Hoe werkt overstappen naar een andere energieleverancier?

Wil je eenvoudig besparen op je vaste lasten? Stap dan over naar een nieuwe energieleverancier. Daarmee bespaar je honderden euro’s. Overstappen is bovendien zo gebeurd. Zonder dat je ooit zonder gas en stroom komt te zitten.

Hoe werkt overstappen naar een andere energieleverancier?

Hoe het werkt

Heb je je keuze gemaakt voor een nieuwe energieleverancier? Overstappen is daarna eenvoudig: jij vraagt aan, wij regelen de rest. Binnen 2 weken ontvang je een welkomstbrief van je nieuwe leverancier. Hierna heb je 14 dagen bedenktijd. Binnen deze periode kun je de aanvraag kosteloos annuleren. Daarna zegt je nieuwe leverancier het contract bij de oude leverancier op en ben je officieel overgestapt! Het besparen op je energierekening kan beginnen.

Goed om te weten

Wil je meer weten voordat je overstapt, of zit je in een bijzondere situatie? Misschien dat we je met de onderstaande praktische informatie een eind op weg kunnen helpen. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact op met een van onze medewerkers via 088-66 99 000 (lokaal tarief). Zij helpen je graag verder. Of bekijk de veelgestelde vragen over energie.

Gas en stroom tijdens de overstap

Tijdens je overstap blijf je gewoon gas en stroom ontvangen. Dat je overstapt naar een andere energieleverancier, verandert daar niets aan. Je netbeheerder is verantwoordelijk voor de levering van stroom en gas. Deze is op de hoogte van de overstap en houdt je aangesloten op het stroom- en gasnet.

Als je gaat verhuizen

Als je gaat verhuizen, zeg je zelf je oude energieleverancier op. Doe dit nadat je het nieuwe energiecontract hebt aangevraagd. Bij een overstap op hetzelfde adres zegt je nieuwe leverancier je oude contract op.

Einddatum van je oude contract

Controleer altijd de einddatum van je huidige energiecontract. Daarmee voorkom je dat je een opzegboete krijgt. Een nieuw contract aanvragen voor de einddatum van je oude contract is in de meeste gevallen mogelijk. De nieuwe leverancier laat je contract dan pas ingaan vanaf de einddatum. De tijd die leveranciers maximaal wachten, varieert tussen de 2 en 6 maanden. Stap je te vroeg over, dan riskeer je een opzegvergoeding. Sommige leveranciers vergoeden een eventuele opzegvergoeding. Lees meer over tussentijds opzeggen.

Je maandelijkse voorschotbedrag

Je nieuwe leverancier maakt een schatting van wat je zult verbruiken. Dit doen ze op basis van eerdere verbruikscijfers in het huis (het historisch verbruik). Hierop baseren zij het maandelijks voorschotbedrag dat je gaat betalen. Je persoonlijke verbruik kan afwijken van het historische verbruik. Op de jaarafrekening wordt berekend of je eventueel bij moet betalen, of geld terugkrijgt. Pricewise heeft geen kennis over de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag. Vraag je energieleverancier naar de hoogte van dit bedrag.

Meterstanden doorgeven

Zorg dat je je meterstanden op tijd doorgeeft. Je nieuwe leverancier heeft de meterstanden nodig om de beginstand van je energiemeter te bepalen. Je oude leverancier gebruikt deze om je eindrekening op te maken. Als je de meterstanden te laat of niet doorgeeft, wordt er een schatting gemaakt. In dat geval kan je eindrekening hoger of lager uitvallen dan je had verwacht. Oneens met de schatting? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je (nieuwe) energieleverancier. Deze beoordeelt de meterstanden dan mogelijk opnieuw. Komen jullie er niet uit? Neem dan contact op met Consuwijzer.