Waar kan ik terecht als mijn leverancier klachten niet goed afhandelt?

Heb je een klacht hebt ingediend bij je energieleverancier en ben je niet tevreden over de afhandeling? Dan kun je bij je leverancier bezwaar indienen. Informatie hierover vind je in de algemene voorwaarden.


Dien een schrijftelijke klacht in

Meestal is een aangetekende brief de beste manier om een bezwaar in te dienen. Hierin schrijf je in ieder geval waarom je bezwaar maakt en wanneer je van je leverancier uiterlijk reactie wilt hebben. Om je klacht zo goed mogelijk in behandeling te nemen, kun je het beste zo volledig mogelijk in je informatie zijn. Denk hierbij aan je contactgegevens, klantnummer, facturen en eventuele kosten. Zodra je je klacht ingediend hebt, ontvang je een bevestiging van je energieleverancier. Het verwerken van een klacht kan even duren.

Dien een klacht in bij de geschillencommissie

Als je er na een schriftelijke klacht nog steeds niet uit bent gekomen, heb je nog één optie over: de Geschillencommissie. De Vereniging Energie Nederland en de Vereniging Netbeheer Nederland hebben samen met de Consumentenbond de Geschillencommissie Energie opgericht. De meeste energieleveranciers zijn hierbij aangesloten. Het kan ook zijn dat een leverancier een eigen geschillenregeling heeft. Deze informatie kun je allemaal terugvinden in de algemene voorwaarden. Er zitten wel kosten aan de Geschillencommissie gebonden. Je krijgt het bedrag alleen terug als de commissie je in het gelijk stelt.

De Geschillencommissie

De Geschillencommissie controleert of zij je klacht in behandeling kunnen nemen. Bij de zitting zal een onpartijdige deskundige commissie je klacht beoordelen. Daar mag je zelf ook bij zijn en je mening geven. Binnen een maand ontvang je een bindende uitspraak van de commissie. Dat betekent dat beide partijen de uitspraak moeten nakomen en dat je niet meer in hoger beroep kan.

Meer info?

Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Stel deze dan aan een van onze medewerkers door contact op te nemen met onze klantenservice via 088-66 99 000. We helpen je graag verder.


Energie vergelijken