als olieproducerende landen hun productie verhogen, kan dat alsnog zorgen voor een daling van de brandstofprijzen.
Jaar-op-jaar nog steeds hogere prijzen
Kijk je niet naar de maand, maar naar het afgelopen jaar, dan ontstaat een ander beeld. Benzine is 1,8% duurder dan een jaar geleden en diesel kost 3,8% meer. De Brent olieprijs in euro’s ligt juist 8,4% lager dan vorig jaar. Die tegenstelling wordt vooral veroorzaakt door de zwakkere dollar.
Wereldwijde olieprijs onder druk
De lagere olieprijs komt door verschillende ontwikkelingen op de wereldmarkt. Er zijn ruime voorraden, de vraag naar olie wordt minder door spanningen tussen de VS en andere landen en de wereldeconomie groeit al een tijdje maar heel beperkt. Tegelijk zorgen geopolitieke spanningen, sancties tegen Russische producenten zoals Lukoil en Rosneft en productiebeperkingen van OPEC-landen voor extra onzekerheid op de markt.
Beperkt effect voor consumenten
Voor Nederlandse automobilisten heeft dit alles vooralsnog maar weinig effect. Hoewel de olieprijs daalt, worden prijsveranderingen aan de pomp meestal pas later en vaak maar gedeeltelijk zichtbaar. Consumenten merken hier dus nog maar weinig van.
Wat betekent dit voor de komende periode?
Voor de korte termijn wordt verwacht dat de brandstofprijzen stabiel blijven of licht dalen. Dat is het geval zolang de olieprijs rond het huidige niveau schommelt en de vraag naar energie niet toeneemt. Mocht de internationale economie verder afkoelen of zou de olieproductie stijgen, dan kan dat zorgen voor verdere prijsdalingen. Tegelijkertijd kunnen geopolitieke ontwikkelingen of productieverminderingen door olieproducerende landen juist weer snel leiden tot prijsstijgingen.







Geef een reactie