Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?

Je energieleverancier kan een boete opleggen wanneer je vroegtijdig je contract verbreekt. Let dus goed op dat je niet té vroeg een nieuw energiecontract aanvraagt.


Je nieuwe leverancier checkt altijd de einddatum van het contract bij je huidige leverancier. Hoe lang je nieuwe energieleverancier wil wachten met het opstarten van het nieuwe contract, is afhankelijk van de leverancier.

Loopt je huidige contract binnen 2 maanden af?

Dan kun je altijd probleemloos een nieuw contract aanvragen. De nieuwe energieleverancier start pas met het nieuwe contract zodra je huidige contract is afgelopen. Dit gaat automatisch. 

Duurt je huidige contract nog langer dan 2 maanden?

Check dan eerst wanneer je huidige contract precies afloopt. Bekijk dan hoe lang de nieuwe leverancier bereid is om te wachten met het starten van je nieuwe contract. Meer informatie hierover vind je bij ons als je energie vergelijkt en een deal bekijkt. Klik bij je gewenste deal op "Meer informatie". Bij het tabblad "Over de leverancier" staat precies hoe lang je nieuwe leverancier wil wachten met het opstarten van het nieuwe contract.

  • Valt de einddatum van je huidige contract binnen deze termijn? Dan neemt de nieuwe energieleverancier je contract over zodra je huidige contract is afgelopen. Je kunt probleemloos overstappen.
  • Valt de einddatum van je huidige contract buiten deze termijn? Dan neemt de nieuwe energieleverancier je direct over. Je huidige leverancier kan dan een boete opleggen voor contractbreuk.

Hoe hoog is de boete voor contractbreuk?

De boetes voor contractbreuk zijn bij elke leverancier gelijk. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de boetes wettelijk als volgt vastgesteld:

Opzeg boetes voor energiecontracten

Let op: deze boetes zijn alleen voor particuliere contracten. Heb je een zakelijk contract? Neem dan altijd eerst contact op met je huidige leverancier om na te gaan hoe hoog de boete is bij contractbreuk.

Meer weten?

Heb je geen antwoord gevonden op je vraag? Stel deze dan aan een van onze Overstapcoaches door contact op te nemen met onze klantenservice via 088-66 99 000 (lokaal tarief). We helpen je graag verder.


Nu energie vergelijken