Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te weigeren. In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons . Oke

Waterbesparende douchekop

Ongeveer de helft van de Nederlanders gebruikt een waterbesparende douchekop, ook wel een spaardouche genoemd. Ten opzichte van de gewone douchekop bespaart deze je maarliefst 20% op je energie- en waterverbuik. Hiermee is dit product een must wanneer je wilt besparen op je waterverbruik.

Niet op iedere verpakking van een waterbesparende douchekop staat dat het er daadwerkelijk eentje is. Om deze reden is het altijd goed om de volumestroom op de verpakking even te controleren. Aan de hand daarvan zie je hoeveel water de douchekop doorlaat. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende volumeklassen met de bijbehorende volumestromen.

VolumeklasseVolumestroom (warm water met een gangbare waterdruk)
Z (spaardouche)4,3 - 6,9 liter per minuut
A7,0 - 8,7 liter per minuut
S (standaard)8,8 - 11,6 liter per minuut
B11,6 - 14,4 liter per minuut
C (comfort douche)14,5 - 17,3 liter per minuut
C17,4 - 21,9 liter per minuut

Waar moet je bij de aankoop van een spaardouche op letten?

  • Wanneer je thuis gebruik maakt van een keukengeiser, dan heeft het geen zin om een waterbesparende douchekop aan te schaffen. Een keukengeiser geeft namelijk een maximum van 6 liter water per minuut, waarmee geen besparing wordt opgeleverd.
  • Doordat een spaardouche een hogere druk in de doucheslang geeft, moet je goed kijken of je huidige doucheslang hier sterk genoeg voor is.
Wil je weten welke energieleverancier voor jou het meeste voordeel oplevert? Energie vergelijken

PricewiseBe wise. Check your price.