Nog teveel Nederlanders stappen niet over op een goedkoper energiecontract, omdat ze energieleveranciers wantrouwen en weinig verschil tussen leveranciers zien. De consument heeft geen tijd of zin om te vergelijken en zegt dat hij niet weet wat hij kan verwachten. Dat blijkt uit een vandaag uitgebracht rapport van de Autoriteit Consument & Markt. Directeur Hans de Kok van prijsvergelijker Pricewise.nl: “Koudwatervrees, misperceptie en wantrouwen is slecht voor de portemonnee van de consument. Prijsvergelijkingssites hebben zicht op de markt, hebben een belangrijke objectieve rol en toevoegde waarde in het oriëntatie- en overstapproces . Daarnaast zijn juist bij prijsvergelijkers de beste deals te vinden. Dat klinkt misschien erg als reclame, maar het is wel zo.”
Niet breed
De Kok: “Verontrustender is dat de ACM zegt dat het overgrote deel van de consumenten nog niet is overgestapt of zich niet (goed) heeft georiënteerd. Deze mensen zouden veel kunnen besparen. Wij realiseren ons goed dat de consument op dit moment veel informatie krijgt over ‘overstappen‘ en ‘besparen’. Maar juist mensen die het minder breed hebben, zouden door over te stappen van energieleverancier of verzekeraar iets meer lucht kunnen krijgen in hun budget aan het einde van de maand. Als zij over hun koudwatervrees en wantrouwen heen stappen, valt er juist voor hen veel te winnen.”
Toegevoegde waarde
Dinsdag bevestigde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat vergelijkingswebsites zoals Pricewise een toegevoegde waarde bieden voor de consument en kunnen helpen bij het vinden van een passend financieel product. De Kok: “De AFM waarschuwde ook voor websites die niet te vertrouwen zijn, bijvoorbeeld, omdat ze geen persoonlijke gegevens vragen. Dan kan je nooit een vergelijking maken die past bij jouw wensen. Het is goed dat zowel de AFM als de ACM bevestigen dat de consument goedkoper uit kan zijn door te vergelijken en over te stappen via websites zoals Pricewise.nl. Maar het rapport zegt ook dat de consumenten minder overstappen via een prijsvergelijker, terwijl ze daar wel de beste deals kunnen halen. Juist de marktwerking bij de prijsvergelijkers is enorm.”
Laat een reactie achter