Energie Awards 2017

Pricewise reikt jaarlijks de Energie Awards uit aan de beste energieleveranciers van Nederland. Dé winnaar van de Energie Awards 2017 is Oxxio. De runner-up is Greenchoice. E.ON heeft de derde plek.



Concurrentie Nederlandse energiemarkt moordend

Nederland telde in 2017 ruim 40 energieleveranciers met een landelijk bereik. Naast de opkomst van prijsvechters is de concurrentie verder toegenomen door de komst van 100% groene leveranciers, vaak met groene stroom van eigen bodem. Zowel de vraag naar als het aanbod van ‘oranje’ stroom is sterk in ontwikkeling. Het resultaat: Nederlandse energieleveranciers voeren een stevige concurrentiestrijd op basis van welkomstkortingen en actietarieven voor vaste jaarcontracten. Zo liepen in 2017 welkomstkortingen op tot € 350,- en kon een Nederlands huishouden gemiddeld € 253,- besparen op het energiecontract. Maar ook cadeaus en slimme thermostaten worden regelmatig ingezet. In de strijd om de klant is ook de service in de afgelopen jaren nog verder verbeterd. Dit is de conclusie van het onderzoek dat onafhankelijke vergelijkingssite Pricewise uitvoerde ten behoeve van de jaarlijkse Energie Awards. De gehele top 10 scoort tussen een 7,7 en 8,5 voor service. Daarmee is de klantbeoordeling over de hele linie verbeterd. Ook grote energiereuzen als Nuon en Eneco scoren relatief hoog met een 7,7. Wat betreft prijsstelling waren in 2017 Oxxio, Greenchoice en respectievelijk E.ON het scherpst geprijsd in de vergelijker. Op de voet gevolgd door Nuon, Powerpeers en Eneco. Met stip op 11 en 12 staan de ‘oranje’ nieuwkomers Vandebron en Pure Energie. Oxxio komt opnieuw als beste uit de bus. Dit heeft de leverancier vooral te danken aan een scherpe prijsstelling.

Record aantal overstappers en sterke groei 'oranje' energiecontracten

De scherpe tarieven en toegenomen populariteit van groene leveranciers ziet de vergelijkingssite terug in het recordaantal overstappers. Bijna een kwart meer consumenten stapte het afgelopen jaar via de vergelijkingssite over naar een andere energieleverancier. De meeste mensen stapten over naar Nuon, Eneco, E.ON, Oxxio, Greenchoice of Vandebron.

Gemiddeld bespaarden overstappers € 253,-. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bevestigt de grote besparingen in haar Energiemonitor 2017. Een consument die in september 2017 een contract voor onbepaalde tijd met variabel tarief had, kon tot € 452,- per jaar besparen. De besparingen liepen in 2017 verder op, doordat de variabele energietarieven zijn gestegen het afgelopen jaar. Net als de sterk stijgende Opslag Duurzame Energie (ODE) en energiebelasting zorgen deze voor veel dynamiek in de energiemarkt. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat prijs met 78% de belangrijkste reden is om over te stappen.

De tweede overstapreden, met 16%, is volgens de ACM de keuze voor duurzame stroom. Data van Pricewise bevestigen deze ontwikkeling. Van alle contracten die in 2017 werden afgesloten, ging het in 21,3% van de gevallen om contracten met oranje stroom. Hiermee groeit het aandeel van energiecontracten met groene energie uit Nederland voor het derde jaar op rij. Bij elkaar opgeteld is het aandeel oranje en groene stroom gestegen van 62,9% in 2015 naar 72,8% in 2016 en 76,4% in 2017.

Meest genoemde reden 3, 4 en 5 om over te stappen zijn volgens de ACM respectievelijk cadeaus (14%), speciale diensten als slimme thermostaten (9%) en service (8%). “Hoewel cadeaus als een iPad of slimme thermostaat interessant lijken, is het belangrijk om als consument kritisch te blijven en het aanbod goed te vergelijken. Vaak zijn zulke cadeaus gekoppeld aan een minder gunstig contract met een langere looptijd,” aldus Hans de Kok, directeur van Pricewise.

Het aantal consumenten dat nog nooit is overgestapt, blijft dalen volgens de ACM. Slechts 29% is nog nooit overgestapt. Vorig jaar lag dit percentage nog op 31%. Ongeveer 1,2 miljoen huishoudens zijn het afgelopen jaar overgestapt.

Energieleveranciers langs de meetlat

Om leveranciers te stimuleren zo veel mogelijk hun best te doen voor de consument, reikt Pricewise jaarlijks de Energie Awards uit. De lijst wordt voor 50% bepaald door klantbeoordelingen en voor 50% door prijsstelling. Voor beide onderdelen krijgen leveranciers een rapportcijfer. Het cijfer voor klantbeoordelingen is gebaseerd op een klanttevredenheidsonderzoek waarbij klanten de leverancier beoordelen op het overstapproces, de informatievoorziening, de klantenservice, de facturatie, de prijs-kwaliteitverhouding en een algemeen oordeel. Om het cijfer voor de prijsstelling te bepalen, werd gekeken hoe vaak en hoe hoog de leverancier in 2017 in ruim een miljoen vergelijkingsresultaten voorkwam.

Oxxio komt ook in 2017 als beste uit de bus en wint opnieuw de Gouden Energie Award, met een gemiddeld cijfer van 8,1. Dit cijfer is het gemiddelde van een 8,5 voor prijs en een 7,7 voor service. “Wij onderscheiden ons van de concurrentie met onze complete online dienstverlening. Mede hierdoor kunnen we zo voordelig zijn. Zo bieden we dus een scherpe prijs en het gemak van zaken online regelen,” aldus Freddy Verweij, Commercieel Manager van Oxxio, in een reactie.

De Zilveren Energie Award gaat naar Greenchoice, die gemiddeld een 8,04 scoorde en de hoogste klantbeoordeling kreeg. Energieleverancier E.ON wint de Bronzen Energie Award, met een gemiddeld cijfer van 8,03. Nuon valt met een 7,98 net buiten de top 3, maar voerde wel de ranglijst aan als het gaan om het aantal verwelkomde overstappers. Lees hieronder meer over het complete onderzoek en alle resultaten.

Onderlinge verschillen nog nooit zo klein

Met gemiddelde klantbeoordelingen tussen een 7,2 en 8,5 zijn de verschillen binnen de top 15 relatief klein geworden. Ook op prijsstelling variëren de scores tussen een 7,2 en 8,5. Hierdoor liggen de gemiddelde overall scores tussen een 7,48 en 8,1. Het verschil was niet eerder zo klein. De Kok: “Deze scores laten zien dat Nederland een zeer volwassen en competitieve energiemarkt heeft. Binnen Europa horen we zeker tot de koplopers als het gaat om een succesvolle geliberaliseerde energiemarkt. Consumenten kunnen optimaal profiteren van de vrijheid om te switchen, de toegenomen transparantie, scherpe prijsaanbiedingen en een goede klantenservice. Mijn verwachting is dan ook dat het aantal huishoudens dat overstapt in de komende jaren verder zal toenemen.”


Downloads en meer informatie

2017

2016

2015

2014

Wil je de Gouden, Zilveren of Bronzen Energie Award gebruiken op jouw website? Lees de Richtlijnen communicatie en logogebruik.