Je bent vast wel eens telefonisch benaderd of aan de deur verrast door een energieverkoper. Deze verkopers vertellen je de mooiste verhalen en bieden je de allerlaagste energieprijzen. Denk je. Helaas is dat vaak niet het geval en daarom zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hier voortaan tegen optreden. Wij leggen uit waarom je beter geen contract telefonisch of aan de deur afsluit.
1. De prijs
De contracten die op deze manier aangeboden worden, zijn vaak standaard contracten. Dit zijn contracten zonder korting of actietarief. Dus eigenlijk precies dezelfde die je op de site van energieleveranciers vindt. Het kan ook zijn dat je een iPad of barbecue cadeau krijgt. Dit klinkt als een mooi welkomstcadeau, maar eigenlijk is het een sigaar uit eigen doos. Deze energiecontracten zijn meestal erg duur, aangezien je het cadeau eigenlijk gewoon zelf betaalt. Zonde. Energiecontracten die je aan de deur, op straat of telefonisch aangeboden worden, zijn dus niet voordeliger.
2. Vergelijken is lastig
Waarschijnlijk vraagt de verkoper naar je energieverbruik. Grote kans dat je dit niet uit je hoofd weet. Daarom zal de verkoper uitgaan van een standaard verbruik. Dit kan afwijken van wat je daadwerkelijk verbruikt. Je weet waarschijnlijk ook niet precies wat de tarieven zijn die je nu betaalt. En de verkoper ook niet. Daarom gaat deze uit van een standaardtarief. Het aanbod dat jij te zien krijgt, is dus vaak niet realistisch voor je situatie.
Besparen vanaf de bank? Vergelijk energie!
3. Weinig of geen alternatieven
Meestal werkt de verkoper voor één energieleverancier. Het aanbod is daarom erg beperkt. Het liefste proberen ze je een 3-jarig contract te verkopen. Je zit dan jaren aan een energiecontract vast. En stap je over terwijl je huidige contract nog niet afgelopen is? Dan moet je in sommige gevallen een opzegboete betalen.
Wat kun jij doen tegen agressieve verkopers?
De ACM roept consumenten op zich te melden bij Consuwijzer, hun eigen consumentenloket, als ze te maken krijgen met agressieve werving. Daarnaast zijn teksten als “U zit nergens aan vast” of “U heeft geen opzegtermijn” ook uitspraken die misleidend naar klanten kunnen zijn. De ACM zal al deze informatie vervolgens meenemen in hun onderzoek. Dat de ACM hier serieus mee omgaat, blijkt uit de boetes en waarschuwingen die al eerder in andere gevallen zijn uitgedeeld.
Vergelijken vanaf de bank het voordeligste
Je hoeft de deur niet uit – of te openen voor een deurverkoper – om een voordelig energiecontract af te sluiten. Energie vergelijk je bij Pricewise. Gewoon vanaf de bank. En je kunt gemiddeld € 317,- besparen. Mooi meegenomen, toch?
Dit artikel is eerder verschenen op 2 augustus 2017, maar is herschreven op 3 september 2019.
Vooral ouderen en in de wijken met de lagere inkomens zijn het slachtoffer. Ik ken een oude dame van 100 Jaar die werd onlangs bij de neus genomen door een aardige Nuon verkoper!
bespaar 285 op je rekening Bah, dus niet !
Beste Williaan,
Wij horen helaas ook vaak verhalen van mensen die een vervelende ervaring hebben gehad met straat- of deurverkoper. Mensen worden overrompeld en weten niet wat zij hebben aangevraagd.
Pricewise werkt echter anders. Wij benaderen mensen niet zelf om over te stappen. Mensen gebruiken onze vergelijker wanneer het hen uitkomt of zij nemen zelf contact op met onze klantenservice. Wij bellen dus niet onaangekondigd op om wat te verkopen.
Zijn mensen na de aanvraag niet tevreden, dan kunnen zij altijd hun aanvraag nog annuleren. Of hebben mensen nog vragen omdat er iets niet duidelijk, dan kunnen zij altijd contact met ons opnemen. Wij helpen ze dan met alle plezier verder.
Ook wanneer mensen niet via ons overstappen, helpen wij hen graag.
Groetjes,
Maarten van Pricewise
Hi mensen van PriceWise, zelf ben ik een d2d salesman en gebruik vaak Uw gegevens en vergelijkingen, als extra ondersteuning voor mijn eigen berekeningen. Jammer, dat U met dit artikel, een beetje negatief klinkt, over aanbiedingen aan de deur. Zelfs als men van landelijke gemiddelden gebruik maakt, zitten de verschillen toch echt in de productkosten en de daarbij behorende leveringskosten. Ik laat de mensen zien en vergelijken, wat men bij de huidige aanbieder betaald en welke andere mogelijkheden zij hebben. Daarbij geef ik ze de keuze uit meerdere aanbieders, zelfs hun huidige aanbieder, kan soms toch nog goedkoper, middels een retentie. Dat is U wel met mij eens. Helaas lopen er ook veel charlatans op straat, die het niet zo nauw met de waarheid nemen. Daardoor komt ons beroep behoorlijk negatief in het nieuws en daar moeten de oprechte verkopers/bemiddelaars maar tegen op zien te vechten. De tevreden mensen hoor je daar helaas niet over.
Kunt U daar ook eens een artikel aan weiden?
Hoi Umberto!
Bedankt voor je reactie op onze blog. We begrijpen dat er uiteraard ook verkopers zijn met de beste bedoelingen zoals jijzelf. Goed om te horen! We willen alleen aangeven dat de energiecontracten die aan de deur worden verkocht, in de meeste gevallen minder voordelig zijn. Door snel en onafhankelijk je energie online te vergelijken kun je precies zien welk contract het meest voordelig is voor jouw situatie. Ik hoop dat ik hiermee het een en ander voor je heb kunnen verduidelijken.
Nogmaals bedankt voor je reactie!
Groetjes,
Maarten van Pricewise