Heb jij een elektrische auto? Dan weet je misschien wel dat er grote verschillen zijn in de kosten van het laden van je auto, afhankelijk van waar je oplaadt. Kun je beter thuis laden of aan een openbare laadpaal? In deze blog zetten we alle kosten, voor- en nadelen én praktische overwegingen op een rij. Zo ontdek jij wat in jouw situatie het voordeligst is.
Kosten laden aan een openbare laadpaal | Welke factoren bepalen de laadkosten? |
Kosten thuis opladen | Vergelijk energietarieven voor laden |
Laadsnelheid thuis vs. openbare laadpaal |
Kosten van auto laden aan een openbare laadpaal
Laad je je elektrische auto aan een openbare laadpaal, dan betaal je in de meeste gevallen meer dan wanneer je thuis laadt. De tarieven verschillen heel sterk per locatie en aanbieder of laadpas, maar gemiddeld ligt de prijs per kilowattuur (kWh) tussen de € 0,35 en € 0,55. Bij snelladers betaal je vaak nog meer: tot € 0,85 of zelfs € 1 per kWh.
Er komen vaak ook nog extra kosten bij, zoals een starttarief per laadsessie, een laadpas-abonnement (optioneel, maar soms nodig) en roamingkosten (als je een laadpaal van een andere aanbieder gebruikt). En soms stop & go kosten.
Mocht je thuis geen plek of laadpaal hebben: je hoeft bij publiek laden geen laadpaal aan te schaffen en je kunt laden wanneer het jou uitkomt, mits er plek is of je er onderweg eentje tegenkomt. Het aantal openbare laadpalen neemt snel toe: elke maand komen er gemiddeld 1.600 publieke laadpunten bij (bron: Nationale Agenda Laadinfrastructuur).

Kosten van auto thuis opladen
Veel mensen laden hun elektrische auto thuis op. Dat kan via een normaal stopcontact of via een laadpaal. We vertellen je hoe het werkt.
Auto thuis opladen aan stopcontact
Een elektrische auto kun je technisch gezien ook opladen via een normaal stopcontact. De meeste auto’s hebben hiervoor een kameleon lader. Dit is de goedkoopste manier, want je betaalt alleen je reguliere stroomtarief: gemiddeld zo’n € 0,27 per kWh, afhankelijk van je energiecontract. Let wel op: de stroomprijzen kunnen variëren. Dit is ook afhankelijk van jouw energiecontract: vast, variabel of dynamisch.
Toch zitten er wel nadelen aan:
- Zeer lage laadsnelheid: wanneer je je auto oplaadt via een normaal stopcontact, is het laadvermogen vaak maar 2,3 kW. Dit betekent dat je ongeveer 10 km kunt rijden voor elk uur dat de auto oplaadt. Het exacte aantal kilometers hangt af van hoe zuinig je auto is met energie.
- Brandrisico bij oude installaties of langdurig gebruik: een regulier stopcontact is vaak niet ontworpen voor langdurige belasting van hoge stroom. Bij verouderde of ongeschikte installaties kan dit leiden tot oververhitting en in het ergste geval tot brand. Laat daarom altijd controleren of je met een veilig stopcontact laadt.
- Niet bedoeld voor dagelijks opladen: opladen via het stopcontact is handig voor noodgevallen of incidenteel gebruik, maar niet geschikt voor dagelijks laden. Een vaste laadpaal is veel veiliger én efficiënter voor dagelijks gebruik.
Als tijdelijke oplossing is laden via het stopcontact mogelijk, maar een vaste laadpaal is veiliger en praktischer.
Auto thuis opladen aan een laadpaal
Veel elektrische rijders kiezen uiteindelijk voor een laadpaal thuis. Dat is niet voor niets: het is comfortabel én vaak voordeliger. Je betaalt het stroomtarief van je energiecontract. Het is dus belangrijk om goed naar je energiecontract te kijken. Bij een vast energiecontract betaal je altijd een vast bedrag per kWh. Bij een dynamisch energiecontract schommelen de tarieven per uur en kun je je auto opladen op een moment waarop het stroomtarief laag is. Bij een variabel energiecontract veranderen je tarieven gedurende je looptijd: vaak is dit een aantal keer per jaar.
Heb je zonnepanelen? Dan kun je opladen met je eigen zonnestroom en zijn de kosten lager. Het is wel belangrijk dat je je auto laadt op het moment dat de zon schijnt. Dus werk je de hele dag buitenshuis? Dan kan dit lastig zijn.
Laadsnelheid thuis vs. openbare laadpaal
De laadsnelheid is van invloed op hoe snel je weer op weg kunt. Hieronder een overzicht van de laadsnelheden per type aansluiting:
Type laden | Vermogen | Snelheid (in actieradius per uur) |
Stopcontact (1-fase) | 2,3 kW | ± 10 km |
Thuislaadpaal (1-fase) | 3,7 kW | ± 20 km |
Thuislaadpaal (3-fase) | 11 kW | ± 50-60 km |
Openbare laadpaal | 11 – 22 kW | ± 50 – 100 km |
Snellader (DC) | 50 – 350 kW | Tot 300 km in 20-40 min |
Thuisladen is dus trager dan snelladen, maar als je je auto ’s nachts oplaadt, is je auto de volgende morgen meestal wel voldoende opgeladen om op pad te gaan.

Welke factoren bepalen de laadkosten?
Laadkosten zijn afhankelijk van verschillende zaken:
- Het energietarief: je kunt kiezen voor een vast, variabel of dynamisch tarief. Natuurlijk wordt je stroomverbruik veel hoger op jaarbasis.
- Het laadtijdstip: het moment waarop je laadt heeft invloed op de kosten. Laad bij voorkeur tijdens daluren of op goedkope momenten, zoals ’s nachts of overdag als je zonnepanelen hebt.
- De laadlocatie: of je thuis, openbaar of bij een snellader laadt, maakt een groot verschil in prijs. Thuisladen is meestal het goedkoopst, snelladen onderweg vaak het duurst.
- De laadpas: als je bij openbare laadpalen laadt, verschilt het tarief per laadpas en aanbieder. Het loont om laadpassen te vergelijken voor de voordeligste tarieven.
- Het laadvermogen: hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller je auto vol is. Dat is efficiënt in tijd, maar een hogere laadsnelheid betekent niet altijd lagere kosten.
Vergelijk energietarieven voor laden
De stroom die je thuis gebruikt voor je elektrische auto maakt al snel 20-30% uit van je totale verbruik. Het loont dus zeker om je energietarief goed af te stemmen op je laadgedrag.
Tips:
- Kies voor een voordelig vast tarief of een dynamisch contract als je flexibel kunt laden.
- Heb je zonnepanelen? Laad dan bij voorkeur overdag.
- Gebruik een slimme laadpaal die automatisch laadt op het goedkoopste of zonnigste moment.
Laat een reactie achter